Η εικόνα των πληρωμών έτσι όπως είχε καθιερωθεί μέχρι τώρα, αλλάζει εντελώς. Η Visa δίνει το στίγμα του νέου περιβάλλοντος που δημιουργούν οι σύγχρονες συνθήκες σε σχέση πάντα με τις ανάγκες των χρηστών και εγκαινιάζει τη νέα εποχή με το Visa Innovation Program. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2019 ως συνεργασία της Visa και της Crowdpolicy και στοχεύει στην προώθηση νέων τρόπων πληρωμών ενώ παράλληλα εμπλουτίζει την εμπειρία του ψηφιακού εμπορίου για τους Έλληνες καταναλωτές και εμπόρους. Σύμφωνα με την κ. Παππά Country Manager Visa Ελλάδας είναι πολλοί οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμών που θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια και ο αριθμός των εμπόρων με τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα φτάσουν τα 500 εκατ. σημεία πώλησης.
Στόχοι
Το Visa Innovation Program λειτουργεί ως μία συνεργατική πλατφόρμα όπου τα fintechs και οι συνεργάτες της Visa δουλεύουν μαζί για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αγοράς μέσω συγκεκριμένων προτάσεων. Επικεντρώνεται στην αλλαγή της συμπεριφοράς στις πληρωμές από μετρητά σε χρήση καρτών σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: τις ημερήσιες δαπάνες των Ελλήνων καταναλωτών, τα έσοδα από τον τουρισμό, τις μετακινήσεις καθώς και συναλλαγές προς καταναλωτή (G2C), καταναλωτή προς δημόσιο (C2G), επιχείρηση προς επιχείρηση (B2B) και Peer to Peer (P2P). Κοινός στόχος του προγράμματος είναι κυρίως μεγάλες και μικρού μεγέθους fintech εταιρείες με ολοκληρωμένη ή ημιλειτουργική λύση που ανταποκρίνεται πλήρως ή εν μέρει στις ανάγκες της αγοράς. Το πρόγραμμα υποδέχεται επίσης μικρότερες εταιρείες καλύπτοντας τις ανάγκες τους για πρόσβαση στο φιλικό προς τη Visa οικοσύστημα παροχής υπηρεσιών και στην απόδειξη της αξίας της ιδέας τους. Σύμφωνα με την κ.Παππά, πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία της διοργάνωσης του Visa Innovation Program στην Ελλάδα, ενός προγράμματος υποστηριζόμενου από όλες τις τράπεζες με στόχο την ανάπτυξη ψηφιακών πληρωμών και συναλλαγών προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, σε άμεση συνεργασία με την εταιρεία τεχνολογίας και καινοτομίας Crowdpolicy. Αποτελεί την πρώτη φάση μιας καινοτόμας πορείας εξέλιξης και ανάπτυξης εφαρμογών από την Visa και στοχεύει στην άμεση συνεργασία με την τοπική startup και fintech κοινότητα. Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να ακολουθήσουν μια ανθρωποκεντρική σχεδιαστική προσέγγιση και θα αξιοποιήσουν τη μέθοδο της συνδημιουργίας καθώς και την μέθοδο ανοιχτής καινοτομίας σε μια προσπάθεια να προσαρμόσουν τις υφιστάμενες λύσεις τους σύμφωνα με τις συγκεκριμένες ανάγκες και προκλήσεις της αγοράς. Ο κύριος στόχος παραμένει η δημιουργία επιτυχημένων PoCs και πιλότων (Pilots) με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και Visa. Ενθαρρύνει επίσης τις fintech εταιρείες να αξιοποιήσουν την πλατφόρμα Visa Developer Platform (VDP), η οποία προσφέρει απλοποιημένη και φιλική προς το χρήστη πρόσβαση σε πολλά από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Visa, μέσω διασυνδέσεων προγραμματισμού εφαρμογών (ΑPIs), επιτρέποντας στον καθένα να μετατρέψει πρωτοπόρες ιδέες σε νέες εμπειρίες ψηφιακών συναλλαγών, καλύπτοντας ταυτόχρονα τα τεχνολογικά πρότυπα.
