Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Ελληνο-ιταλική «μάχη» με έπαθλο την κυριαρχία σε ένα πάγιο περιουσιακό στοιχείο εντός ελληνικού εδάφους, που χαρακτηρίζεται στρατηγικής σημασίας για τους διεκδικητές του, φαίνεται να εξελίσσεται τις τελευταίες εβδομάδες, με επίκεντρο το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Ως «μήλον της Έριδος» προβάλλουν τα υπερσύγχρονα Logistic Center που θέλουν να δημιουργήσουν ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Goldair στο Θριάσιο Πεδίο με στόχο την προσέλκυση μεγάλων πελάτων για παροχή υπηρεσιών στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ήδη για τη χρήση του εμπορευματικού κέντρου, πέραν της εγχώριας αγοράς, ενδιαφέρον έχουν δείξει εταιρείες τόσο από την ασιατική αγορά όσο και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι εν λόγω παίκτες φαίνεται να επιζητούν την επίσπευση λειτουργίας αυτού του μεγάλου για τον κλάδο των logistics project.
Στο πλαίσιο αυτό, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι δεν ήταν καθόλου τυχαία η ανακοίνωση του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππου Τσαλίδη την περασμένη εβδομάδα σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο κτήριο Διοίκησης Ε/Κ Θριασίου, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, αλλά και του (ανταγωνιστή) εκτελεστικού αντιπροέδρου του ομίλου Goldair Καλλίνικου Καλλίνικου, ότι σε επιχειρησιακό επίπεδο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λειτουργήσει ένα σύγχρονο κέντρο Logistics στις αποθήκες Κ1 και Κ2 του Θριασίου Ε/Κ και ότι το επενδυτικό πλάνο των 500 εκατ. ευρώ θα δρομολογηθεί με την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.
Ως γνωστόν, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει δικαίωμα χρήσης των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων Κ1 και Κ2 (δύο κτήρια συνολικού εμβαδού 56.000 τ.μ. σε έκταση 139.000 τ.μ., τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην κοινοποιημένη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περίμετρο αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ), όπως και των εκεί σιδηροδρομικών υποδομών.
Την ίδια ώρα, στην τελική ευθεία βρίσκεται η ολοκλήρωση της παραχώρησης της έκτασης 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, με την κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ που κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό να ετοιμάζει επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του δικού της Εμπορευματικού Κέντρου.
Όπως έχει αναφέρει ο κ. Σπίρτζης, το εμπορευματικό κέντρο θα «συμβολαιοποιηθεί άμεσα», ενώ ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος με δήλωσή του στη «Ν» σημειώνει ότι ο όμιλος δεσμεύεται για τη δημιουργία των πρώτων 75.000 τ.μ. σε διάστημα ενός έτους από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο.
Τον σημαντικό ρόλο που θα παίξει το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών και στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων έχει τονίσει και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σημειώνοντας: «Δεν θέλουμε να είμαστε μόνο μεταφορείς, θέλουμε το κομμάτι του παραγόμενου ευρωπαϊκού προϊόντος που ανήκει στη χώρα μας να είναι στη χώρα μας».
Ο ίδιος υπεραμύνθηκε της απόφασης να προχωρήσει ο διαγωνισμός σε δύο τμήματα, με τη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), του υπόλοιπου συγκροτήματος του ΟΣΕ, το λεγόμενο Θριάσιο Β’, να σχεδιάζεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.
Στο Θριάσιο Α’ η Goldair πρόκειται να κατασκευάσει 235.000 τ.μ. κτηρίων, 250.000 παλετοθέσεις επί 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
Σχολιάζοντας την κατασκευή του Θριασίου Ε/Κ, ο κ. Καλλίνικος ανέφερε ότι θα αποτελέσει την «καρδιά» των συνδυασμένων μεταφορών, με την ελπίδα προσέλκυσης διερχόμενων φορτίων, μετά την ολοκλήρωση των βασικών οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων.
Επίσης, ο κ. Καλλίνικος αναφέρθηκε στη Rail Cargo Logistics Goldair, η οποία θα δρομολογήσει, με δικές της μισθωμένες μηχανές, τα πρώτα εμπορευματικά δρομολόγια στις 27 Ιουνίου από τη Θεσσαλονίκη, ανταγωνιζόμενη ευθέως πλέον την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατ’ αρχάς στη Β. Ελλάδα.
Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη εφαρμογής ενός στρατηγικού σχεδίου για τα logistics, το οποίο θα πρέπει να στηρίζεται στην αξιοποίηση των υποδομών σε λιμάνια, αεροδρόμια και σύνορα, στην οδική και σιδηροδρομική σύνδεση με γειτονικές χώρες και την ολοκλήρωση σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων.
Από την πλευρά της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τον κ. Τσαλίδη, ενισχύει τη συνεργασία της με τον ΟΛΠ, προσθέτοντας πως με τον ΟΛΘ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις. «Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τον ΟΛΘ για μια αμοιβαία εποικοδομητική συνεργασία, με αντικείμενο τη μεταφορά φορτίων από Θεσσαλονίκης προς Ειδομένη και FYROM», υπογράμμισε ο κ. Τσαλίδης, επισημαίνοντας ότι, και στον Πειραιά, θα ενισχυθούν τα εμπορευματικά δρομολόγια.
Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εκτίμησε ότι, τα επόμενα 2 χρόνια, με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, θα σημειωθεί σημαντική αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών.
Μικτά πάρκα σε Οινόφυτα και Καλοχώρι
Με δύο μικτά βιομηχανικά πάρκα, στα Οινόφυτα και στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει λύση στο θεσμικό πρόβλημα που υπάρχει από δεκαετίες στη λειτουργία των logistics, τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, τον κλάδο που σήμερα καλύπτει το 10,8% του ΑΕΠ και έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Επιπλέον, πέρα από το κομμάτι των υποδομών ο γενικός γραμματέας Βιομηχανίας Στρατής Ζαφείρης, μιλώντας στην ημερίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις συνδυασμένες μεταφορές, που φιλοξενήθηκε συμβολικά σε κτήριο του πρώτου μεγάλου σιδηροδρομικού αποθηκευτικού κέντρου στο Θριάσιο, αναφέρθηκε στις θεσμικές παρεμβάσεις που αφορούν τα logistics, έναν κλάδο που όπως σημείωσε αναγνωρίστηκε επίσημα από την πολιτεία μόλις το 2014.
«Υπάρχουν πολλές εταιρείες logistics που λειτουργούν με άδεια αποθήκης χονδρεμπορίου, ενώ παρουσιάζονται προβλήματα με τις χρήσεις γης», υπογράμμισε ο κ. Ζαφείρης. Σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο «με το οποίο θα δημιουργείται οργανωμένο πάρκο στα Οινόφυτα (όπου εδρεύει σημαντικότατο ποσοστό της ελληνικής βιομηχανίας) και πολλές χιλιάδες ελεύθερα στρέμματα που θα μπουν στο πάρκο». Παρόμοια κίνηση ετοιμάζεται και για το Καλοχώρι Θεσσαλονίκης (11.000 στρέμματα), να γίνει και αυτό οργανωμένος υποδοχέας ώστε να συνδυαστεί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά πρόσθεσε πως η συγκεκριμένη υπόθεση παρουσιάζει ιδιαιτερότητες.