Από την έντυπη έκδοση
Tης Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Τις προθέσεις της Marks & Spencer στο πλαίσιο του πενταετούς σχεδίου αναδιάρθρωσης που υλοποιεί -το οποίο περιλαμβάνει περικοπές κόστους, λουκέτα σε καταστήματα και διείσδυση στην αγορά των τροφίμων- αναμένεται να ξεκαθαρίσει με τη σημερινή δημοσίευση των ετήσιων αποτελεσμάτων της χρήσης 2017/ 2018, η διοίκηση της βρετανικής πολυεθνικής, που έχει προκαλέσει ανησυχία και στην Ελλάδα με τις ανακοινώσεις της για κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων (πάνω από 100 στο Ηνωμένο Βασίλειο), κίνηση που προμηνύει πιο επιθετικές περικοπές από τις αρχικά προβλεφθείσες.
Επιβεβαίωση στήριξης
Η επιβεβαίωση της στήριξης της μητρικής είναι κρίσιμης σημασίας για την απρόσκοπτη λειτουργία της ελληνικής εταιρείας – ειδικά όσο φαίνεται να μην αποδίδει τα αναμενόμενα η νέα διεθνής στρατηγική της πολυεθνικής.
Υπενθυμίζεται ότι η μητρική εταιρεία κατέχει έμμεσα το 80% της Marks and Spencer Marinopoulos Greece S.A. και έχει τον έλεγχό της – το υπόλοιπο 20% κατέχει η εταιρεία Marinopoulos Holding Sarl.
Πάντως, εν όψει των επίσημων ανακοινώσεων της διοίκησης της πολυεθνικής αξίζει να επισημανθεί ότι η M&S, στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσής της μπορεί να αποεπένδυσε από τα Βαλκάνια και άλλες αγορές, αλλά διατήρησε την προσοχή της στην Ελλάδα, διατηρώντας δίκτυο 25 καταστημάτων.
Ειδικότερα, το επιχειρηματικό μοντέλο που υιοθέτησε το 2016 ο όμιλος προσεγγίζει την ανάπτυξη μέσω λιγότερων και μεγαλύτερων καταστημάτων με οικιακά είδη και είδη ρουχισμού M&S, με ταυτόχρονη διείσδυση στην αγορά τροφίμων, με το σήμα Simply Food.
Ωστόσο ο Steve Rowe, CEO της βρετανικής αλυσίδας Marks & Spencer, από τα χείλη του οποίου κρέμεται σήμερα η αγορά, έχει προειδοποιήσει ήδη από την περασμένη χρονιά ότι ο περιορισμός της δραστηριότητας στο λιανεμπόριο ένδυσης θα επιταχυνθεί εν αντιθέσει με την επέκταση του δικτύου τροφίμων που θα ακολουθήσει μικρότερη ταχύτητα.
Οι πιέσεις που δέχεται τα τελευταία χρόνια η M&S έχουν κλιμακωθεί εξαιτίας της κρίσης, με αποτέλεσμα να επιδιώκεται με κάθε τρόπο μείωση του κόστους και εκσυγχρονισμός της αλυσίδας εφοδιασμού. Είναι σαφές ότι η τοπική αγορά, αν και επέδειξε ανθεκτικότητα στα χρόνια της κρίσης, πλέον εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Ο ανταγωνισμός από διεθνή εμπορικά σήματα προσιτής τιμής, κυρίως fast fashion απειλούν τα μερίδια του ελληνικού βραχίονα του άλλοτε κραταιού βρετανικού brand.
Τα μεγέθη στην Ελλάδα
Ενδεικτικά ήταν άλλωστε τα μηνύματα της περσινής χρονιάς, μέρος των οποίων αποτυπώνεται στις οικονομικές καταστάσεις 2016/2017 (για τη χρήση που έκλεισε τον Μάρτιο του 2017), όταν η Marks & Spencer Marinopoulos Greece S.Α. εμφάνισε ζημιές μετά από φόρους 2,234 εκατ. ευρώ (έναντι ζημιών 3 εκατ. ευρώ πέρυσι), με αρνητικό κεφάλαιο κίνησης κατά 351 χιλ. ευρώ, με αρνητική καθαρή θέση και με πωλήσεις κάτω από τα 60 εκατ. ευρώ (57 εκατ. ευρώ) μειωμένες κατά περίπου 6,5% – στοιχεία που δεν επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες της διοίκησης για ενίσχυση μεριδίων στην τοπική αγορά.
Η Marks & Spencer ανακοίνωσε χθες ότι σχεδιάζει «λουκέτα» σε περισσότερα από 100 υποκαταστήματα στη Βρετανία έως το 2022 επιταχύνοντας τη διαδικασία αναδιοργάνωσης η οποία αποτελεί καταλύτη για τη βιωσιμότητά της.
Στόχος είναι τουλάχιστον το ένα τρίτο των πωλήσεών της να έρχεται από το διαδίκτυο, από 18% σήμερα. Η Μ&S έχει κλείσει μέχρι στιγμής 21 καταστήματα στη βρετανική αγορά και θα κλείσει άλλα 14, τα σημεία λειτουργίας των οποίων έδωσε στη δημοσιότητα ξεκαθαρίζοντας επίσης ότι φέτος θα ανοίξουν 15 λιγότερα καταστήματα Simply Food. Σημειώνεται ότι στα τέλη Μαρτίου, η M&S είχε περίπου 1.035 καταστήματα στη Βρετανία, εκ των οποίων 300 με είδη ρουχισμού, homewear και τρόφιμα, 696 μόνο τρόφιμα και 39 οutlets.