Ανοδική πορεία καταγράφει το ψηφιακό κανάλι στον κλάδο των καλλυντικών, σημειώνοντας θετικές επιδόσεις, ειδικότερα στο νεανικό κοινό και στις Ελληνίδες καταναλώτριες. Η μετάβαση σε online αγορές είναι σαφής, δείχνοντας την έντονη προτίμηση των Ελληνίδων για ψηφιακές εμπειρίες στον τομέα της κατανάλωσης.
Σύμφωνα με έρευνα της FocusBari, η ομορφιά, η μόδα και το wellness ξεχωρίζουν ως οι πιο δημοφιλείς οnline προορισμοί για τις Ελληνίδες, οι οποίες εξελίσσουν σημαντικά τις on line συνήθειές τους με τις τάσεις στον τομέα της υγείας και της ευεξίας να κερδίζουν συνεχώς έδαφος.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία το digital καλάθι τους γεμίζει με προϊόντα μόδας, ομορφιάς και gadgets, αντανακλώντας τις σύγχρονες προτεραιότητες στην αγορά. Παράλληλα ενημερώνονται για τις νέες τάσεις και τα προϊόντα ομορφιάς κυρίως μέσω των social media αλλά και των influencers, με την επιρροή των ψηφιακών πλατφορμών να είναι ισχυρότερη στις νεότερες γενιές. Nα σημειωθεί πως η έρευνα της FocusBari σκοπό είχε να διερευνήσει και να κατανοήσει τις σύγχρονες αντιλήψεις για την ομορφιά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της 48ης COSMOESTETICA.

Αναλυτικά η μόδα και η ομορφιά καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στην πρώτη πεντάδα των on line προορισμών των Ελληνίδων, σε ποσοστό 41% ακολουθώντας την κατηγορία φαγητό και ποτό που εμφανίζει ποσοστό 42%. Αναφορικά με το πόσο τακτικά επισκέπτονται τους ιστοτόπους ομορφιάς η απάντηση είναι τακτικά, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Στις διαδικτυακές αγορές τα ρούχα και η ένδυση κυριαρχούν σε ποσοστό 71% και τα προϊόντα ομορφιάς και καλλυντικών ακολουθούν με ποσοστό 54%. Αντίστοιχα στις επιλογές για δώρα ρούχα, παπούτσια τσάντες πρωτοστατούν σε ποσοστό 77% και έπονται προϊόντα υγείας και ομορφιάς, όπως είδη μακιγιάζ, σαπούνια κ.λπ. σε ποσοστό 64%.
Αναφορικά με την ενημέρωση κυρίως για νέα προϊόντα και υπηρεσίες ομορφιάς, τα στοιχεία της FocusBari δείχνουν πως τα κοινωνικά δίκτυα κυριαρχούν σε ποσοστό 44% έναντι άλλων πηγών πληροφόρησης όπως η φίλοι, οικογένεια ακόμη και ειδικοί όπως οι δερματολόγοι ή τα εξιδεικευμένα καταστήματα και πωλητές καταστημάτων, η οι επαγγελματίες αισθητικοί, γεγονός που επιβεβαιώνει την ισχύ του ψηφιακού καναλιού όχι μόνο ως μέσο αγορών αλλά και επιρροής. Στις πιο ώριμες ηλικίες, παρατηρείται μια συνδυαστική προσέγγιση, με τις καταναλώτριες να συμβουλεύονται να επιλέγουν και τα καταστήματα και τα ΜΜΕ.