Το πρόγραμμα σε εξέλιξη
Ο 1ος κύκλος του προγράμματος ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2020. Κατά τη διάρκειά του πραγματοποιήθηκαν πάνω από 100 ώρες mentoring των εταιριών με στελέχη των τραπεζών, της Visa και της Crowdpolicy, Design sprints για προσδιορισμό των εφαρμογών (PoCs), 4 σχετικά events με πάνω από 250 συμμετέχοντες ενώ έχει ξεκινήσει η υλοποίηση 4 πιλοτικών εφαρμογών – συνεργασιών με τις τράπεζες και τη Visa.
Φέτος διοργανώθηκε ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος και μάλιστα λόγω covid ήταν εξ ολοκλήρου on line. Για την επιλογή των εταιρειών στον 2ο κύκλο του Visa Innovation Program διοργανώθηκε ένα Selection Day που πραγματοποιήθηκε online στις 10 Απριλίου με επιτυχία και συμμετοχή από το startup και fintech οικοσύστημα, καθώς και με στελέχη από Τράπεζες, την Visa Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας και τα Venture Capitals Unifund και Metavallon. Ο στόχος αυτού του κύκλου είναι να επεκταθεί περαιτέρω το πρόγραμμα και να επιταχύνει την ανάπτυξη Proof of Concepts (PoCs) μεταξύ των startups, των τραπεζών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα, εδώ με αλφαβητική σειρά: Alpha Bank, Attica, Eurobank, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς και Visa. Οι Fintechs και οι νεοσύστατες εταιρίες που επιλέχθηκαν για τον 2ο κύκλο του Προγράμματος έχουν πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα συμβούλων, mentors , coaches και του δικτύου της Visa, ενώ θα λάβουν υποστήριξη σε διάφορους τομείς σχετικά με την ανάπτυξη των επιχειρήσεων τους και άλλους σχετικούς τομείς.
Οι έξι εταιρείες του 2ου Cohort for Visa Innovation Program είναι ώριμες νεοσύστατες επιχειρήσεις και fintechs που έχουν καινοτομία και επιχειρηματικό πυρήνα. Οι επιλεγμένες εταιρείες είναι οι ακόλουθες με αλφαβητική σειρά:
- Giving Streets: Το GivingStreets είναι μια πλατφόρμα που επιτρέπει άμεσες, μη εγχρήματες δωρεές σε άστεγους, street artists ή φιλανθρωπικά ιδρύματα, καθώς και εξαργύρωση των χρημάτων που έχει συγκεντρώσει κάθε ωφελούμενος σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών. Πρόκειται για μια εφαρμογή smart phone που χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής (blockchain, distributed ledger, smart contracts) προκειμένου να εξασφαλίσει πλήρη διαφάνεια και ευθύνη στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται. Το GivingStreets ενισχύει το θετικό αντίκτυπο των δωρεών, κάνοντάς τις άμεσα διαθέσιμες στον ωφελούμενο, ενισχύοντας το αίσθημα αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων. Στόχος μας είναι να επεκταθούμε στο μέλλον και σε ομάδες όπως οι πρόσφυγες και οι αιτούντες άσυλο, με στόχο να τους εντάξουμε ομαλά στην τοπική κοινωνία και οικονομία. Όραμα του είναι να μετασχηματίσει ψηφιακά τον τρίτο τομέα (φιλανθρωπία, δωρεές) και να κάνει τις κοινωνίες πιο ανοικτές σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμών.
