Skip to main content

Volvo: Πώς η σουηδική premium μάρκα αναγεννήθηκε κι έγινε ένα φαινόμενο της αυτοκινητοβιομηχανίας

Πριν λίγες μέρες η Volvo έκλεισε τα 90 χρόνια ιστορίας. Μία εταιρεία που ιδρύθηκε από τους Άσσαρ Γκάμπριελσσον και Γκούσταβ Λάρσον στις 14 Απριλίου του 1927, με στόχο να προσφέρει στους Σουηδούς ένα αυτοκίνητο που να παρέχει ασφάλεια αλλά και να αντέχει το βαρύ χειμώνα της πατρίδας τους. Σήμερα, ταυτισμένη με την έννοια της πρωτοπορίας, η Volvo βρίσκεται στο κορυφαίο σημείο της ιστορίας της, ορίζοντας με τις στρατηγικές και τα προϊόντα της την έννοια “premium αυτοκίνηση”. Η πορεία ανάπτυξης της σουηδικής μάρκας αποτελεί case study όχι μόνο για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αλλά το χώρο του σύγχρονου management γενικότερα και ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα υγιούς ανάπτυξης στο πεδίο της επιχειρηματικότητας ανεξαρτήτως κλάδου.

Η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος το 2010, διαψεύδοντας όλες τις Κασσάνδρες, έδωσε στους Σουηδούς πλήρη ελευθερία κινήσεων με ένα και μόνο στόχο: να βάλουν τη Volvo ως ισότιμο παίκτη δίπλα στις premium γερμανικές μάρκες. Το business plan που εκπονήθηκε από την πρώτη στιγμή της εξαγοράς της είχε ως πρωτεύον στοιχείο την αυθεντικότητα του brand, την τόνωση του premium DNA και την ευλαβική προσήλωση στην ανάδειξη της «σουηδικότητας» της μάρκας. Τα οικονομικά αποτελέσματα δικαιώνουν τη στρατηγική των επενδυτών. Υπό την καθοδήγηση του – επίσης Σουηδού – Χάκαν Σάμουελσσον, η Volvo γνωρίζει ραγδαία άνοδο την τελευταία επταετία,  καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ πωλήσεων μετά το άλλο. Το επιτυχημένο σερί συνεχίστηκε και το 2016, καθώς οι συνολικές της πωλήσεις την περασμένη χρονιά ανήλθαν σε 534.322 αυτοκίνητα, καταγράφοντας αύξηση κατά 6,2% σε σύγκριση με τις πωλήσεις του 2015.

Για το 2016 η Volvo Cars ανακοίνωσε εντυπωσιακή αύξηση κατά +66% των λειτουργικών κερδών της, στα 1,16 δισ. Ευρώ, έναντι 700 εκατομ. Ευρώ το 2015. Τα καθαρά έσοδα της Volvo Cars για το ίδιο διάστημα αυξήθηκαν κατά +10%, στα 19,1 δισ. Ευρώ, ενώ το περιθώριο λειτουργικού κέρδους αυξήθηκε περισσότερο από 50%, κλείνοντας στο 6,1% από 4% που ήταν το 2015.

Παράλληλα, η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος σηματοδότησε μία τεράστια επένδυση σε νέες τεχνολογίες, νέα μοντέλα και, φυσικά, νέα εργοστάσια. Υπολογίζεται ότι έχει επενδυθεί το ιλιγγιώδες ποσό των 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων και – κρίνοντας από την επιτυχία και ανάπτυξη που γνωρίζει η μάρκα –  κάθε δολάριο έχει πιάσει τόπο. Με έμφαση στους τομείς της σχεδίασης, της τεχνολογίας και της ασφάλειας, προτάσσοντας την προστασία του περιβάλλοντος και την οδηγική ευχαρίστηση, η σουηδική μάρκα αποκτά συνεχώς νέους πελάτες στις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες της αγοράς, επεκτείνει την γκάμα της σε νέες κατηγορίες και πρωταγωνιστεί στις απαιτητικότερες από πλευράς οδηγικής εμπειρίας γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη.