Η ποιότητα και η ασφάλεια παραμένουν αδιαπραγμάτευτα και είναι τα πιο διαχρονικά σημαντικά κριτήρια για τις Ελληνίδες όταν επιλέγουν προϊόντα ομορφιάς, παραμένοντας πιστές σε αυτά που γνωρίζουν και εμπιστεύονται, αλλά με περιθώρια αλλαγής. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η τιμή των προϊόντων υπερτερεί έστω και οριακά (46%) της ποιότητας και ασφάλειας των προϊόντων (45%), ως αποτέλεσμα των πληθωριστικών πιέσεων που έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των τελικών προϊόντων και των ευμετάβλητων οικονομικών συνθηκών των καταναλωτών. Με βάση την ηλικιακή διαστρωμάτωση, οι νεαρότερες ηλικίες 18-24 ετών σε ποσοστό 51% δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην τιμή του προϊόντος, ακολουθεί η ποιότητα και αποτελεσματικότητα σε ποσοστό 35%, τα φυσικά και ασφαλή συστατικά σε ποσοστό 32%. Στην ηλικία των 25-34 ετών η ποιότητα και αποτελεσματικότητα προηγείται κατά 49%, ακολουθούν τα φυσικά και ασφαλή συστατικά με ποσοστό 36% και έπεται η τιμή και το προσιτό κόστος με ποσοστό 34%. Σχεδόν παρόμοια είναι τα ποσοστά στην κατηγορία των καταναλωτριών μεταξύ 35-54 ετών. Στην ηλικία 55+ παρατηρείται μια σημαντική διαφοροποίηση, τα φυσικά, ασφαλή συστατικά καθορίζουν την τελική επιλογή στην αγορά των καλλυντικών προϊόντων και προηγούνται κατά 47% έναντι της τιμής, κόστους κατά 45% και της ποιότητας-αποτελεσματικότητας κατά 41%.
Επιπλέον η δημοτικότητα των φίλτρων στις φωτογραφίες που ανεβάζουν στα social media είναι καθολική, με τις νεότερες να τα αποδέχονται ως φυσιολογικά, ενώ οι ώριμες είναι πιο διστακτικές στη χρήση τους.
Στροφή προς φυσικά και βιολογικά συστατικά
Όπως τονίζουν οι αναλυτές του ηλεκτρονικού εμπορίου εστιάζοντας στην ψηφιακή αγορά καλλυντικών, στον κλάδο συνεχίζουν να ξεχωρίζουν οι γυναίκες με τις ηλικίες μεταξύ 25 ετών έως 44 ετών να πρωτοστατούν. Επίσης η επισκεψιμότητα βασίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στις mobile συσκευές, παρουσιάζοντας τετραπλάσιο ποσοστό σε σύγκριση με το σταθερό υπολογιστή, αν και όπως τονίζουν οι ειδικοί του χώρου οι επισκέψεις από desktop είναι πιο ποιοτικές. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι το μοναδικό κανάλι που είναι σχεδόν αποκλειστικά mobile oriented. Οι πιο δημοφιλείς αναζητήσεις σχετίζονται με συγκεκριμένες μάρκες προϊόντων αλλά και συγκεκριμένα προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί πως περίπου το 16% των επισκέψεων συνολικά προέρχεται από non-branded search terms, ενώ αποτελούν το 40% των αναζητήσεων.

Σημαντική τάση που καταγράφεται τόσο στο ψηφιακό όσο και στο αναλογικό κανάλι είναι η αναζήτηση περισσότερων προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής περιποίησης που είναι φτιαγμένα από φυσικά και βιολογικά συστατικά, καθώς και συσκευασμένα με οικολογικά υλικά. Σε αυτό το πλαίσιο το ανταγωνιστικό τοπίο περιλαμβάνει μικρότερες τοπικές ή βιοτεχνικές εταιρείες που προσφέρουν φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα περιποίησης δέρματος και χρησιμοποιούν βιώσιμες μεθόδους, οι οποίες υποστηρίζονται όλο και περισσότερο από τους καταναλωτές τόσο τους εγχώριους όσο και τους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας και αναζητούν ελληνικά προϊόντα κοσμετολογίας πέρα των γνωστών επώνυμων ειδών. Σε αυτό συμβάλει και η ενίσχυση της ξενοδοχειακής αγοράς που συμμετέχει ενεργά στην αύξηση των μεριδίων των καλλυντικών.