Η δυναμική της πραγματικής κατανάλωσης στο ράφι ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024.
Το αφήγημα της αγοράς των βασικών καταναλωτικών ειδών (FMCGs) ότι οι όγκοι υποχωρούν δεν επιβεβαιώθηκε ούτε πέρυσι, όπως συνέβη άλλωστε και το 2023, καθώς τα εγχώρια νοικοκυριά εξακολουθούν να διαθέτουν το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος στα είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης, θωρακίζοντας τον κλάδο τροφίμων-ποτών.
Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana υποδεικνύουν ότι η αγορά πέτυχε ενίσχυση στην πραγματική κατανάλωση, με τους όγκους πωλήσεων να αυξάνονται κατά 2,8% όταν η αύξηση στον τζίρο των FMCGs ήταν 2,6%. Το «ταμείο» στα έσοδα του 2024 για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε με περίπου 300 εκατ. ευρώ, καθώς συνολικά η αγορά εμφάνισε τζίρο 12,1 δισ. ευρώ έναντι 11,8 δισ. ευρώ το 2023. Η κατηγορία των τροφίμων είναι αυτή που ώθησε την ανάπτυξη, εμφανίζοντας αύξηση στην αξία πωλήσεων κατά 3,6%, όταν οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, οικιακά καθαριστικά και είδη προσωπικής φροντίδας, κατέγραψαν μείωση πωλήσεων κατά 0,9%.
Όλες ωστόσο οι κατηγορίες πέτυχαν αύξηση στους όγκους: κατά 2,8% τα τρόφιμα, κατά 3,1% τα είδη προσωπικής φροντίδας και κατά 1,5% τα οικιακά καθαριστικά.
Η ιδιωτική ετικέτα
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το δεδομένο ότι η ιδιωτική ετικέτα εμφάνισε για ακόμα μια φορά μεγαλύτερη ανάπτυξη σε σχέση με τα επώνυμα είδη, καταγράφοντας ρυθμό αύξησης τζίρου στο 4,4% έναντι 2% που σημείωσαν οι επώνυμοι κωδικοί. Το μερίδιο αγοράς των private label προϊόντων το 2024, με βάση την Circana, ανήλθε σε 26,7%, ενισχυμένο κατά 0,4 της μονάδας έναντι του 2023.
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των τιμών, τα στοιχεία της Circana υποδεικνύουν μια οριακή αποπληθωριστική τάση στο εγχώριο καλάθι, τοποθετώντας τη μείωση στη μέση τιμή ανά τεμάχιο στο 0,2%.
Σε ό,τι αφορά τις προσφορές, σε αντίθεση με την πρόβλεψη περιορισμού τους εξαιτίας των κυβερνητικών μέτρων, η έντασή τους διατηρήθηκε και ενισχύθηκε κατά 0,4 της μονάδας, με το ποσοστό των υπό προώθηση κωδικών να διαμορφώνεται στο 25,7%. Οι αναλυτές τοποθετούν τη θετική απόδοση στους όγκους στην ανελαστικότητα των δαπανών στα είδη των σούπερ μάρκετ, στη στροφή σε φθηνότερες επιλογές, στο αυξημένο τουριστικό ρεύμα και στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου