Skip to main content

Έρχονται deals στα σούπερ μάρκετ: «Αναπόφευκτη η συγκέντρωση στον κλάδο»

Περαιτέρω συγκέντρωση στην αγορά διαβλέπει ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης

Περαιτέρω συγκέντρωση στην αγορά διαβλέπει ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ενώ δεν θεωρεί απειλή την είσοδο νέων ισχυρών ομίλων στο retail.

Περαιτέρω συγκέντρωση στην αγορά διαβλέπει ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ενώ δεν θεωρεί απειλή την είσοδο νέων ισχυρών ομίλων στο retail.

Αναλυτικότερα, σε συνάντηση που πραγματοποίησε με εκπροσώπους του Τύπου στο πλαίσιο της χθεσινής έκθεσης HoReCa o κ. Παντελιάδης, σχολιάζοντας την επικείμενη συμφωνία εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Κοιτάμε τον ανταγωνισμό, αλλά τέτοιες κινήσεις δεν θα επηρεάσουν και δεν πρέπει να επηρεάσουν τις δικές μας. Ο αριθμός των καταστημάτων δεν θα αλλάξει στο σύνολο από τη συναλλαγή, μπορεί μάλιστα να μειωθεί ο αριθμός τους, καθώς θα κλείσουν κάποια σημεία που γειτνιάζουν». Στο ενδεχόμενο η Μασούτης να ανέλθει στην κατάταξη της αγοράς, εάν προχωρήσει στην εξαγορά, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι «η κατάταξη είναι ωραίο σαν νούμερο, αλλά δεν επηρεάζει. Σε θεσμικό επίπεδο έχουμε πει ότι η συγκέντρωση στην ελληνική αγορά σε σχέση με την ευρωπαϊκή είναι χαμηλή και είναι αναπόφευκτο ότι θα συγκεντρωθεί κι άλλο».

Στο ίδιο πλαίσιο, ερωτηθείς να σχολιάσει την είσοδο νέων ισχυρών παικτών στη λιανική, όπως ο όμιλος Motor Oil, ανέφερε: «Δεν φοβάμαι για την είσοδο νέων παικτών. Έχουμε το “προνόμιο” να είμαστε σε έναν κλάδο που για το μέγεθος των επενδύσεων έχουμε χαμηλή κερδοφορία. Δεν υπάρχει κανένας άλλος “περιορισμός” για είσοδο στη δική μας αγορά, αλλά τα χαμηλά περιθώρια κέρδους είναι ο λόγος που δεν έχουν έρθει funds ή ξένοι παίκτες τα τελευταία χρόνια». Ο κ. Παντελιάδης πρόσθεσε, επίσης, ότι το συγκεκριμένο concept των convenience stores που προσελκύει το ενδιαφέρον νέων παικτών έχει μικρή αλληλοκάλυψη με τα μικρά σημεία των αλυσίδων, επηρεάζοντας ενδεχομένως περισσότερο τα παραδοσιακά ανεξάρτητα μπακάλικα.

Σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς, εκτίμησε ότι στο σύνολό της το 2025 θα εμφανίσει ρυθμό ανάπτυξης εσόδων 2%-3% κυρίως από την αύξηση των όγκων πωλήσεων, καθώς ο πληθωρισμός στα τρόφιμα θα παραμείνει είτε μηδενικός είτε θα κινηθεί σε οριακά θετικό ποσοστό.

Σχετικά με την επίδραση που θα έχει η εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας στο επίπεδο των προωθητικών ενεργειών, ο κ. Παντελιάδης σημείωσε ότι «μπαίνουμε σε μια περίοδο εφαρμογής και θεωρώ ότι έως αρχές καλοκαιριού θα είναι σε πλήρη εφαρμογή το μέτρο. Κάποιες προσφορές που είναι μόνο κατ’ όνομα προσφορές θα σταματήσουν να υπάρχουν.

Οι προσφορές θα γίνουν πιο σπάνιες, αλλά πιο πραγματικές, διότι το budget των προσφορών από την αγορά, βιομηχανία και λιανική δεν θα μειωθεί», ενώ παράλληλα εκτίμησε ότι «η μέση τιμή του προϊόντος για τον καταναλωτή δεν θα αλλάξει. Το όφελος για τον καταναλωτή είναι μεγαλύτερη διαφάνεια».

Νέα σημεία πώλησης από τη Metro

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του ομίλου Metro την περσινή χρονιά, η αποκλιμάκωση του κλαδικού πληθωρισμού είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα να κινηθούν σε κατώτερο επίπεδο από τις αρχικές προβλέψεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Παντελιάδης, «υπολογίζαμε ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί στο έτος στο επίπεδο του 3% και υπό το πρίσμα αυτό αναμέναμε αύξηση εσόδων περί το 5%. Ωστόσο εν τέλει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα διαμορφώθηκε γύρω στο μηδέν, συνεπώς είμαστε λίγο πιο κάτω από την αρχική πρόβλεψη και ακολουθούμε την τάση του συνόλου της αγοράς». Σημειώνεται ότι συνολικά η αγορά των αλυσίδων εμφάνισε πέρυσι αύξηση περί το 3,5%.

Όπως ανέφερε ο ίδιος, η υποχώρηση του πληθωρισμού αντισταθμίστηκε από την αύξηση στους όγκους της κατανάλωσης. Βέβαια αυτήν την εικόνα παρουσιάζει η λιανική καθώς το κανάλι των cash and carry δεν πήγε καλά, επηρεαζόμενο από την περιορισμένη δαπάνη των τουριστών.

Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις για τη φετινή χρήση, ο κ. Παντελιάδης σημείωσε ότι η χρόνια ξεκίνησε ικανοποιητικά με αρνητικό πληθωρισμό και αυξημένους όγκους.

Σχετικά με τα αναπτυξιακά πλάνα, συνεχίζεται η στρατηγική της οργανικής ανάπτυξης στο πλαίσιο της οποίας φέτος δρομολογείται η δημιουργία 4-5 εταιρικών καταστημάτων και 35 franchise. Στο πλάνο αυτό περιλαμβάνεται και η έναρξη λειτουργίας ενός καταστήματος στο Ηράκλειο Κρήτης μέχρι το τέλος του έτους, ενώ ένα ακόμα στην περιοχή δρομολογείται από το 2026.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι ο όμιλος λειτούργησε δύο εταιρικά σημεία: ένα σούπερ μάρκετ στο Άργος και ένα Cash and Carry στη Δράμα, και 25 καταστήματα franchise.

Συνολικά ο επενδυτικός σχεδιασμός για το 2025 θα απορροφήσει κεφάλαια ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ περί τα 50-70 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα διετίας προϋπολογίζονται για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων logistics. Συγκεκριμένα, δρομολογείται η συνένωση των αποθηκών σε Μάνδρα και Ασπρόπυργο, η ολοκλήρωση της οποίας θα σηματοδοτήσει την κατάργηση της αποθήκης στη Μάνδρα που «κληρονομήθηκε» με την εξαγορά της Βερόπουλος.