- Quadible: Η Quadible βοηθά τράπεζες να μειώσουν τα κόστη τους και να βελτιώσουν την ικανοποίηση των πελατών τους. Παρέχει μία πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης που πραγματοποιεί συνεχή έλεγχο ταυτότητας των χρηστών, χωρίς να απαιτείται κάποια είσοδος από τον ίδιο τον χρήστη. Η πλατφόρμα μαθαίνει και χρησιμοποιεί περισσότερα από 14 μοναδικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς όπως το πως κινείται ο χρήστης, πως χρησιμοποιεί το κινητό του, τα βιομετρικά του και τα χαρακτηριστικά των συναλλαγών του. Οι πελάτες λαμβάνουν έναν πολύ πιο ασφαλή και εύχρηστο τρόπο ελέγχου της ταυτότητας των χρηστών τους, που περιορίζει την οικονομική απάτη και απαλλάσσει τους χρήστες από το βάρος των κωδικών πρόσβασης και του έλεγχος ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων. Έτσι βοηθάει τους πελάτες του να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες τους και ταυτόχρονα να μειώνονται τα κόστη τους.
- i-Spiral: Η iSPIRAL είναι ένας κορυφαίος πάροχος λογισμικού Ρυθμιστικής Τεχνολογίας που παρέχει λύσεις Onboarding, AML, KYC, Risk και Compliance τελευταίας τεχνολογίας. Τα τελευταία 13 χρόνια, η εταιρεία βοήθησε εκατοντάδες επιχειρήσεις να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις συμμόρφωσης και ρύθμισης τους απρόσκοπτα και αυτοματοποιημένα. Ο οργανισμός οραματίζεται έναν κόσμο χωρίς οικονομικό έγκλημα και για το λόγο αυτό οι λύσεις του περιλαμβάνουν πρωτοποριακές τεχνολογίες όπως cloud computing, machine learning και BI analytics με σκοπό την ανίχνευση απάτης και τη διαχείριση των κινδύνων γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια. Η τεχνογνωσία της iSPIRAL εκτείνεται σε διάφορους τομείς όπως είναι ο Τραπεζικός Τομέας, Επενδύσεις, Forex, Ασφάλειες, Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών, Έλεγχος, Νομικές εταιρείες, Πάροχοι Τηλεπικοινωνιών, Νοσοκομεία και Κλινικές, και Κυβερνητικοί φορείς.
- Plum: Η Plum Fintech είναι ο AI οικονομικός βοηθός που ενισχύει το τραπεζικό υπόλοιπο των χρηστών της. Αναλύοντας το εισόδημα και τις δαπάνες τους, η Plum προσδιορίζει πως μπορούν να γίνουν μικρές αποταμιεύσεις για λογαριασμό τους. Επιπλέον, μπορεί να εντοπίσει πότε οι χρήστες της υποχρεώνονται σε λογαριασμούς και τους ειδοποιεί αυτόματα όταν υπάρχει καλύτερη προσφορά. Εάν οι χρήστες αποφασίσουν ότι θα ήθελαν να δοκιμάσουν να αυξήσουν τα χρήματά τους για το μέλλον, η Plum μπορεί να τους βοηθήσει και σε αυτό, καθώς προσφέρει μια σειρά επενδυτικών επιλογών που εξυπηρετούν ακόμη κι αυτούς που δοκιμάζουν τον κόσμο των επενδύσεων για πρώτη φορά.
- SquareDev: Η αποστολή του είναι να οικοδομήσει την εμπιστοσύνη, μεταξύ δανειστών και δανειστών, από την αρχή. Είναι μια διαφορετική ομάδα νέων και εμπειριών, που χρησιμοποιεί την επιστήμη δεδομένων με το Open Banking (PSD2) για τη δημιουργία προγνωστικών λύσεων ανάλυσης για όλους.
- Simply: Το Simply είναι ένα έξυπνο σύστημα εμπορικής και οικονομικής διαχείρισης για καταστήματα λιανικής που με όπλο την τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους ιδιοκτήτες τους να παίρνουν σωστές αποφάσεις και να διαχειρίζονται τα καταστήματα τους αποτελεσματικότερα με λιγότερο κόπο. Τους απαλλάσσει από καθημερινές χρονοβόρες διαδικασίες όπως η διαχείριση του ηλεκτρονικού καταστήματος, οι παραγγελίες στους προμηθευτές, οι ηλεκτρονικές πληρωμές, το marketing, η παρακολούθηση των στατιστικών και πολλά άλλα.
