Skip to main content

«Βραχυκυκλώνει» η ανάπτυξη των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Σημάδια βραχυκυκλώματος αρχίζει και εμφανίζει η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Οι πρώτες ενδείξεις του β’ τριμήνου 2015 δείχνουν μια σαφή τάση της αγοράς προς τα κάτω.  

Σύμφωνα με στοιχεία της GFK, το β’ τρίμηνο του 2015 ξεκίνησε χαμηλότερα σε σύγκριση με τους τρεις πρώτους μήνες της τρέχουσας οικονομικής χρήσης. Η εκκαθάριση του Απριλίου 2015 δείχνει πως η λιανική ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχε θετικό πρόσημο, αλλά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα τόσο σε τζίρο όσο και σε τεμάχια.

Ειδικότερα ο Απρίλιος εμφάνισε αύξηση τζίρου σε ποσοστό 20% σε σύγκριση με αύξηση κατά 22% τον Φεβρουάριο 2015 και αύξηση κατά 33% τον Μάρτιο 2015. Οσον αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια, τον Απρίλιο αυξήθηκαν κατά 14% σε σύγκριση με αύξηση επίσης κατά 14% τον Φεβρουάριο 2015 και αύξηση κατά 22% τον Μάρτιο.

Συνολικά στην ελληνική αγορά το τετράμηνο (Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος-Απρίλιος) πωλήθηκαν περίπου 5 εκατομμύρια συσκευές (λευκές, μαύρες, είδη τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, φωτογραφικά είδη, μικροσυσκευές και κλιματιστικά), των οποίων η αξία πώλησης έφτασε τα 600 εκατ. ευρώ. Σε ποσοστά αυτά τα απόλυτα μεγέθη αντιστοιχούν σε αύξηση σε αξίες κατά 21% και σε τεμάχια κατά 16% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2014.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, επικρατεί αβεβαιότητα για την πορεία των πωλήσεων των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο β’ εξάμηνο του 2015, μιας που ο εξωγενής -σε σχέση με την αγορά- παράγοντας των πολιτικών εξελίξεων επηρεάζει καταλυτικά την καταναλωτική συμπεριφορά και δύναται να μετατρέψει το λιανεμπόριο σε ολοσχερώς καμένη γη.

Για το προσεχές διάστημα κυριαρχούν οι εκτιμήσεις για πτωτική τάση στον ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς, η οποία ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να μειωθεί και στο 7% από 21% που είναι στο τετράμηνο. Την εκτίμηση αυτή τροφοδοτούν ήδη τα στοιχεία του Απριλίου, ενώ αντίστοιχα αναμένονται να είναι και εκείνα του Μαΐου και του Ιουνίου.

Στο β’ εξάμηνο υπολογίζεται πως, εκτός από τα φωτογραφικά είδη που έχουν υποστεί ισχυρό πλήγμα από την αρχή της χρονιάς (-15,9% σε αξία πωλήσεων), ισχυρές πιέσεις θα δεχτούν οι μαύρες συσκευές και ειδικά οι τηλεοράσεις, καθώς και τα είδη πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, που μέχρι στιγμής έχουν καταγράψει ανοδικές πωλήσεις τόσο σε τζίρο όσο και σε τεμάχια.
Σε ποσοστό η αύξηση σε αξία των ειδών πληροφορικής κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015 ανήλθε στο 34,6% και των τηλεπικοινωνιακών ειδών κατά 47,4%. Οπως τονίζεται από τους ειδικούς του χώρου τα ποσοστά αυτά είναι αποτέλεσμα και των προγραμμάτων επιδότησης για την απόκτηση ηλεκτρονικού υπολογιστή και σύνδεσης στο Ιντερνετ.

Το μελανό σημείο σε αυτή την πρωτοβουλία που έδωσε ώθηση στην πώληση ειδών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών είναι η αγωνία από την πλευρά των λιανεμπόρων ότι θα λάβουν το ποσό της επιδότησης από το αντίστοιχο πρόγραμμα της Ψηφιακής Αλληλεγγύης, που ανέρχεται σε 230 ευρώ για κάθε υπολογιστή και σε 12 ευρώ/μήνα για κάθε σύνδεση στο Ιντερνετ.

Σε παρόμοιες τέτοιες πρωτοβουλίες η αναμονή της λήψης των επιδοτήσεων ξεπερνούσε το εξάμηνο. Στην παρούσα φάση δεδομένου του κακού μακροοικονομικού περιβάλλοντος και της αδυναμίας του κράτους να είναι συνεπές προς τις οφειλές του, επικρατεί ο προβληματισμός για τις οφειλές του προγράμματος της Ψηφιακής Αλληλεγγύης στα καταστήματα λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που συμμετείχαν σε αυτό και λήγει τον Ιούνιο 2015. Σε αυτή την περίπτωση η «τρύπα» που ανοίγει στον κλάδο ενδεχομένως να κυμανθεί από 300.000 έως και 1.500.000 εκατ. ευρώ ανά δίκτυο και θα αφορά κυρίως καταστήματα της ελληνικής επαρχίας.

Επιφυλάξεις λιανεμπόρων

Από την πλευρά τους οι λιανέμποροι του κλάδου τονίζουν πως η ευφορία και η προσμονή για καλύτερες ημέρες έχουν παρέλθει και έχουν αντικατασταθεί από δυσπιστία και αναβλητικότητα. Πλέον υπάρχουν οι καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρικών ειδών απόλυτης ανάγκης, ενώ δεν λείπουν και εκείνοι που επενδύουν στις συγκεκριμένες καταναλωτικές κατηγορίες, φοβούμενοι ακραίες εξελίξεις ή ανατροπές λόγω αλλαγών στο ΦΠΑ και την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Είναι πάντως γεγονός πως οι πολυεθνικές του χώρου που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά έχουν ήδη έτοιμα σχέδια crisis management και τα κεντρικά γραφεία τους ενημερώνονται τακτικά και επισταμένως για τις εξελίξεις στη χώρα.

Σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς του 2014 των πέντε μεγαλύτερων αλυσίδων του χώρου (Media Markt, Electronet, Ηλεκτρονική Αθηνών, Πλαίσιο, Public) ο τζίρος τους κινήθηκε ανοδικά το 2014. Ωστόσο η πλειοψηφία εμφάνισε ζημιές που συνολικά ανέρχονται στα 22 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά την Dixons Κωτσόβολος, η εταιρεία σε ενημέρωση των αναλυτών κατά την παρουσίαση των προκαταρκτικών αποτελεσμάτων έκανε λόγο για αύξηση των πωλήσεών της στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης.
Να επισημάνουμε πως στους στόχους της διοίκησης της Dixons Κωτσόβολος είναι εντός του έτους να περάσει στην κερδοφορία η εταιρεία στην Ελλάδα. Να υπενθυμίσουμε πως η Dixons έχει εξαγοράσει την Carphone, ένα ελπιδοφόρο και αποδοτικό επιχειρηματικό σχήμα.