Skip to main content

Η στρατηγική του Ομίλου Σκλαβενίτη για τη διετία

(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

Κατάκτηση της 2ης θέσης στην Κύπρο και έργα υποδομών στην Ελλάδα

Στην κατάκτηση της δεύτερης θέσης στην Κύπρο και στην υλοποίηση έργων υποδομών, που περιλαμβάνουν ενοποίηση παραγωγικών και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, επί ελληνικού εδάφους εστιάζει το αναπτυξιακό πλάνο της Σκλαβενίτης για τη διετία 2025-2026.

Η πρόθεση «επέκτασης» σε τρίτη αγορά βρίσκεται σε αναγνωριστική φάση, ωστόσο, όπως επισημαίνουν στη «Ν» πηγές προσκείμενες στην εταιρεία, «δεν υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον αυτή την περίοδο».

Ειδικότερα, αρχής γενομένης από τους σχεδιασμούς που αφορούν τις εκτός Ελλάδας δραστηριότητες, οι προβολείς του ισχυρού λιανεμπορικού ομίλου είναι στραμμένοι στο «στοίχημα» της Κύπρου.

Οι εργασίες ανακαίνισης των εννέα καταστημάτων της αλυσίδας Παπαντωνίου, που πέρασε πέρυσι τον Νοέμβριο στον έλεγχο της Σκλαβενίτης, βρίσκονται σε φάση υλοποίησης. Ήδη ανακαινίστηκε πλήρως και ανοίγει τις πόρτες της στις αρχές Μάρτιου με ταμπέλα «Σκλαβενίτης» η υπεραγορά Παπαντωνίου Έγκωμης.

Στο χρονοδιάγραμμα του ομίλου, η ολοκλήρωση της ριζικής ανακαίνισης και των εννέα υπεραγορών Παπαντωνίου τοποθετείται μέχρι το φθινόπωρο ή το αργότερο στο τέλος του 2025.

Επί κυπριακού εδάφους, η Σκλαβενίτης διεκδικεί την κατάκτηση -σε πρώτη φάση- της δεύτερης θέσης. Υπενθυμίζεται πως η Σκλαβενίτης απέκτησε παρουσία στην κυπριακή αγορά πρώτη φορά το 2017, καθώς, στο πλαίσιο της συμφωνίας «διάσωσης» της Μαρινόπουλος, ανέλαβε τον έλεγχο των 18 καταστημάτων της εταιρείας στη Μεγαλόνησο. Πλέον, με δίκτυο 27 σημείων η Σκλαβενίτης επιδιώκει να ενδυναμώσει το brand awareness των Κύπριων καταναλωτών και να «απολαύσει» αντίστοιχη πιστότητα όπως επί ελληνικού εδάφους.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι προσδοκίες είναι να επιτευχθεί τζίρος της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ από περίπου 230-250 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι ανήλθαν τα έσοδα το 2024.

Αξίζει, ωστόσο, να επισημανθεί, ότι η κυπριακή αγορά έχει σημαντικές διαφοροποιήσεις σε όρους καταναλωτικής συμπεριφοράς από την εγχώρια, ενώ ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα ισχυρός, καθώς τόσο η Lidl Cyprus, που σήμερα αποτελεί τον leader παίκτη σε τοπικό επίπεδο, όσο και η Άλφα Μέγα, που «φιγουράρει» στη δεύτερη θέση της κατάταξης, έχουν θωρακισμένα μερίδια, τα οποία και θα υπερασπιστούν.

Κινήσεις στην Ελλάδα

Αναφορικά με τις εγχώριες κινήσεις της Σκλαβενίτης, όπως έχει γνωστοποιηθεί, έως το τέλος του 2025 έχουν προγραμματίσει επενδύσεις που ξεπερνούν τα 150 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, με γνώμονα ότι οι σχεδιασμοί προβλέπουν την πλήρη αναδόμηση των αποθηκευτικών και παραγωγικών υποδομών με ορίζοντα το 2026 το budget εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 280 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο προβλέπει καταρχάς την ενοποίηση όλων των κέντρων διανομής του ομίλου σε μία κοινή εγκατάσταση στην Αττική και την επαναξιοποίηση των υπό απελευθέρωση εγκαταστάσεων, με σκοπό τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των παραγωγικών μονάδων που διαθέτει.

