Skip to main content

Σαρωτικές αλλαγές στον ΟΣΕ – Δεν αποκλείεται και «λουκέτο» για ένα διάστημα

ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

Ριζοσπαστικές κινήσεις αναμένονται και για Hellenic Train, ΡΑΣ

Οι πρωτοφανείς σε μέγεθος συγκεντρώσεις σε όλη την Ελλάδα την περασμένη Παρασκευή για τα Τέμπη έστειλαν ένα ηχηρό μήνυμα, το οποίο αναμένεται τις επόμενες ημέρες να φανεί εάν ελήφθη και από το Μέγαρο Μαξίμου.

Ο πρωθυπουργός έδωσε ένα στίγμα για τις προθέσεις του με την ανάρτηση που έκανε, το πρωί της Παρασκευής, λίγο πριν από τα συλλαλητήρια, λέγοντας ότι «η κυβέρνηση έχει πλέον το βαρύ καθήκον να προχωρήσει πιο δυναμικά και γρήγορα σε τομές που θα οδηγήσουν σε σύγχρονα και ασφαλή τρένα. Σε πιο αποτελεσματικές δημόσιες υπηρεσίες. Και σε μια αναβαθμισμένη καθημερινότητα για όλους».

Το τριήμερο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, γράφονταν οι σαρωτικές αλλαγές που σχεδιάζονται στον ΟΣΕ, με το κεφάλαιο τρένα να είναι το πρώτο, αλλά και το μόνο. Πολλοί, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν λόγω συμφωνιών με την ιταλική εταιρεία λειτουργίας των τρένων, αλλά και συμφωνιών με μεγάλες εταιρείες, όπως η Cosco, αναμένουν ριζοσπαστικές κινήσεις για τον ΟΣΕ από τον πρωθυπουργό, όπως και για τη Hellenic Train, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και υπηρεσίες οι οποίες σχετίζονται με την ασφάλεια των μετακινήσεων και τον συντονισμό των εμπλεκομένων σε περίπτωση δυστυχήματος.

Ορισμένοι μάλιστα δεν αποκλείουν ακόμη και το κλείσιμο του ΟΣΕ για ένα διάστημα, προκειμένου να επαναλειτουργήσει με εντελώς νέα και υγιή δομή, με τη συνδρομή ειδικών από άλλες χώρες. Σε κάθε περίπτωση, ενσωματώνοντας και τις συστάσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, θα επιδιωχθεί ο νέος ΟΣΕ να μην έχει καμία σχέση με τον ΟΣΕ των Τεμπών και του σήμερα.

Oι 17 οδηγίες του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που αφορούν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του σιδηροδρόμου, θα μπορούσαν να είναι μπούσουλας για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε σύντομα ο σιδηρόδρομος να λειτουργεί με σοβαρές προδιαγραφές ασφαλείας και να μην υπάρξουν νέα Τέμπη.

Αχίλλειος πτέρνα για την κυβέρνηση

Τα τρένα εξελίσσονται σε «αχίλλειο πτέρνα» της κυβέρνησης, καθώς ακόμη και την ημέρα του δυστυχήματος αναδείχθηκε η πλημμελής ενασχόληση της τότε ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τις εκκρεμότητες του σιδηροδρόμου, ο οποίος αφέθηκε από την εποχή των μνημονίων και εντεύθεν να ρημάζει. Ακόμη και κυβερνητικά στελέχη, πάντως, αναγνωρίζουν τις δεδομένες καθυστερήσεις, καθώς οι βαριές παρεμβάσεις στο κράτος και στη λειτουργία των σιδηροδρόμων ήταν στον πυρήνα της πολιτικής εντολής που πήρε η κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2023, λίγους μήνες μετά το δυστύχημα των Τεμπών.

Μια εντολή όμως που δεν υλοποιήθηκε όσο η κυβέρνηση είχε άνετη κυριαρχία στο πολιτικό πεδίο. Ύστερα από τις 6 κόκκινες κάρτες που δέχτηκε ο ΟΣΕ με πολλά από τα κακώς κείμενα που αφορούν την ακραία υποστελέχωση του Οργανισμού να συνεχίζονται ακόμα και σήμερα, όπως διαπιστώνει η τεχνική έκθεση, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Παναγιώτης Τερεζάκης, υπέγραψε απόφαση για την αναγκαιότητα ψυχομετρικών τεστ στους σταθμάρχες.

Στα όρια της ανθρώπινης αντοχής

Από τα όσα αναφέρουν οι διερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, προκύπτει ότι οι σιδηροδρομικοί δούλευαν επί σειρά ετών στα όρια της ανθρώπινης αντοχής με συνεχόμενες νυχτερινές βάρδιες που κόντευαν τον μήνα, με έως και 29 μέρες εργασίας χωρίς ρεπό, με μόλις δύο με τρεις αναπαύσεις μηνιαίως και με τη συνεχή κατάρτιση να θεωρείται μάλλον περιττή, αφού οι μηδενικές εφεδρείες δεν επέτρεπαν σε κανέναν να λείψει από τη βάρδια ακόμα και για να μετεκπαιδευτεί.

Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν, όπως αναφέρεται, οι «παραβιάσεις ρουτίνας» και η μη υιοθέτηση αυστηρών πρωτοκόλλων στις συνομιλίες, που δημιουργούσαν κενά στην ασφάλεια της κυκλοφορίας. Γι’ αυτόν τον λόγο μία από τις συστάσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ προς τον ΟΣΕ αφορά τις κρίσιμες για την ασφάλεια ειδικότητες, όπως οι σταθμάρχες, για τους οποίους ζητά καλύτερη εκπαίδευση, τακτική αξιολόγηση, συνεχή κατάρτιση και περιοδικούς ελέγχους ψυχολογικής και σωματικής ικανότητας, καθώς εντόπισε ότι μετά την αρχική τους εκπαίδευση δεν επαναξιολογούνται έως και το τέλος της καριέρας τους.

Σήμερα στον ΟΣΕ δουλεύουν 1.194 άτομα και από αυτούς οι 563 είναι μόνιμο προσωπικό, εκ των οποίων οι 108 σταθμάρχες. Κι αυτό ενώ το οργανόγραμμα του Οργανισμού απαιτεί την κάλυψη 2.100 θέσεων. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, παρόλο που εσωτερικά έγγραφα του ΟΣΕ ανέφεραν ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 ζητήθηκε η κρατική έγκριση για την πρόσληψη 290 μόνιμων υπαλλήλων, αρχική έγκριση δόθηκε για 140, οι οποίοι σήμερα τέσσερα χρόνια μετά δεν έχουν ακόμη προσληφθεί.

Ως αποτέλεσμα ο Οργανισμός εξακολουθεί να καλύπτει τις ανάγκες του με εργαζομένους με μπλοκάκι, όπως έγινε και το 2022 με την προσθήκη 200 εργαζομένων, εκ των οποίων οι 70 σταθμάρχες.