Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Μία νέα γενιά έργων προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ προετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ και τρέχει τις αντίστοιχες μελέτες προκειμένου να ωριμάσουν και να μπουν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, στην παρούσα προγραμματική περίοδο.
Συγκεκριμένα, αναμένονται οι δημοπρατήσεις των έργων που ολοκληρώνουν τον ΠΑΘΕΠ στο τμήμα Αίγιο-Πάτρα και η δημοπράτησή τους έχει μοιραστεί σε 3 διαφορετικές εργολαβίες, που σταδιακά τα επόμενα χρόνια θα φέρουν τη διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή μέχρι τον Άγιο Διονύσιο, στο κέντρο της Πάτρας. Τα έργα αυτά έχουν ένα εκτιμώμενο κόστος που αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ.
Τα σιδηροδρομικά έργα όμως είναι εκείνα που θα απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια, περισσότερο από τα οδικά που στο υπάρχον δίκτυο ολοκληρώνονται. Σε μελέτες για έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το τρέχον ΕΣΠΑ βρίσκονται ακόμα αρκετά έργα, μεταξύ των οποίων αυτά με τους μεγαλύτερους προϋπολογισμούς είναι η σήραγγα 800 μέτρων στο Μενίδι και η νέα ανισόπεδη κάτω διάβαση στον σταθμό του Αγίου Στεφάνου.
Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται το «πράσινο φως» για να οδεύσουν προς δημοπράτηση των έργων, που έχουν κόστος περίπου 50 εκατ. ευρώ. Σε μελέτες είναι και το μεγάλο έργο αναβάθμισης της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη (120 εκατ. ευρώ). Η ολοκλήρωση των μελετών αναμένεται στις αρχές του 2020 με την έγκριση της διαχειριστικής αρχής για να δημοπρατηθεί.
Κεντρική Μακεδονία
Στην Κεντρική Μακεδονία, σε συγγραφή βρίσκονται οι μελέτες για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, έργο άνω των 120 εκατ. ευρώ επίσης. Οι σχετικές μελέτες έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2020 και μετά θα προχωρήσει η δημοπράτηση.
Το συγκεκριμένο έργο είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, μιας και όχι μόνο πρόκειται να αναβαθμίσει τη γραμμή και να μειώσει τις χρονοαποστάσεις κάνοντας προαστιακά πλέον τα δρομολόγια προς Σέρρες και Προμαχώνα, αλλά θα συνδέσει με το ήδη ηλεκτροκίνητο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας και τον Διευρωπαϊκό Άξονα 7, αναβαθμίζοντας σημαντικά κυρίως τις εμπορευματικές μεταφορές.
Επίσης σε μελέτες προχωρημένες, με τη δημοπράτησή τους να έχουν προγραμματιστεί για φέτος, είναι το έργο σηματοδότησης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη που ολοκληρώνει τα έργα αναβάθμισης.
Σταθμοί στην Αθήνα
Σε τοπικό επίπεδο, έργα που αναμένεται να δημοπρατηθούν είναι η εργολαβία-σκούπα στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λάρισα-Βόλος, με τα 2 έργα να εκτιμώνται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ το πρώτο και 80 εκατ. ευρώ το δεύτερο.
Επίσης, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, μέσα στο καλοκαίρι δημοπρατείται η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής στάσης στον Ν. Παντελεήμονα Πιερίας στη θέση της υφιστάμενης Άνω Διάβασης Πεζών στην περιοχή της εξόδου της Σήραγγας Πλαταμώνα, με την οποία επιτυγχάνεται καλύτερη πρόσβαση του επιβατικού κοινού στην παραλιακή ζώνη της περιοχής.
Επιπλέον, τις επόμενες ημέρες υπογράφεται η σύμβαση για την κατασκευή νέας γέφυρας στον Γαλλικό ποταμό για την αντικατάσταση παλαιάς υφιστάμενης μεταλλικής.
Ανάπλαση κτηρίων
Ακόμη, προγραμματίζεται η αξιοποίηση μέσω ανάπλασης των κτηρίων του παλαιού Σ.Σ. Πλαταμώνα και η διαμόρφωση του διαδρόμου μίας εκ των γραμμών του σε οδό ήπιας κυκλοφορίας, με ένταξή του στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της περιοχής, καθώς και η συνολική ανάπλαση της παλαιάς γραμμής.
Τέλος, για την αντιμετώπιση των θεμάτων ασφαλούς κυκλοφορίας που προκύπτουν στην πόλη της Λάρισας και συγκεκριμένα στην περιοχή από Σ.Σ. Λάρισας μέχρι την ανισόπεδη διασταύρωση με ΝΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης, όπου η ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή διασταυρώνεται ισόπεδα με τρεις κύριες οδικές αρτηρίες της πόλης, έχει δρομολογηθεί η εκπόνηση ειδικής μελέτης σκοπιμότητας για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για τη διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη, στην οποία θα ληφθούν υπ’ όψιν τόσο οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας όσο και οι περιορισμοί που προκύπτουν λόγω της ανάγκης αδιάλειπτης λειτουργίας των σιδηροδρομικών γραμμών.
Μάλιστα, μελετάται η μετεγκατάσταση του σταθμού διαλογής Λάρισας και η αξιοποίηση της περιοχής ιδιοκτησίας ΟΣΕ στον Σ.Σ. Λάρισας.