Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Με δέλεαρ μια «πίτα» 27 δισ. ευρώ, ολοένα περισσότερα ελληνικά brands διερευνούν είσοδο στην ισπανική αγορά μόδας, τομέας που προσφέρεται για αύξηση των εξαγωγών μας.
Η αγορά διακρίνεται από έντονα στοιχεία ανταγωνισμού και αποτελεί πρόκληση για τις ελληνικές εταιρείες, που θα πρέπει να «στηθούν» απέναντι τόσο σε τοπικά σήματα τα οποία έχουν αναδειχθεί σε παγκόσμιους κολοσσούς του κλάδου όσο και σε διεθνή brands με ηγετικά μερίδια (π.χ. Zara, Stuart Weitzman, Camper αλλά και Mango, Springfield, Women’s secret, Desigual κ.α.).
Οι αντοχές των ελληνικών σημάτων
Από την άλλη μεριά θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη δοκιμάσει τις «αντοχές» τους απέναντι στις ισπανικές, στην Ελλάδα, όπου έχουν παρουσία πολλά από τα παραπάνω σήματα, τόσο στο δίκτυο χονδρικής όσο και μέσω αλυσίδων καταστημάτων. Εξάλλου δεν είναι λίγα τα ελληνικά σήματα με επιτυχημένη παρουσία στην Ισπανία και μάλιστα από όλο το φάσμα της μόδας – από τον τομέα της ένδυσης μέχρι τα αξεσουάρ και τα καλλυντικά. Ενδεικτική είναι η δραστηριότητα των: Apivita (που πλέον αποτελεί μέλος του ισπανικού ομίλου Puig), Korres, Funky Buddha, Axel, Lapin, Marasil κ.ά., ενώ μια σειρά ελληνικών fashion brands στοχεύουν σε ενίσχυση της παρουσίας τους σε μεγάλες ισπανικές πόλεις διερευνώντας συνεργασίες όπως οι: Moutaki, BSB, Harris Cotton, Nikolis Fashion Group, Maestri, Beach Market, Eletcia κ.ά.
Αmancio Ortega και γρήγορη μόδα
Τα ελληνικά σήματα που στοχεύουν σε δραστηριοποίηση στην τοπική αγορά έχουν μπροστά τους ευκαιρίες αλλά και κινδύνους. Εξάλλου, ο τομέας της μόδας στην Ισπανία έχει μία σύνθετη δομή και περιλαμβάνει από μεγάλους λιανοπωλητές, όπως ο όμιλος Inditex -του Αmancio Ortega, ενός εκ των βασικών θεμελιωτών του τομέα «γρήγορης μόδας»- μέχρι εμπόρους χονδρικής πώλησης, αυτοαπασχολούμενους αλλά και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Η αγορά παραμένει ισχυρή απασχολώντας πάνω από 130.000 άτομα – παρά τη συρρίκνωση του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας κατά 26,5% εν μέσω κρίσης (από το 2009), λόγω μείωσης της κατανάλωσης ειδών μόδας. Σύμφωνα δε με την τελευταία έκθεση του Παρατηρητηρίου Ισπανικής Μόδας, που επικαλείται έκθεση της ελληνικής πρεσβείας στη Μαδρίτη, ο τομέας της μόδας είναι ο τέταρτος που εξάγει τα περισσότερα προϊόντα στη χώρα και αποτελεί το 8,4% του συνολικού όγκου εξαγωγών. Επίσης το 2017 o τομέας της κλωστοϋφαντουργίας σημείωσε κέρδη 18,097 εκατ. ευρώ (+0,49% πάνω από το προηγούμενο έτος, στοιχεία «El Comercio Textil en Cifras»). Επίσης, όσον αφορά τις μέσες δαπάνες, οι Ισπανοί ξόδεψαν κατά μέσο όρο 594 ευρώ για είδη ένδυσης σημειώνοντας ανοδική πορεία για τέταρτη συνεχή χρονιά.
Οι συντάκτες της έκθεσης αναφέρουν σχετικά ότι παρ’ όλο που η ισπανική βιομηχανία μόδας αποτελεί επιχειρηματική πρόκληση λόγω των υψηλών απαιτήσεων και του έντονου ανταγωνισμού στον κλάδο, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια εισόδου και παραμονής σε αυτήν, συνεπώς και κερδών. Μεταφέρουν δε πληροφορίες αναφορικά με ελληνικές επιχειρήσεις με συλλογές ανάλαφρων καλοκαιρινών ρούχων που σχεδιάζουν να ανοίξουν καταστήματα στη Μαγιόρκα και στην Ίμπιζα.