Σε αναμονή των αποφάσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ) αναφορικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της ανομβρίας και της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για τα νέα τιμολόγια του νερού στην Αττική τελεί η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης, Χάρη Σαχίνη, η ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει όλες τις εναλλακτικές λύσεις που προτείνει η ΕΥΔΑΠ για τα αναγκαία έργα ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεπάρκειας νερού, καθώς βάσει υπολογισμών σήμερα, εφόσον δεν γίνουν παρεμβάσεις, τα αποθέματα αρκούν για δύο χρόνια.
Βασικό σενάριο για να εξασφαλιστεί επαρκώς η τροφοδότηση του Λεκανοπεδίου με νερό, είναι η υλοποίηση έργου προϋπολογισμού 534 εκατ. (Α΄ φάση 365 εκατ. και δεύτερη 170 εκατ. ευρώ) για να μεταφερθεί νερό από τη λίμνη των Κρεμαστών (ανάμεσα στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας) και ειδικότερα αρχικά από τους δύο παραποτάμους του Αχελώου, Καρπενησιώτη και Κρικελιώτη). Αυτή η λύση θα εξασφαλίσει επάρκεια νερού στην Αττική για 50 χρόνια, αρκεί να βεβαίως τα έργα να ξεκινήσουν άμεσα.
Ωστόσο, καθώς το πρόβλημα της ανομβρίας δείχνει να γίνεται πιεστικό η ΕΥΔΑΠ έχει προτείνει και ενδιάμεσες λύσεις όπως είναι η μεταφορά νερού με πλοία, ενώ εξετάζει και την περίπτωση των αφαλατώσεων που όμως έχουν υψηλό λειτουργικό κόστος.
Τα τιμολόγια
Στην όλη εξίσωση μπαίνει και το ζήτημα των τιμολογίων της ΕΥΔΑΠ τα οποία για πρώτη φορά θα αποφασιστούν από την ΡΑΑΕΥ με βάση, μεταξύ άλλων, τα στοιχεία κόστους λειτουργίας που της έχει καταθέσει η επιχείρηση νερού.
Ο κ. Σαχίνης σε ενημέρωση του Τύπου πριν λίγη ώρα με αφορμή τα αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ το 2024 απέφυγε να πει αν εκτιμά ότι η προοπτική είναι αύξηση των τιμολογίων όπως και το πότε θα αποφασίσει η ΡΑΑΕΥ για το τι μέλει γενέσθαι με την τιμή του νερού. «Και εγώ περιμένω τον Ρυθμιστή. Από την πλευρά μας κάνουμε ότι μπορούμε για να συγκρατηθούν τα τιμολόγια» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ επανέλαβε και σήμερα την ανάγκη τα όποια έργα για την ανομβρία να γίνουν με ένα ευέλικτο τρόπο λόγω του επείγοντος του χαρακτήρα τους, όπως και την ανάγκη να γίνουν άμεσα προσλήψεις στην επιχείρηση.
Αναφορικά με το έργο της αντικατάστασης των υδρομετρητών απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις ανέφερε ότι η ΕΥΔΑΠ σχεδιάζει να προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό μέχρι το τέλος του έτους. Χρειάζεται να αντικατασταθούν 2,5 εκατ. υδρομετρητές και αυτό σημαίνει (προκειμένου να μην απαξιωθούν τεχνολογικά) ότι πρέπει να εγκαθίστανται 1.000 υδρομετρητές την μέρα, κάτι που θέλει ιδιαίτερο προγραμματισμό και ειδικές προδιαγραφές στον διαγωνισμό.
Ο κ. Σαχίνης είπε ότι το κόστος ανά υδρομετρητή διαμορφώνεται κάτω από τα 100 ευρώ, ενώ να σημειωθεί ότι παλιότερα είχε μιλήσει για ένα συνολικό κόστος 300 εκατ. ευρώ με την απόφαση για το ποιος θα το καλύψει να ανήκει και αυτή στην ΡΑΑΕΥ.
Επίσης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ανέφερε πως η ΕΥΔΑΠ είχε ζημιά στα οικονομικά της αποτελέσματα ύψους 6,5 εκατ. ευρώ εξαιτίας δήμων της Αττικής που δεν την πληρώνουν για το νερό που καταναλώνουν οι δημότες τους. Πρόκειται για δήμους που τιμολογούν οι ίδιοι τους πολίτες τους, δεν εισπράττουν κανονικά και πλέον δεν επιχορηγούνται από το υπουργείο Εσωτερικών για να πληρώσουν την ΕΥΔΑΠ όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα.
Τα αποτελέσματα
Αναφορικά με τα αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ το 2024 οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν πέρυσι, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% και συνακόλουθα σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3%, στα 373,7 εκατ. από 351,6 εκατ. το 2023.
Ειδικότερα, τα έσοδα από παροχή νερού και σχετιζόμενες υπηρεσίες παρουσίασαν αύξηση κατά 16,3 εκατ. (+7,3%), ενώ παράλληλα κινήθηκαν και τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης τα οποία σημείωσαν αύξηση κατά 5,1 εκατ. (5%).
Παράλληλα και το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση κατά 9%, στα 316,3 εκατ. ευρώ από 290,5 εκατ. ευρώ το 2023. Οι βασικοί λόγοι για την αύξηση του λειτουργικού κόστους είναι:
Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού 9% (11,6 εκατ. ) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών, της συμμόρφωσης με τον ν. 5035/23, καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας
Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 16% (9 εκατ. ), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου που εντάχθηκαν στη λειτουργία της εταιρείας και των εξόδων, μεταξύ άλλων, φύλαξης νέων εγκαταστάσεων.
Τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) της εταιρείας παρουσίασαν μείωση 6% και διαμορφώθηκαν στα 57,1 εκατ. από 60,8 εκατ. ευρώ. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 15,3% από 17,3% το 2023.
Η μείωση του EBITDA σε συνδυασμό με την αύξηση των αποσβέσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ (7%), επηρέασαν τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT), τα οποία από 21,5 χιλ. το 2023, υποχώρησαν στα 15,1 εκατ. το 2024. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 4% από 6,1% το 2023.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. από 28 εκατ. το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά 10% ή 2,9 εκατ. ευρώ.
Οι Καθαρές Επενδυτικές Ταμιακές ροές για τον όμιλο διαμορφώθηκαν σε εκροή 41 εκατ. ενώ το 2023 υπήρχε εκροή ύψους 14,1 εκατ. ευρώ.
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ αποφάσισε την υποβολή πρότασης προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων για τη διανομή μερίσματος, ποσού επτά λεπτών (Ευρώ 0,07) ανά μετοχή, (συνολικό μικτό ποσό σε ευρώ 7.455 χιλ.).
Τετραπλασιασμός Επενδύσεων
Το 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων της ΕΥΔΑΠ ανήλθε σε 60,7 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 37% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2023. Το 24% των απορροφήσεων 2024 καταβλήθηκε από την Ε.Ε. Οι επενδύσεις το 2024 σε απόλυτους αριθμούς έχουν περισσότερο από τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το προ πενταετίας επίπεδο καθώς από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019, η Εταιρεία το 2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 60,7 εκατ. ευρώ.
Το εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα 2025 – 2034 ύψους 2,16 δις. αφορά σε μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8 εκατ.),· έργα του δικτύου ύδρευσης (715,8 εκατ.), έργα αποχέτευσης (370,3 εκατ.), έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (108,6 εκατ.). Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.