Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Η διασύνδεση των μηχανών (Machine to Machine) ή όπως ευρύτερα έχει επικρατήσει να λέγεται το διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT – Internet of Things) αποτελεί τον επόμενο σταθμό των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, καθώς, όπως εκτιμάται, τα έσοδά τους από τις νέες αυτές υπηρεσίες θα ξεπεράσουν αυτά από τη φωνή και τα δεδομένα.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, το πρώτο εξάμηνο του 2018 υπήρχαν πάνω από 350 χιλιάδες συνδέσεις Μ2Μ, διπλάσιες σε σχέση με το 2015, ενώ σύμφωνα με το GSMA (παγκόσμια ένωση εταιρειών κινητής τηλεφωνίας) έως το 2025 οι συνδέσεις ΙοΤ στη χώρα μας θα ξεπεράσουν τα 11 εκατ., δηλαδή θα φθάσουν αυτές της μεταφοράς φωνής. Σύμφωνα με την Κάτια Σταθάκη, γενική διευθύντρια Vodafone Business, «οι υπηρεσίες IoT αποτελούν πλέον έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης των τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
Είναι το μέλλον και η φυσική μετεξέλιξη των υπηρεσιών της βιομηχανίας μας. Έπειτα από τη διασύνδεση των ανθρώπων ακολουθεί η διασύνδεση των μηχανών. Όπως εκτιμάται, σε τρία χρόνια οι συνδέσεις των μηχανών θα έχουν φθάσει τον αριθμό των συνδέσεων των ανθρώπων» εξηγεί και προσθέτει: «Η Vodafone σε παγκόσμιο επίπεδο διαθέτει 81 εκατ. συνδέσεις IoT, ενώ τα έσοδά της από τη δραστηριότητα αυτή κάθε χρόνο διπλασιάζονται. Το IoT επηρεάζει με δύο τρόπους την κάθε επιχείρηση: της επιτρέπει να κάνει καλύτερα τη δουλειά της και να έχει μειωμένο λειτουργικό κόστος, ενώ παράλληλα επιδρά ευεργετικά και στον τελικό της πελάτη, κάτι που έχει τεράστια σημασία. Επιπλέον, λειτουργεί καταλυτικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, δηλαδή σε ένα θέμα που αποτελεί προτεραιότητα διεθνώς για τον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς αναγνωρίζεται ως καταλυτική προϋπόθεση εξέλιξης, αλλά και επιβίωσης».
Ο Γιώργος Διαμαντόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Innovus (κόμβος έρευνας και ανάπτυξης για το ΙοΤ), προσθέτει ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά όλες τις εταιρείες, ασχέτως μεγέθους. Οι εταιρείες που δεν θα εκσυγχρονιστούν κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους και μάλιστα από μια πολύ μικρή εταιρεία που όμως θα χρησιμοποιεί τη σύγχρονη τεχνολογία». Όπως επισημαίνει, «δεν αποκλείεται στο μέλλον τα έσοδα ενός τηλεπικοινωνιακού παρόχου από το IoT να ξεπεράσουν αυτά από τη φωνή και τα δεδομένα. Είμαστε ακόμα στην αρχή σε ό,τι αφορά τις εφαρμογές IoT και προφανώς διανύουμε μια πολύ δημιουργική περίοδο. Τοποθετούμαστε στρατηγικά και επενδύουμε στο ΙοΤ. Να σας αναφέρω ένα βασικό στοιχείο, στη Vodafone Innovus οι προγραμματιστές μας έχουν διπλασιαστεί τους τελευταίους 4 μήνες».
Σε επίπεδο ομίλου Vodafone, το ΙοΤ συμβάλλει πλέον με το 7% των εσόδων του Vodafone Business διεθνώς. Περίπου 1 δισ. ευρώ στο σύνολο των 14 δισ. ευρώ που είναι ο κύκλος εργασιών του Vodafone Group που συνδέεται με τις δραστηριότητες των εταιρικών πελατών. Η ανάπτυξη του ΙοΤ σε επίπεδο ομίλου είναι ραγδαία, καθώς προστίθενται εκατ. συνδέσεις κάθε μήνα.
Δεν θα υπάρξει τομέας – κλάδος της οικονομίας, που δεν θα επηρεαστεί από τις νέες αυτές υπηρεσίες: Η αυτοκίνηση, η ασφάλιση, οι τράπεζες, η βιομηχανία, η υγεία, το κράτος, οι μεταφορές, η ενέργεια και το εμπόριο.
«Διακεκριμένοι εταιρικοί μας πελάτες, όπως για παράδειγμα ο Όμιλος Βεϊνόγλου, τα εκπαιδευτήρια Παλλάδιο, αλλά και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, αξιοποιούν μία από τις ευρέως διαδεδομένες ΙοΤ υπηρεσίες όπως το Vodafone IoT Fleet Control, που αφορά τη διαχείριση στόλου και επιτρέπει ανά πάσα στιγμή τον έλεγχο της πορείας του στόλου των οχημάτων τους και μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κόστους έως και κατά 20%» σημειώνει επίσης η κα. Σταθάκη.
Ακόμη, για λογαριασμό της Safaricom στην Κένυα, η Innovus υλοποιεί την υπηρεσία Cold Chain Management IoT που αφορά την εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων ΙοΤ σε χιλιάδες ψυγεία. Πρόκειται για την πρώτη τέτοιας κλίμακας εμπορική συμφωνία παροχής υπηρεσιών IoT σε ολόκληρη την αφρικανική ήπειρο. Στην περιοχή του Περσικού Κόλπου παρέχει ειδική λύση για τον από απόσταση έλεγχο συστημάτων κλιματισμού για λογαριασμό μεγάλης εταιρείας, ενώ για άλλη αμερικάνικη που παράγει συστήματα ανθρακούχων ποτών, μηχανισμό διαχείρισης και ελέγχου των μηχανών του. Τα οφέλη είναι ο αυξημένος έλεγχος της ποιότητας των προϊόντων, η έγκαιρη ενημέρωση για την κατάστασή τους, η διαχείριση από απόσταση και η δυνατότητα εντοπισμού αυτών των μηχανών.
Επίσης, ανέλαβε για λογαριασμό γνωστής βρετανικής εταιρείας την πρώτη διασυνοριακή σύμβαση για όλη την Ευρώπη για την παροχή της λύσης Mobile Asset Tracking. Ο συγκεκριμένος πελάτης – πάροχος υποδομών ΙΤ και υπηρεσιών λογισμικού χρειαζόταν μία σύγχρονη λύση για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση ευαίσθητου και υψηλής αξίας ναυτικού εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών προκειμένου να επιβλέπει αποτελεσματικά τη μεταφορά του μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής, προτού αυτός φτάσει στα σκάφη όπου πρόκειται να εγκατασταθεί.