Skip to main content

Προτεραιότητα η καινοτομία για επτά στις δέκα εταιρείες

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Οι 7 στις 10 εταιρείες (68%) προτεραιοποιούν την καινοτομία εντάσσοντάς την στους στρατηγικούς τους στόχους, για να την χρησιμοποιήσουν όμως ως εργαλείο για ανάπτυξη προϊόντων (35%) και έρευνα (13%) και λιγότερο για να την εντάξουν στην κουλτούρα τους και να αναπτύξουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, όπως αποτυπώνει έρευνα που παρουσιάστηκε στο 4ο Human Capital Summit της ICAP Group, και η οποία προβληματίζει αν συνδυαστεί με τα ευρήματα της ετήσιας έρευνας για το brain drain που δείχνει ότι 75% των Ελλήνων που αναζητούν ευκαιρίες καριέρας στο εξωτερικό, άνθρωποι με υψηλή εξειδίκευση και δεξιότητες αντιλαμβάνονται αλλιώς την καινοτομία.

Στο συνέδριο, που έλαβε χώρα χθες στο Divani Caravel, με την υποστήριξη της «Nαυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr ως χορηγών επικοινωνίας, αποδείχθηκε ότι παραδόξως η… μουσική είναι ένας καταλύτης που ξεκλειδώνει τη δυναμική των ανθρώπων και αξιοποιεί την έφεσή τους στην καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Αυτό απέδειξε ο Stephane Moriou, Ph. D, πρόεδρος MoreHuman Partners, μιας εταιρείας που δημιούργησε ο ίδιος το 2012, για να αναδείξει τα θέματα διαχείρισης ταλέντων και υλοποίησης καινοτόμων πρακτικών. Σε συνεργασία με την Caroline MacPhie, Βρετανίδα σοπράνο (που έχει συνεργαστεί με κορυφαίες όπερες όπως η Βασιλική Όπερα της Αγγλίας, η Εθνική Όπερα Λυών, η όπερα της Σκωτίας κ.ά.), παρουσίασε ένα πρωτότυπο διαδραστικό εργαστήριο. Χρησιμοποιώντας τη μουσική ως καταλύτη κατάφεραν να παρακινήσουν τους συνέδρους να τραγουδήσουν επί σκηνής συνοδεία πιάνου.

Επιχειρηματικές πρακτικές

Η κουλτούρα καινοτομίας προάγει την επιχειρηματικότητα και σύμφωνα με την ανάλυση του Γιώργου Χάρου, Executive Director, ICAP People Solutions, ενισχύει την απόδοση, την ανταγωνιστικότητα αλλά και την καλή φήμη των εταιρειών. Αυτό ανέδειξαν οι πρακτικές προώθησης της καινοτομίας που παρουσίασε ο Πάνος Μπάσιος, Head of Center of Digital Excellence, ΟΠΑΠ Α.Ε., ο οποίος εξήγησε ότι η καινοτομία είναι συνδυασμός μιας ανάγκης κι ενός νεωτερισμού, ώστε να δίνεται μία λύση με λιγότερο κόστος. Αυτό έκανε και η ομάδα του ΟΠΑΠ, θεωρώντας ότι οι προκλήσεις δεν έχουν να κάνουν με την τεχνολογία αλλά με τους ανθρώπους. 

Μίλησε επίσης για την προσπάθεια του οργανισμού να βρει έναν τρόπο να αναδείξει το κοινωνικό του έργο (επενδύει περίπου 50 εκατ. ευρώ σε κοινωνικές δράσεις πλην του μισού σχεδόν δισ. ευρώ που πληρώνει σε φόρους κάθε χρόνο). Δεδομένου ότι ο ρυθμιστής της αγοράς τυχερών παιχνιδιών δεν επιτρέπει στην εταιρεία να δημοσιοποιεί την κατανομή των χορηγιών της, αναζητήθηκε άλλος τρόπος ώστε να αναγνωριστεί ο ρόλος του οργανισμού σε θέματα ΕΚΕ.

Έρευνα για την καινοτομία

Η έρευνα για την καινοτομία, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 30/3 έως 30/5 2018, έδειξε ότι οι εταιρείες χρησιμοποιούν ελάχιστα την καινοτομία στις πωλήσεις και στο marketing (5%), σε θέματα περιβάλλοντος (5%), ανασχεδιασμού λειτουργιών (5%), εξυπηρέτησης πελατών (5%), ψηφιακού μετασχηματισμού (6%), ανάπτυξης νέων υποδομών (8%). Ακόμη και σε θέματα κουλτούρας (8%) και ανθρώπινου δυναμικού (8%) η καινοτομία φαίνεται να έχει μικρή σημασία. Παρ’ όλα αυτά συμπεριλαμβάνεται διακριτά στις κύριες αξίες της εταιρείας για το 76% των ερωτηθέντων στην έρευνα. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού, το 62% λέει ότι η καινοτομία αποτελεί κριτήριο, 59% λέει ότι είναι βασική δεξιότητα στο σύστημα διαχείρισης της απόδοσης και στο 58% προσμετράται στη διαχείριση ταλέντων. Το 89% των επιχειρήσεων λέει ότι ενθαρρύνει τους εργαζομένους του να καταθέτουν ιδέες με συγκεκριμένη διαδικασία (59%) ή χωρίς (40%). Στο τέλος βέβαια μόνο μία στις τέσσερις ενθαρρύνει την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου και θέτει σε εφαρμογή 1-2 ιδέες τον χρόνο (46%), ενώ σε κάποιο βαθμό επιβραβεύει τους εργαζομένους της (39%), κυρίως με οικονομικό κίνητρο (37%).      

Ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ICAP, επισημαίνει ότι η έρευνα διεξήχθη για πρώτη φορά στην Ελλάδα και απευθύνθηκε μόνο σε ένα μέλος από κάθε εταιρεία του δείγματος, κατά κύριο λόγο τον διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού. «Τα συμπεράσματα είναι περισσότερο αισιόδοξα από ό,τι αναμέναμε».

Το συνέδριο της ICAP Group ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση αποτελεσμάτων ετήσιας έρευνας για το brain drain, μέσω της οποίας ετέθη το ερώτημα αν θα ήταν η καινοτομία η απάντηση στο Brain Retain και ακόμα περισσότερο στο Brain Gain και σε τι βαθμό το ανθρώπινο κεφάλαιο που έφυγε στο εξωτερικό θα επέστρεφε σε επιχειρήσεις με γνώμονα την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Σύμφωνα με την 4η έρευνα του είδους, που παρουσίασε ο Κώστας Ζούλιας, Director, ICAP Human Capital Consulting και σχολίασε ο Άκης Σκέρτσος, γενικός διευθυντής, ΣΕΒ, η χώρα που προτιμούν οι Έλληνες για εργασία παραμένει το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σε ανερχόμενη δύναμη αναδεικνύεται η Ολλανδία. 

Αυτοί που ξενιτεύονται είναι κυρίως άνδρες (64% έναντι 36% των γυναικών), είναι ώριμοι (ηλικίας άνω των 30 ετών είναι το 56%) και ορισμένοι έχουν οικογένεια. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί έχουν και παιδιά. Το επίπεδο σπουδών είναι υψηλό, με το 53% του δείγματος να έχει μεταπτυχιακό και μόλις 8% να εμφανίζεται χωρίς πτυχίο. 

Είναι πάντως σημαντικό να αναφερθεί ότι ποσοστό 13% των Ελλήνων που μετανάστευσε τα τελευταία χρόνια, επέστρεψε (κυρίως για λόγους οικογενειακών υποχρεώσεων).