Skip to main content

Στις ράγες το νέο σχέδιο για τον ΟΣΕ – Το μοντέλο ΔΕΗ και τι άλλο αλλάζει

ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

Ποιες ρυθμίσεις - μεταρρυθμίσεις θα περιλαμβάνει το σχέδιο για τον ΟΣΕ, το οποίο παρουσιάζεται στις 11:00 στο υπουργικό συμβούλιο

Στην παρουσίαση νομοσχεδίου που αφορά την ανάταξη του σιδηροδρόμου, πέφτει το βάρος στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, στις 11:00, με την κυβέρνηση να επιδιώκει να επιφέρει ίσως τη μεγαλύτερη θεσμική τομή στη λειτουργία του ΟΣΕ.

Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις οι οποίες θα στοχεύουν στην ασφάλεια και στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ ο δεύτερος πυλώνας θα αφορά το προσωπικό.

Ο Κ. Κυρανάκης έχει ήδη προαναγγείλει αξιολόγηση του προσωπικού, αλλά και απόλυση όσων δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Διαβεβαίωσε ωστόσο ότι όχι μόνο δεν τίθεται θέμα κατάργησης του δεύτερου μηχανοδηγού στην καμπίνα, αλλά αντιθέτως θα μπουν κάμερες ώστε να επιβεβαιώνεται η παρουσία του. Στο σκέλος των συστημάτων τεχνολογίας που θα εγκατασταθούν, προκειμένου να αυξηθεί ο βαθμός ασφάλειας και να μηδενιστούν οι πιθανότητες σύγκρουσης, θα προβλεφθεί και ο γεωεντοπισμός των τρένων σε πραγματικό χρόνο.

Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται η δυνατότητα ακόμα και ανάκλησης αδειών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εφόσον προβαίνουν σε αντιδεοντολογικές ή καταχρηστικές ενέργειες. Επίσης, θα προβλέπεται η βελτίωση του μηχανισμού βιντεοσκόπησης, σε μια προσπάθεια διαφύλαξης του υλικού της εταιρείας, που πολλές φορές γίνεται λεία στα χέρια συμμοριών Ρομά που «πλιατσικολογούν» εδώ και χρόνια γραμμές και καλώδια.

Προσλήψεις, προμήθειες, ασφάλεια

Συγκεκριμένα, το συνολικό σχέδιο που έχει εκπονηθεί αφορά το μοντέλο εταιρικής λειτουργίας, τον τρόπο προσλήψεων και διαχείρισης των προμηθειών του Οργανισμού και βεβαίως τις επαυξημένες προβλέψεις για την ασφαλέστερη κυκλοφορία των τρένων.

Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του έτους η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε δρομολογήσει την ίδρυση της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ, με τη νέα εταιρική δομή ωστόσο έως τώρα να έχει παραμείνει στα χαρτιά.

Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας

Ξεκινώντας από τις επαυξημένες πρόνοιες ασφαλείας, κεντρικός πυλώνας του νομοσχεδίου θα είναι η ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας στο δίκτυο.

Θα πρόκειται για ένα δευτεροβάθμιο κέντρο, το οποίο θα έχει συνολική εποπτεία επί του δικτύου και δεν θα εμπλέκεται στη διαχείριση της κυκλοφορίας, όπως κάνουν τα τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης.

Προς τούτο, όλα τα τρένα που κυκλοφορούν στο δίκτυο και όχι μόνο τα επιβατικά θα φέρουν τους πομποδέκτες HEPOS, που δίνουν σε real time εικόνα για το στίγμα του εκάστοτε τρένου. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε περίπου τέσσερις μήνες η πλειονότητα των τρένων θα είναι εφοδιασμένα με το σύστημα αυτό, σε μια προσπάθεια ο νέος ΟΣΕ να λειτουργεί κατά τα νέα πρότυπα. Επίσης, θα επανέλθει με νομοθετική πρόβλεψη η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας που έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια και συνιστά μια ακόμα δικλίδα ασφαλείας.

Ακόμη, αναμένεται να αυστηροποιηθεί σημαντικά ο κανονισμός λειτουργίας της επιχείρησης και θα προβλέπεται η δυνατότητα ακόμη και απόλυσης εργαζομένου, ανάλογα με το παράπτωμα στο οποίο έχει υποπέσει. Στο πλαίσιο αυτό, θα προβλέπονται πολύ αυστηρότερα φίλτρα αξιολόγησης των εργαζομένων, τόσο κατά την πρόσληψη όσο και κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, με τη χρήση ψυχομετρικών τεστ, αλλά και τεστ ναρκωτικών.

Αναπροσαρμογή αμοιβών

Επιπλέον, στο σκέλος της εταιρικής λειτουργίας αναμένονται επίσης βαθιές τομές, κατά τα πρότυπα της ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα ανώτατα και ανώτερα στελέχη της νέας εταιρείας (διευθύνων σύμβουλος, διευθυντής Εταιρικής Λειτουργίας, γενικός διευθυντής, διευθυντές και υποδιευθυντές) θα αναπροσαρμοστεί το σύστημα αμοιβών και θα εξαιρεθεί του πλαισίου του Ενιαίου Μισθολογίου, προκειμένου να μπορεί το Δημόσιο να προσελκύσει στελέχη ενδεχομένως και με εμπειρία εξωτερικού γι’ αυτές τις υπεύθυνες θέσεις.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, που αναμένεται εντός του Μαΐου, θα τρέξει ανοιχτός διαγωνισμός για την προσέλκυση στελεχών σε θέσεις ευθύνης. Τα στελέχη που θα προσληφθούν θα έχουν τριετείς ή τετραετείς συμβάσεις, οι οποίες θα μπορούν να ανανεωθούν άπαξ.