Skip to main content

Έργα 1,252 δισ. ευρώ για 4 κατασκευαστικές σε Εύβοια – Θεσσαλία

Φωτ. ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ/ ΙΝΤΙΜΕ

Πώς μοιράζονται

Συμβάσεις συνολικής αξίας 1,252 δις. θα κληθούν να υπογράψουν οι ΓΕΚ Τέρνα, Aktor, Άβαξ και Μέτκα, στο πλαίσιο των έργων αποκατάστασης οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών σε Θεσσαλία και Εύβοια, συνέπεια των πλημμυρών Daniel και Elias (Σεπτέμβριος 2023).

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην κατακύρωση 4 οδικών και 3 σιδηροδρομικών στους 4 μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους με πτυχίο 7ης τάξεως, έπειτα από πρόσκληση που τους απηύθυνε για την κατάθεση προσφορών.

Η μεγαλύτερη έκπτωση που προσέφεραν ήταν 5%. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων αποκατάστασης των ζημιών από τις καταστροφικές πλημμύρες συμπεριλαμβανομένου και ενός τέταρτου σιδηροδρομικού (αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως Σιδηροδρομικό Σταθμό Κράννων, προϋπολογισμού 37,2 εκατ.) για το οποίο μέχρι αργά το βράδυ χθες δεν υπήρξε απόφαση κατακύρωσης, ήταν 1,350 δις. ευρώ.

Ειδικότερα, η Τέρνα (Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) ανέλαβε δύο έργα συνολικής αξίας 518,415 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ, όπως και όλα τα νούμερα που παραθέτουμε): 1. «Έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου», αξίας 264,290 εκατ. ευρώ. Έδωσε έκπτωση 5% (οι εκπτώσεις των υπολοίπων Aktor 4,3%, Άβαξ 4% και Μέτκα 3,9%). 2. «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» με έκπτωση 5% (αξία σύμβασης 254,124 εκατ.).  Οι Άβαξ, Μέτκα έδωσαν έκπτωση 4,8% και 4,5% αντίστοιχα.

Η Aktor ανέλαβε δύο συμβάσεις συνολικής αξίας 349,561 εκατ. ευρώ: 1. «Αποκατάσταση οδικών ζημιών Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας». Η αξία της σύμβασης μετά την έκπτωση 4,8% είναι 175,168 εκατ. (έκπτωση 4,5% από Άβαξ, 4,2% από Μέτκα και 4% από Τέρνα). 2. Σιδηροδρομικό έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου» με έκπτωση 4% (Άβαξ 3,8%, Τέρνα 3% και  Μέτκα 2,9%) και οικονομικό αντίτιμο 174,393 εκατ. ευρώ.

Η Άβαξ αναλαμβάνει επίσης δύο συμβάσεις συνολικής αξίας 216,965 εκατ. ευρώ: 1. «Αποκατάσταση οδικών υποδομών Ιστιαίας‐Αιδηψού, Μαντουδίου ‐ Λίμνης‐Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων» με έκπτωση 4,9% (4,5% και 4% έδωσαν Τέρνα και Μέτκα αντίστοιχα) με αξία σύμβασης 161,670 εκατ. ευρώ. 2. «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας» με έκπτωση 4,1% (Aktor 3,5%, Τέρνα 3% και Μέτκα 2,9%) και οικονομική προσφορά 55,295 εκατ. ευρώ.

Στη Μέτκα (Όμιλος Metlen) κατακυρώθηκε η σύμβαση «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα» με έκπτωση 4% (166,656 εκατ. η αξία σύμβασης). Στο έργο αυτό η Άβαξ έδωσε έκπτωση 3,8%, η Aktor 3,5% και η Τέρνα 3%.

Προσφυγή

Υπενθυμίζεται ότι κατά της διαδικασίας έχει καταθέσει προδικαστική προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) η κοινοπραξία των εταιριών 6ης τάξεως, Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.
Η ΕΑΔΗΣΥ την έκανε δεκτή εν μέρει. Συγκεκριμένα αποδέχτηκε το αίτημα της για παροχή προσωρινής προστασίας. Διέταξε τη μη υπογραφή των 8 συμβάσεων, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της κύριας προδικαστικής προσφυγής που αναμένεται στο τέλος Ιανουαρίου.

Απέρριψε ωστόσο το αίτημα περί αναστολής της διαδικασίας. Η εν λόγω κοινοπραξία, όπως λέγουν τα στελέχη της, αν δεν δικαιωθεί, σκοπεύει να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ή ακόμα και στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζοντας ότι «παρανόμως εμποδίζεται η συμμετοχή της στη διαδικασία».