Πλέον, η στρατηγική της εταιρίας είναι “Volvo by Volvo”, με τους Σουηδούς να σχεδιάζουν, εξελίσσουν και κατασκευάζουν τα απάντα για τα μοντέλα τους. Σήμερα οι Σειρές 40, 60 και 90 διαθέτουν τα πλέον καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφάλειας, εξαιρετικά αποδοτικούς κινητήρες με πολύ χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κορυφαία οδική συμπεριφορά η οποία καθιστά τα μοντέλα Volvo σημεία αναφοράς στις κατηγορίες τους. Την ίδια στιγμή, η εταιρία αναδεικνύεται σε ηγέτη και στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, που αναμένεται να κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία την επόμενη δεκαετία.

Παράλληλα, η Volvo απολαμβάνει ένα ακόμη μοναδικό ρεκόρ: τα S90, V90 και XC90, είναι τα τρία μοντέλα που έχουν σημειώσει τις κορυφαίες επιδόσεις στα 20 χρόνια δοκιμών του Euro NCAP, του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού οργανισμού δοκιμών ασφάλειας για τα νέα αυτοκίνητα!

Τα συνεχόμενα ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφορίας τροφοδοτούν ένα νέο κύκλο επενδύσεων που περιλαμβάνει την δημιουργία της νέας, μικρότερης πλατφόρμας CMA – που τοποθετείται κάτω από την αρχιτεκτονική SPA η οποία αξιοποιείται στα μεγαλύτερα Volvo – στην οποία θα βασιστούν μεταξύ άλλων και οι μικρότερες σε μέγεθος μελλοντικές plug-in υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μία τάξη μεγέθους αυτού του φιλόδοξου στόχου αποτελεί η δέσμευση της Volvo ότι μέχρι το 2025, θα έχει διαθέσει ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μιλώντας όμως για δεσμεύσεις, ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει το Vision 2020. To Όραμα 2020 όπως θα το αποδίδαμε στα ελληνικά, είναι η δημόσια δέσμευση δια στόματος του προέδρου της Volvo ότι μέχρι το 2020 η εταιρία θα έχει αναπτύξει όλη την απαιτούμενη τεχνολογία για να μην υπάρχει απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός σε κάποιο ατύχημα στο οποίο εμπλέκεται ένα μοντέλο της! Σίγουρα πρόκειται για μία φιλόδοξη δήλωση που όμοιά της δεν έχει υπάρξει ποτέ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Αυτή η τεράστια επιτυχία των Σουηδών, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα, τράβηξε την προσοχή της ΕΑΣΕ (Εταιρία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων Ελλάδας) η οποία προσκάλεσε τον Άντερς Γκούσταφσσον, ανώτερο αντιπρόεδρο της Volvo Cars για την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, ως κεντρικό ομιλητή στο ετήσιο συνέδριο ηγεσίας. Το εφετινό, 28ο στη σειρά, έχει τίτλο «Αμφιδέξιος Ηγέτης σε έναν Παράδοξο Κόσμο» και πραγματοποιείται το διήμερο 5-6 Μαΐου στο Grand Resort Lagonissi.

Με αφορμή την έλευσή του στη χώρα μας, ο κ. Γκούσταφσσον κλήθηκε να σχολιάσει την πορεία της Volvo το 2017: «Και την εφετινή χρονιά το πλάνο ανάπτυξης της Volvo Cars συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Καταγράψαμε ένα ισχυρό πρώτο τρίμηνο πωλήσεων στην ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική) με άνοδο 9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την άνοδο μόνο για το Μάρτιο να είναι 14%!. Όχι μόνο ξεπερνάμε σε ανάπτυξη το ρυθμό που κινείται συνολικά η αγορά αλλά καταγράφουμε καλύτερα αποτελέσματα από τους Γερμανούς ανταγωνιστές μας, σημειώνοντας μερίδιο αγοράς σχεδόν 2% στην Ευρώπη!»