Κατά τη διάρκεια του Fintech Summer Meetup που έγινε πέρυσι to 2019 στην Αθήνα, οι ενδιαφερόμενοι πήραν μια πρώτη γεύση των προτάσεων της Visa και των λύσεων που διαθέτει στο νέο περιβάλλον των πληρωμών. Στον 1ο κύκλο κατέθεσαν αίτηση 50 εταιρείες και στις 4 διαφορετικές ενότητες του προγράμματος. Η Crowdpolicy διοργάνωσε κατά το διάστημα υποβολής προτάσεων αρκετές συναντήσεις και ενημερώσεις για το πρόγραμμα και τις δυνατότητες που δίνει στις εταιρίες που συμμετέχουν. Στο selection day επιλέχθηκαν και συμμετείχαν 12 εταιρίες, οι οποίες είχαν την ευκαιρία κατά το 1ο μέρος της διαδικασίας να συναντήσουν στελέχη από τις 4 τράπεζες – συνεργάτες του προγράμματος Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς. Στη διαδικασία συμμετείχαν στελέχη της Visa και της Crowdpolicy. Οι εταιρίες παρουσίασαν την εφαρμογή τους. Μετά τη διαδικασία αξιολόγησης, στον 1ο κύκλο του προγράμματος έγιναν δεκτές για συμμετοχή οι ακόλουθες εταιρείες:
- Bubblz: To bubbllz είναι ένας έξυπνος τρόπος επιβράβευσης για τις φωτογραφίες που ανεβάζει κανείς στα social media. Όταν οι χρήστες δημοσιεύουν κάτι που έχουν αγοράσει επιβραβεύονται ακόμη και σε πραγματικό χρόνο από την εταιρεία. Την ώρα που οι πελάτες επιβραβεύονται, οι εταιρείες διαφημίζονται από τους ίδιους. Η Bubblz προσφέρει μια πλατφόρμα μέσω της οποίας η εταιρεία/ εμπορικό σήμα /εμπορικό κέντρο κ.λπ. γνωρίζει ποιος είναι στο κατάστημα, επικοινωνεί με τους πελάτες, δίνει προσφορές και άλλα.
- Do it for me: Το Doitforme.eu είναι μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για επαγγελματίες παροχείς υπηρεσιών. Οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν, να προσλάβουν και να αξιολογήσουν επαγγελματίες που βρίσκονται κοντά.
- Ferryhopper: Το Ferryhopper είναι μια καινούργια πλατφόρμα online κρατήσεων ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Μέσω του Ferryhopper, μπορεί κάποιος να προγραμματίσει ένα ταξίδι με πλοίο, να κλείσει το εισιτήριό του γρήγορα, να συγκρίνει τις τιμές αμέσως, να εξασφαλίσει το φθηνότερο ναύλο και να ξεκινήσει το ταξίδι του. Το Ferryhopper είναι η πρώτη και μοναδική πλατφόρμα κρατήσεων που παρέχει στον χρήστη έμμεσες συνδέσεις και κάνει τα ακτοπλοϊκά ταξίδια στην Ελλάδα εύκολα και απλά.
- Linked Business: Η Linked Business είναι ένας κορυφαίος πάροχος πρωτοποριακών λύσεων μάρκετινγκ που συνδυάζουν ανοιχτά με επιχειρηματικά δεδομένα. AI & Big Data χρησιμοποιούνται για να μετατρέψουν σύνθετα δεδομένα σε ευφυείς επιχειρηματικές λύσεις που βοηθούν τμήματα πωλήσεων να ανακαλύψουν νέους πελάτες σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς.
- Orderstate: Το Orderstate είναι μια πλατφόρμα που επιτρέπει την εύκολη παρακολούθηση των αποστολών για σύνθετες παραγγελίες B2B και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών.
- Stoferno: Το Stoferno.gr είναι μια πλατφόρμα παράδοσης On Demand που επιτρέπει στους χρήστες να παραγγέλνουν προϊόντα κάθε κατηγορίας από τοπικά καταστήματα.