Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Έντονα πτωτικά κινείται η εγχώρια αγορά καινούργιων επιβατικών από τις αρχές του μήνα, περίπου στο 18% με 20% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι ο Μάιος έκλεισε στο -21% με 10.666 μονάδες, επηρεάζοντας αρνητικά και το σύνολο του 5μήνου, κατά το οποίο ταξινομήθηκαν συνολικά 40.215 επιβατικά αυτοκίνητα (έναντι 38.550 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι), ήτοι αύξηση μόλις 4,3%. Οι παράγοντες του κλάδου υπογραμμίζουν ότι η αγορά συντηρείται από RAC (τουριστική περίοδος) και Fleet, αφού τα εισοδήματα συμπιέζονται στερώντας πωλήσεις στη λιανική.
Πρέπει να σημειωθεί, δε, πως η δημοφιλής κατά την περίοδο της κρίσης κατηγορία Β’ έπαψε και αυτή, πια, να είναι ιδιαιτέρως προσιτή. Λόγω των νέων τεχνολογιών και του εξοπλισμού ασφάλειας/ άνεσης με τον οποίο διατίθενται πια και τα μικρά αυτοκίνητα, το τελικό κόστος δεν κρατιέται κάτω από το ψυχολογικό όριο των 10.000 ευρώ, ανεβαίνοντας πάνω από τα 12.000 ευρώ. Την ίδια ώρα, η παραγωγή νέων μικρών μοτέρ βενζίνης με καλή απόδοση και οικονομία οδηγεί τους καταναλωτές σε σχετική απομάκρυνση από το diesel, τουλάχιστον στις μικρότερες κατηγορίες. Με λίγα λόγια, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε πριν από 1-2 χρόνια, η πετρελαιοκίνηση παύει να αποτελεί μονόδρομο (ούτως ή άλλως η τιμή κτήσης ήταν πάντα σημαντικά υψηλότερη και τώρα ακόμη περισσότερο). Υπολογίζεται πως το 35% των ενδιαφερομένων για diesel στρέφεται σιγά-σιγά στη βενζίνη.
Με βάση τα έως τώρα δεδομένα, η χρονιά φαίνεται να αγγίζει από πλευράς ταξινομήσεων νέων επιβατικών το ταβάνι των 80.000 μονάδων που θα αντιστοιχεί σε 70% κάτω από τον μέσο όρο των ποσοστών της δεκαετίας προ κρίσης, όταν η ελληνική αγορά έκλεινε στις 269.000 μονάδες… Σε κάθε περίπτωση, οι προσεχείς μήνες θα έχουν σκαμπανεβάσματα και οι εισαγωγείς θα δώσουν άλλη μια μάχη για την προσέλκυση καινούργιων αγοραστών.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) Γιώργος Βασιλάκης δηλώνει ότι αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα για την πορεία των πωλήσεων και την επανεκκίνηση πιο δυναμικών δραστηριοτήτων του κλάδου η διαμόρφωση ενός σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος, χωρίς περαιτέρω «εκπλήξεις». Σε σχέση με φήμες περί αλλαγών στα τέλη κυκλοφορίας, ο ίδιος, αν και εμφανίζεται επιφυλακτικός με βάση την έως τώρα εμπειρία, θεωρεί πως δεν υπάρχει λόγος σε αυτή τη φάση να αλλάξει τίποτε, καθώς θα επέφερε αδικαιολόγητη αναστάτωση στην αγορά. Παρακολουθεί, βεβαίως, την ανησυχία των κρατούντων για το γεγονός ότι έχουν «εγκλωβιστεί» όσοι διατηρούν παλιά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, όμως είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να το λύσει στην πορεία η κεντρική εξουσία…