Σε εξέλιξη βρίσκεται ήδη η ανέγερση ενός μεγάλου κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα υποστηρίζει την τροφοδοσία των καταστημάτων σε Αττική, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο. Παράλληλα, κινήσεις επέκτασης πραγματοποιούνται και στο κέντρο logistics στη Θεσσαλονίκη, που καλύπτει τις ανάγκες στη βόρεια και δυτική Ελλάδα.

Για τις ανάγκες τροφοδοσίας της δραστηριότητας της χονδρικής αναμένεται να αξιοποιηθεί το ακίνητο στον Ταύρο, ήτοι το πρώην εργοστάσιο της γαλακτοβιομηχανίας Δέλτα.

Παράλληλα «τρέχουν» και τα πλάνα για μετεγκατάσταση ή/ και συνένωση των παραγωγικών μονάδων: παγωτού, ζαχαροπλαστικής, έτοιμων γευμάτων και κρέατος με αιχμή τα ακίνητα σε Ελευσίνα και Μάνδρα, ενώ η χαρτοβιομηχανία Γλάρος φέρεται ότι θα παραμείνει στα Οινόφυτα.

Το μεγαλύτερο, όμως, project που βρίσκεται στο τραπέζι της Σκλαβενίτης είναι η επικείμενη ανάπλαση του πρώην εργοστασίου της Πίτσος στην περιοχή του Ρέντη, όπου ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου που θα περιλαμβάνει σούπερ μάρκετ, αλλά και χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας σε μια έκταση συνολικής επιφάνειας 71.545 τετραγωνικών. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης στην παρούσα φάση μένει ανοικτό, καθώς για να ξεκινήσει η «αντίστροφη μέτρηση» πρέπει να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες που αφορούν τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις.

Σε επίπεδο δικτύου καταστημάτων, η έναρξη λειτουργίας νέων σημείων εκτιμάται ότι θα είναι φειδωλή και στοχευμένη. Πάντως, φέτος τον Ιανουάριο ξεκίνησε η λειτουργία νέου καταστήματος στη Σκάλα Πάτμου, στο οποίο απασχολούνται 20 εργαζόμενοι.

Πρώιμο το ενδιαφέρον για νέα αγορά

Γενικότερα, υπάρχει ένα εκφρασμένο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά την «είσοδο» του Ομίλου Σκλαβενίτη σε νέα εθνική αγορά, το οποίο βρίσκεται σε αναγνωριστική φάση. Τόσο τα Βαλκάνια όσο και οι αγορές της κεντρικής Ευρώπης φέρεται να βρίσκονται στο μικροσκόπιο των διερευνητικών κινήσεων, ωστόσο δεν έχει υπάρξει στοχευμένη αξιολόγηση για μια τέτοια κίνηση στο άμεσο μέλλον. «Η είσοδος του ομίλου σε άλλη αγορά δεν αποτελεί ένα υπαρκτό πλάνο αυτή την περίοδο» αναφέρουν χαρακτηριστικά στη «Ν» πηγές προσκείμενες στην εταιρεία, προσθέτοντας ότι «αυτή την περίοδο εστιάζουμε στην υλοποίηση του αναπτυξιακού μας σχεδιασμού, που περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα. Επίσης, πρέπει να δοθεί χρόνος και στο “αποτύπωμα” στην Κύπρο πριν προχωρήσει οποιοδήποτε εγχείρημα σε νέα αγορά».

Δείγματα γραφής για το 2025

Τα πρώτα δείγματα του 2025 σχετικά με την πορεία του ομίλου υποδεικνύουν ότι η Σκλαβενίτης διατηρεί τη σημαντική απόσταση που κρατάει σε σχέση με τους λοιπούς παίκτες, καταγράφοντας υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης εσόδων από το σύνολο της αγοράς. Για το 2024 οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Όμιλος Σκλαβενίτης πέτυχε υψηλό μονοψήφιο αριθμό αύξησης εσόδων, με τον τζίρο να προσεγγίζει τα 5,5 δισ. ευρώ. Το 2023 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών ανήλθε στα 5,16 δισ. ευρώ. Συνολικά ο όμιλος διαθέτει 540 καταστήματα, απασχολεί 40.031 εργαζομένους και εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 712.000 πελάτες την ημέρα.