Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Πιέσεις από την οργανωμένη λιανική τροφίμων και το παραδοσιακό χονδρεμπόριο δέχθηκαν τα έσοδα αλυσίδων cash&carry το 2018, με τους ισχυρούς παίκτες του κλάδου να «ποντάρουν» στο κανάλι της εστίασης, ανανεώνοντας ταυτόχρονα τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πελάτες τους είτε μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων είτε μέσω άλλων εφαρμογών εξυπηρέτησης.
Οι εκτιμήσεις φέτος για την πορεία του συνόλου της αγοράς είναι επιφυλακτικές, ωστόσο ο leader της αγοράς Metro εκτιμά ότι το κανάλι της οργανωμένης χονδρικής θα επανέλθει σε αναπτυξιακή τροχιά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το 2018 η οργανωμένη χονδρική εμφάνισε απώλεια εσόδων της τάξεως του 3,5%, στο 1,071 δισ. ευρώ έναντι 1,110 δισ. το 2017. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη συνεχιζόμενη χρονιά που τα cash&carry καταγράφουν υποχώρηση πωλήσεων, καθώς και το 2017 τα έσοδα μειώθηκαν κατά 3,1% σε σχέση με το 2016.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μεγαλύτερη πίεση καταγράφηκε πέρυσι στις κατηγορίες bazaar, όπου και η πτώση του τζίρου διαμορφώθηκε στο 13,7%. Μικρότερες απώλειες εμφάνισε η κατηγορία φρέσκα – χύδην προϊόντα, οι πωλήσεις της οποίας μειώθηκαν κατά 1,1%, ενώ οι ταχυκίνητοι κωδικοί (FMCGs) κατέγραψαν υποχώρηση κατά 2,4%.
Η προωθητική πολιτική
Όπως επισημαίνει μιλώντας στη «Ν» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Metro ΑΕΒΕ, «η πτώση του κλάδου των cash&carry, που σημειώθηκε τόσο το 2017, όσο και το 2018, οφείλεται αφενός στην όλο και μεγαλύτερη ένταση των προσφορών των σούπερ μάρκετ, αφετέρου στην αδυναμία του κλάδου να επωφεληθεί από την αύξηση της τουριστικής κίνησης και να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο στο HoReCa».
Παράλληλα με την έντονη προωθητική πολιτική των σούπερ μάρκετ, η υποχώρηση των εσόδων του κλάδου της οργανωμένης χονδρικής επηρεάστηκε εν μέρει και από τις επιχειρηματικές εξελίξεις που συντελέστηκαν στην οργανωμένη λιανική τα τελευταία χρόνια. Και αυτό γιατί η μικρή λιανική, που αποτελεί βασικό μέρος του πελατειακού χαρτοφυλακίου των cash&carry, το 2016 εμφάνισε μεγαλύτερη κινητικότητα έχοντας κερδίσει και αυτή ένα μέρος από τις «ορφανές» πωλήσεις της Μαρινόπουλος και της Βερόπουλος, τα δίκτυα των οποίων ήταν ανενεργά. Το γεγονός αυτό είχε και αντίκτυπο στα έσοδα των cash&carry, καθώς οι πωλήσεις προς στο κανάλι της μικρής λιανικής κατέγραψαν το 2016 βελτιωμένες επιδόσεις. Ωστόσο, τη διετία 2017-2018 η ενεργοποίηση του δικτύου της Μαρινόπουλος και της Βερόπουλος, μετά την απόκτησή τους από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη και Μετρό ΑΕΒΕ αντίστοιχα, επηρέασε αναπόφευκτα τους μικρούς της λιανικής, γεγονός που μετακυλίστηκε και στα έσοδα της οργανωμένης χονδρικής.
«Ένας ακόμα παράγοντας, που αφορά τη Metro, αλλά όχι απαραίτητα όλους τους παίκτες του κλάδου, είναι ότι περιορίσαμε πωλήσεις που κάναμε σε χονδρέμπορους, με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές και χαμηλή κερδοφορία για εμάς. Υπολογίζω ότι η μια μονάδα από την πτώση του κλάδου πέρυσι οφείλεται σ’ αυτό» επισήμανε ο κ. Παντελιάδης, προσθέτοντας ότι «λόγω του μεγάλου μεριδίου αγοράς που κατέχουμε, είναι πρωταρχικά δική μας ευθύνη να αλλάξουμε την πορεία της αγοράς αυτής. Έχουμε σχεδιάσει και ξεκινήσει την υλοποίηση μιας σειράς ενεργειών, χάρη στις οποίες είμαστε πεπεισμένοι ότι θα επαναφέρουμε το κανάλι σε αυξητική πορεία – και θα μεγαλώσουμε το δικό μας μερίδιο, αν και δεν είναι αυτό το ζητούμενο, γιατί στόχος μας δεν είναι να “κλέψουμε” μερίδιο από The Mart (σ.σ.: ανήκει στον όμιλο Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη) και ΕΝΑ (σ.σ.: ανήκει στον όμιλο ΑΒ Βασιλόπουλος), αλλά από τα παραδοσιακά κανάλια. Σημειώνω ότι η στρατηγική μας έχει ήδη αρχίσει να αποδίδει».
Σε ό,τι αφορά τις χαμηλές επιδόσεις που καταγράφουν τα cash&carry στο κανάλι της HoReCa, ο κ. Παντελιάδης σημειώνει ότι «η εξέλιξη αυτή μπορεί να αποδοθεί στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας όσων χονδρεμπόρων έχουν επιβιώσει από τη μακρόχρονη ύφεση». Όπως εξηγεί ο ίδιος οι παραδοσιακοί χονδρέμποροι εμφανίζουν καλύτερη οργάνωση από το παρελθόν, ωστόσο ορισμένες φορές προκειμένου να κερδίσουν πωλήσεις παραχωρούν υπερβολικές εκπτώσεις και πιστώσεις, γεγονός που μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους.
Οι σημαντικές προοπτικές που διακρίνονται σε επίπεδο εστίασης κυρίως στις τουριστικές περιοχές προσελκύουν το ενδιαφέρον του οργανωμένου χονδρεμπορίου, με τις ισχυρές αλυσίδες του κλάδου να σχεδιάζουν ήδη «επέκταση» ή ισχυροποίηση της παρουσίας τους στην περιφέρεια με διάφορους τρόπους προκειμένου να διευρύνουν το χαρτοφυλάκιο των πελατών τους.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η The Mart αποτελεί την πρώτη αλυσίδα χονδρικής που εισήλθε στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Στόχος του βραχίονα της χονδρικής του ομίλου Σκλαβενίτη είναι να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του επαγγελματία που δραστηριοποιείται στον ξενοδοχειακό χώρο ή την εστίαση και το catering, μέσω ενός διευρυμένου κωδικολογίου που καλύπτουν το σύνολο των επαγγελματικών επιλογών.
Αναφορικά με τους σχεδιασμούς της Metro Cash and Carry, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται η υλοποίηση, μέσα στο έτος, μιας εφαρμογής που θα διευκολύνει την υφιστάμενη διαδικασία πωλήσεων (τηλεφωνικές παραγγελίες ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσων social media), χωρίς ωστόσο να έχει αποφασίσει αν αυτή η νέα επιλογή θα είναι ένα πλήρες ηλεκτρονικό κατάστημα.