Skip to main content

Ηλεκτρικά & ηλεκτρονικά είδη: Υπό πίεση το 2024 – Σε φθηνότερα προϊόντα στρέφονται οι καταναλωτές

Νέα προγράμματα εκπτωτικών κουπονιών ζητούν οι έμποροι για τόνωση της αγοράς

Πτωτικά κινήθηκε η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK.

Συνολικά ο τζίρος της αγοράς έφτασε τα 3,1 δισ. ευρώ, διαμορφωμένος στο -4,1% σε σύγκριση με το 2023. Στο -0,5% διαμορφώθηκαν και οι πωλήσεις τεμαχίων.

Όπως τονίζουν στη «Ν» αναλυτές του κλάδου, τα δύο αυτά μεγέθη που εμφάνισαν αρνητικό πρόσημο με σημαντική όμως ποσοστιαία διαφορά μεταξύ τους (-4,5% η αξία, -0,5% τα τεμάχια του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών) αποτυπώνουν τη στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα προϊόντα, τα οποία όμως δεν είναι κατ’ ανάγκη υποδεέστερης ποιότητας, μιας και στον ανταγωνισμό έχουν εισέλθει Ασιάτες κατασκευαστές που πωλούν ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη σε προσιτές τιμές, λόγω οικονομιών κλίμακος που επιτυγχάνουν στην παραγωγή τους σε σύγκριση με τους μέχρι τώρα παραδοσιακούς vendors της αγοράς.

Η οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών και οι πληθωριστικές πιέσεις που επιμένουν σε κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών έχουν επηρεάσει και τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μιας και πλέον έχει αλλάξει άρδην η καταναλωτική συμπεριφορά.

Πλέον οι καταναλωτές δεν είναι το ίδιο πιστοί, όπως παλιότερα, σε μάρκες, δημοφιλείς επωνυμίες, κλπ.

Επίσης είναι εμφανής η αποστροφή, όπως λένε χαρακτηριστικά οι άνθρωποι του χώρου, των καταναλωτών προς τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Παράλληλα, προωθητικές ενέργειες μέσω κρατικών εκπτωτικών προγραμμάτων εξάντλησαν τη διάθεση για νέες αγορές, δημιουργώντας μια βάση καταναλωτών εθισμένων στα κουπόνια αγορών, σε τέτοιο βαθμό που πλέον οι έμποροι να πιέζουν την πολιτεία να ρίξει εκ νέου στην αγορά τέτοια προγράμματα, με σκοπό να προσελκύσουν τους καταναλωτές που απέχουν από αγορές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, τη μερίδα του λέοντος από τον τζίρο των 3,1 δισ. ευρώ το 2024 απέσπασαν τα είδη τηλεπικοινωνιών με ποσοστό 33,3%. Ακολούθησαν οι λευκές συσκευές με 19,6%, παρά την πτώση τους συνολικά στο έτος, τα κλιματιστικά με 12,2% παρά την πτώση τους συνολικά στο έτος. Έπονται με ποσοστό 11,7% τα είδη πληροφορικής, με 11,5% τα consumer electronics (τηλεοράσεις κ.λπ), με 11,2% οι μικροσυσκευές και 0,5% τα φωτογραφικά είδη.

Αν και από τις 7 κατηγορίες προϊόντων οι 2 κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο, εν τούτοις οι υπόλοιπες 5 κατηγορίες που σημείωσαν αύξηση δεν κατάφεραν να καλύψουν τις απώλειες του συνόλου της αγοράς. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός τόσο της επιλογής φθηνότερων προϊόντων, όσο και στην κάμψη των πωλήσεων των λευκών συσκευών και των κλιματιστικών που έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και τζίρους.

Αναλυτικά, στα κλιματιστικά οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στο -22,5%, στις λευκές συσκευές στο -15,8%.

Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις στα είδη πληροφορικής διαμορφώθηκαν στο +4,1%, των μαύρων συσκευών στο +2,3%, των φωτογραφικών ειδών στο +4,1%, των μικροσυσκευών στο +4,5% και των ειδών τηλεπικοινωνιών στο +5,4%.

Στο μεταξύ, με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η μεγαλύτερη επέκταση στην αγορά νέων επωνυμιών κινεζικής, κυρίως, προέλευσης με κάλυψη όλης της γκάμας των προϊόντων του χώρου, τηλεοράσεις, λευκές συσκευές και κλιματιστικά.

Σχετικά με τις εξελίξεις στα οργανωμένα δίκτυα της λιανικής παρατηρείται αλλαγή των μεριδίων μεταξύ των οργανωμένων αλυσίδων, αλλά και των συνεταιρισμών του κλάδου που παραμένουν ιδιαίτερα δραστήριοι στην ελληνική περιφέρεια.