Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ενδείξεις ανάκαμψης διαφαίνονται στην αγορά του ηλεκτρολογικού υλικού, σύμφωνα με τη νεότερη έκδοση κλαδικής μελέτης της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group. Έπειτα από μακρά πτωτική περίοδο και βουτιά των μεγεθών του κλάδου, που οδήγησε στο κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων κυρίως παραγωγικών το διάστημα 2010-2016, η πτώση της αγοράς ηλεκτρολογικού υλικού εγκαταστάσεων δείχνει πως έχει ανακοπεί. Συγκεκριμένα η αξία της αγοράς ηλεκτρολογικού υλικού το 2016 σημείωσε αύξηση 2%.
Όπως επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Senior Consultant Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, σχετικά με τη φαινομενική κατανάλωση (σε ποσότητα) κάθε κατηγορίας προϊόντων, διαπιστώνονται τα εξής για την περίοδο 2016/15: η αγορά των πριζοδιακοπτών κινήθηκε ανοδικά με ποσοστό αύξησης της τάξης του 2%. Η αγορά των πινάκων διανομής (κάτω των 1000 V) αυξήθηκε κατά 2% περίπου και το μεγαλύτερο μέρος αυτής καλύφθηκε από τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα.
Η φαινομενική κατανάλωση των αυτόματων ασφαλειών εμφάνισε αύξηση της τάξης του 2,5%. Η αγορά των ραγοδιακοπτών εμφάνισε αύξηση περίπου 1,5%. Αυξημένη (κατά 1,5% περίπου) εμφανίζεται και η αγορά των ενδεικτικών λυχνιών. Οι διακόπτες διαρροής παρουσίασαν αύξηση της κατανάλωσης της τάξης του 2,5%. Ανοδικά κινήθηκε και η αγορά των χρονοδιακοπτών καταγράφοντας αύξηση περίπου 8%.
Όσον αφορά τις συνθήκες που ισχύουν στην αγορά, οι αναλυτές τονίζουν πως δεν υφίστανται ιδιαίτερα εμπόδια στην είσοδο μιας επιχείρησης στον κλάδο του ηλεκτρολογικού υλικού τουλάχιστον από νομικής πλευράς. Η διαπραγματευτική δύναμη των μεγάλων διεθνών κατασκευαστών ηλεκτρολογικού υλικού είναι ισχυρή, προκειμένου να έχουν καλύτερο έλεγχο της παρουσίας των προϊόντων τους στην εσωτερική αγορά, έχουν ιδρύσει θυγατρικές εταιρείες εισαγωγής υποστήριξης των προϊόντων τους, με σκοπό να διαπραγματεύονται άμεσα με τους μεγάλους λιανεμπόρους. Η διαπραγματευτική δύναμη των λιανεμπόρων έναντι των εισαγωγέων του κλάδου είναι ανάλογη με το μέγεθός τους (και το ύψος των παραγγελιών) και τη δυναμική τους στην αγορά του λιανεμπορίου. Η συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης τα τελευταία έτη ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που οδήγησε στην όξυνση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου.
Αναφορικά με τη διάρθρωση της αγοράς το 2016, τα στοιχεία της ICAP δείχνουν πως τη μερίδα του λέοντος έχουν οι πριζοδιακόπτες με 38,4%, ακολουθούν οι ασφάλειες με 27,2%, έπονται οι πίνακες με 17,3%. Μικρότερα μερίδια έχουν οι ρελέδες με 6,9%, οι ραγοδιακόπτες με 5,6%, οι χρονοδιακόπτες με 2,5% και οι λυχνίες με 2,1%. Ο παραγωγικός τομέας ηλεκτρολογικού υλικού εγκαταστάσεων έχει συρρικνωθεί και πλέον αποτελείται από λίγες επιχειρήσεις, οι οποίες ασχολούνται με την παραγωγή κυρίως πινάκων διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και πριζοδιακοπτών. Αντίθετα στον εισαγωγικό τομέα εντάσσονται περισσότερες επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους, μερικές εκ των οποίων ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους εταιρειών.
Ανάλυση (2011-2015)
Με βάση τη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου από την ICAP και με βάση τα οικονομικά στοιχεία του 2015, το σύνολο ενεργητικού των παραγωγικών εταιρειών δεν μεταβλήθηκε το 2015 σε σχέση με το 2014. Αξίζει να σημειωθεί πως συγκρίνοντας το διάστημα 2011-2015, το 2012 ήταν μία από τις χειρότερες χρονιές του κλάδου (παραγωγή και εισαγωγές). Από κει και πέρα παρατηρείται τάση αντιστροφής του αρνητικού κλίματος. Το 2015 οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν κατά 31,4%, ενώ δραστική μείωση εμφανίζουν οι ζημίες των εν λόγω εταιρειών. Τα κέρδη EBITDA υπερδιπλασιάστηκαν το 2015. Από τις πέντε εταιρείες του δείγματος, οι δύο ήταν ζημιογόνες το 2015. Το μέσο ετήσιο περιθώριο μικτού κέρδους καταγράφει συνεχή άνοδο από το 2013. Αντίστοιχα, το σύνολο του ενεργητικού 4 αντιπροσωπευτικών εισαγωγικών εταιρειών του κλάδου διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα τη διετία 2014-2015. Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν (το 2015) κατά 2,4%, ενώ υπήρξε αναστροφή του καθαρού αποτελέσματος από ζημίες το 2014 σε κέρδη το 2015. Τα κέρδη EBITDA υπερτριπλασιάστηκαν το 2015 σε σχέση με το 2014. Από τις 4 εταιρείες του δείγματος, οι δύο ήταν κερδοφόρες το 2015. Το μέσο ετήσιο περιθώριο μικτού κέρδους εμφανίζει ελαφρά μείωση τη διετία 2014-2015.