Skip to main content

Εντός Απριλίου οι υπογραφές για έργα υποδομών 1,35 δισ.

Φωτ. ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/ ΙΝΤΙΜΕ

Αποκατάσταση οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου σε Θεσσαλία, Εύβοια

Μέχρι το τέλος του μήνα εκτιμάται ότι θα υπογραφούν οι συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 1,35 δις. για τα 4 οδικά και 3 σιδηροδρομικά έργα, αποκατάστασης των ζημιών από τις θεομηνίες Daniel και Elias, σε Θεσσαλία και Εύβοια (Σεπτέμβριος 2023).

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χθες με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή και συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρεμβαίνει στον τρόπο καταβολής της προκαταβολής για τα έργα που εμπίπτουν σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας προκειμένου να διευκολύνει την εκτέλεση τους.

Σημειώνεται ότι τα για εν λόγω έργα δεν προηγήθηκαν οριστικές μελέτες ή προμελέτες, μόνον τεχνική περιγραφή γι΄ αυτό κρίθηκε αναγκαίο οι προκαταβολές να καταβάλλονται στους αναδόχους με την προσκόμιση ισόποσης εγγύησης προκαταβολής και όχι με τιμολόγια.

Επίσης, με άλλη τροπολογία του υπουργείου Υποδομών καταργείται ως προϋπόθεση να έχει εκτελεστεί το 50% των αναγκαίων απαλλοτριώσεων προκειμένου να υπογράφονται οι συμβάσεις παραχώρησης. Η τροπολογία αυτή στην παρούσα φάση ανοίγει το δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Χανιά – Ηράκλειο, με τον ανάδοχο ΓΕΚ Τέρνα ώστε να μην χαθούν οι πόροι που έχει εξασφαλίσει το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πού θα γίνουν τα έργα

Τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στις υποδομές σε Θεσσαλία και Εύβοια συζητήθηκαν   χθες σε δύο διαδοχικές συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Ειδικότερα τη Βουλή ενημέρωσαν για το περιεχόμενο των προς υπογραφή συμβάσεων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.

Όπως είναι γνωστό για να γίνει εφικτή η υλοποίηση των έργων αυτών εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 600 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και 735 εκατ. από εθνικούς πόρους. Στις εκκρεμότητες προκειμένου να υπογραφούν οι συμβάσεις περιλαμβάνεται η έγκρισή τους από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ).

Ειδικότερα, οι επεμβάσεις στο οδικό δίκτυο θα υλοποιηθούν στους Δήμους: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου, Ρήγα Φεραίου, Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων, Πύλης, Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων, Καρδίτσας, Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, καθώς και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας συντήρησης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στα σιδηροδρομικά έργα, οι επεμβάσεις θα υλοποιηθούν στις σιδηροδρομικές γραμμές: Δομοκός – Κρανώνας του άξονα Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη, Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος.

Στο πλαίσιο της τοποθέτησής του στη Βουλή ο κ. Κυρανάκης μεταξύ άλλων δήλωσε: «Τα έργα ξεκινούν εντός Απριλίου. Εργαζόμαστε για την πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, ώστε σε 15 μήνες από σήμερα η σιδηροδρομική γραμμή να έχει αποκατασταθεί και αναβαθμιστεί πλήρως στη Θεσσαλία».

Τα επτά έργα αναλαμβάνουν οι ΓΕΚ Τέρνα, Aktor, Άβαξ και Μέτκα, έπειτα από πρόσκληση που τους απηύθυνε για την κατάθεση προσφορών το υπουργείο Υποδομών (έκτακτη διαδικασία του άρθρου 32 γ του ν.4412/2016).

Με βάση τις αποφάσεις κατακύρωσης η Τέρνα , η Aktor και η Άβαξ έχουν αναλάβει από δύο έργα, συνολικής αξίας 518,415 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), 349,561 εκατ. και 216,965 εκατ., αντίστοιχα και η Μέτκα ένα αξίας 166,656 εκατ. ευρώ.

Ως προς τις περιοχές τις οποίες αφορούν τα οδικά έργα (1.007 οδικά τμήματα προς αποκατάσταση) για τη Μαγνησία διατίθενται 293,4 εκατ., τα Τρίκαλα 230,3 εκατ., την Καρδίτσα 184,5 εκατ., τη Λάρισα 85,6 εκατ., την Εύβοια 87,3 εκατ. και τη Φθιώτιδα 18,6 εκατ. ευρώ.