Κατά 2,2 δισ. ευρώ ενίσχυσαν τον τζίρο τους τα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της πληθωριστικής τριετίας 2022-2024, ωστόσο τη φετινή χρονιά η αγορά κρατά πολύ μικρότερο «καλάθι» για την πορεία που θα καταγράψουν τα έσοδα του κλάδου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας αναλύσεων Circana, ο τζίρος στη λιανική βασικών καταναλωτικών προϊόντων το 2024 αναμένεται να εμφανίσει αύξηση περί το 3%, γεγονός που μεταφράζεται σε τζίρο 12,2 δισ. ευρώ, έναντι 11,836 δισ. το 2023.
Στον βαθμό που αυτό το σενάριο επιβεβαιωθεί και από τις τελικές μετρήσεις, την περσινή χρονιά τα ταμεία της αγοράς ενισχύθηκαν με επιπλέον 370 εκατ. ευρώ, όταν, σύμφωνα πάντα με τα δημοσιοποιημένα στοιχεία της Circana, το 2023 ο επιπλέον τζίρος ανήλθε στο 1,082 δισ. ευρώ και το 2022 στα 789 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση στην εικόνα των εσόδων τη διετία 2022-2023 ήταν έντονα πληθωριστική, ωστόσο την περσινή χρονιά η ανάπτυξη οδηγείται κυρίως από την τόνωση της πραγματικής κατανάλωσης, καθώς οι όγκοι πωλήσεων αναμένεται να εμφανίσουν άνοδο της τάξεως του 3,3%-3,5%.
Σημαντική είναι η συμβολή της κατηγορίας της ιδιωτικής ετικέτας, η οποία σε όλο το εξεταζόμενο διάστημα διευρύνει το μερίδιο αγοράς της σε αξία, κερδίζοντας στην τριετία τρεις ποσοστιαίες μονάδες, από 22,5% στο 25,5%. Ταυτόχρονα, στην περσινή επίδοση κυρίαρχο ρόλο παίζει η κατηγορία τροφίμων, η οποία είναι η μόνη που εμφανίζει το 2024 θετικό πρόσημο, με βάση τις μετρήσεις ενδεκάμηνου, καθώς τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα είδη οικιακού καθαρισμού καταγράφουν οριακά πτωτική τάση στην αξία των πωλήσεων.
Οι αισιόδοξοι
Από πλευράς αγοράς, τα μηνύματα για τη φετινή χρονιά είναι συγκρατημένα. Οι αισιόδοξοι της αγοράς εστιάζουν στην ανοδική πορεία που εμφανίζουν οι όγκοι πωλήσεων και επιδιώκουν να διατηρήσουν αυτήν την τάση. Οι πιο συγκρατημένες φωνές κάνουν λόγο για μια «επιστροφή» σε προ 2019 αναπτυξιακούς ρυθμούς, ήτοι με μια ετήσια αύξηση στον τζίρο σε χαμηλά μονοψήφια επίπεδα.
Το βέβαιο είναι ότι στη γραμμή εκκίνησης του 2025 η αγορά της οργανωμένης λιανικής βρίσκεται σε καλή θέση, σε σχέση με άλλους κλάδους, γεγονός που της προσδίδει μια μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι μεταξύ των παικτών, ακόμα και στην πρώτη πεντάδα της αγοράς, η δυναμική κινείται με πολλές ταχύτητες.
Οι διεκδικητές
Η απόσταση που χωρίζει τον leader του κλάδου είναι μεγάλη για να την καλύψει ο δεύτερος παίκτης, ήτοι η Lidl, η οποία εστιάζει ορθολογικά στο να «κλέψει» μερίδιο από τις αλυσίδες που την ακολουθούν. Από την τρίτη θέση της κατάταξης και κάτω οι δυναμικές πίεσης επίσης διαφοροποιούνται, καθώς ακόμα και οι έντονα επιθετικές κινήσεις εξαγοράς -που προσδίδουν άμεσα τζίρο- εμπεριέχουν τον κίνδυνο να λειτουργήσουν ως μπούμερανγκ σε ό,τι αφορά τη θωράκιση βιώσιμης συνέχειας. Σε αυτό το πλαίσιο, το βασικότερο στοίχημα για το σύνολο της αγοράς το 2025 είναι η εξασφάλιση χρηστής διαχείρισης, η οποία εστιάζει όχι στο «εκτόπισμα» του τζίρου αλλά στη βελτιστοποίηση των δεικτών κερδοφορίας.