Με θετικό πρόσημο στις πωλήσεις ΙΧ αυτοκινήτων έκλεισε το 2024, καθώς στα 2,5 εκατ. αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, προστέθηκαν την περασμένη χρονιά 214.769 αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 136.984 ήταν καινούργια και τα 77.785 εισαγόμενα μεταχειρισμένα, ενώ αποσύρθηκαν περί τα 50.000 οχήματα.
Τα μεγέθη αυτά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αποτελούν ιστορικό υψηλό 14ετίας. Μάλιστα οι πωλήσεις πλησιάζουν εκείνες του 2010, χρονιά κατά την οποία πωλήθηκαν 140.722 καινούργια ΕΙΧ αυτοκίνητα. Το ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων ωστόσο σημειώθηκε το 2000 με 288.502 πωλήσεις καινούργιων ΕΙΧ αυτοκινήτων και το χαμηλό 40ετίας, σημειώθηκε το 2012 με 58.299 νέες πωλήσεις ΕΙΧ.
Η εξέλιξη των πωλήσεων δείχνουν ότι πολύ σύντομα -πιθανώς και μέσα στο 2025- μειοψηφία θα αναδειχθούν τα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης στην Ελλάδα, ενώ τα ηλεκτρικά θα λάβουν την δεύτερη θέση. Αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το πόσο γρήγορα θ’ αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά, τόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, όσο και τα υβριδικής τεχνολογίας.
Τα νούμερα
Ειδικότερα, σύμφωνα με έκθεση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), συνολικά πέρυσι τα αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά παρουσίασαν αύξηση 3,5% (αύξηση 16,7% είχε καταγραφεί το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022). Τα καινούργια αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 1,9%, ενώ τα μεταχειρισμένα παρουσίασαν αύξηση 6,4%.
Αντίστοιχα, τον περασμένο Δεκέμβριο κυκλοφόρησαν στη χώρα για πρώτη φορά 13.173 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), εκ των οποίων. Συγκριτικά, τον αντίστοιχο μήνα του 2023 κυκλοφόρησαν 12.457, παρουσιάζοντας έτσι αύξηση 5,7%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, τον Δεκέμβριο του 2023 είχε καταγραφεί αύξηση 21,7% στην κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022.
Όσον αφορά τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Δεκέμβριο του 2024, ανέρχονται σε 8.699, ενώ τα μεταχειρισμένα έφτασαν τις 4.474.
Αλλαγή του μοντέλου
Πάντως, η αγορά του 2000 και του 2012 δεν έχουν καμία σχέση με τη σημερινή. Τότε το 100% των αυτοκινήτων που πωλούνταν, ήταν οχήματα με μηχανή εσωτερικής καύσης (Internal Combustion Engine, ICE) και σήμερα πλέον οι πωλήσεις των οχημάτων αυτής της κατηγορίας πλησιάζει το 40%. Το υπόλοιπο 60% είναι αυτοκίνητα κυρίως υβριδικά και δευτερευόντως αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles, BEV).
Μάλιστα τον Δεκέμβριο του 2024, μόλις ένα στα τρία οχήματα (34%) που πωλήθηκαν ήταν με μηχανή εσωτερικής καύσης. Αντίθετα σχεδόν το 50% των οχημάτων που πωλήθηκαν πέρυσι, ήταν υβριδικής τεχνολογίας, είτε με δυνατότητα φόρτισης μέσω καλωδίου, είτε χωρίς. Επίσης, σε καλή πορεία βρίσκονται και οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες παραμένουν μεν χαμηλές σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες οχημάτων, αλλά οι πωλήσεις του αυξάνουν πολύ γρήγορα.
Απόλυτος νικητής τα υβριδικά έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Tα παραπάνω αποτυπώνονται και στα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), σύμφωνα με τα οποία απόλυτος νικητής στις πωλήσεις εμφανίζονται τα υβριδικά έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ειδικότερα στα βενζινοκίνητα οχήματα η πτώση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023 ανέρχεται στο -12,9%, στα πετρελαιοκίνητα στο -2,3% στα υβριδικά στο +8% και στα επαναφορτιζόμενα (ηλεκτρικά) στο +5,5%. Αντίστοιχα σε επίπεδο δωδεκαμήνου οι πωλήσεις στις συγκεκριμένες κατηγορίες διαμορφώθηκαν για τα βενζινοκίνητα οχήματα στο -6,2%, στα πετρελαιοκίνητα στο -6%, στα υβριδικά στο +11,4% και στα επαναφορτιζόμενα (ηλεκτρικά) στο +1,1%.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το μερίδιο αγοράς στην ΕΕ Ιανουάριο – Νοέμβριο 2024 στα βενζινοκίνητα είναι 33,7%, στα πετρελαιοκίνητα 12,1%, υβριδικά (ΗΕV) 30,7%, επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) 20,4%, ενώ τα φυσικού αερίου και υγραερίου το μερίδιο αγοράς τους είναι 3,1%.
Στην Ελλάδα, ο κυρίαρχος της αγοράς, είναι τα υβριδικά οχήματα καταλαμβάνοντας μερίδιο 48,3% της αγοράς. Και αν σε αυτό προστεθεί το μερίδιο των BEV οχημάτων, φτάνουμε στο 54%. Τον μήνα Δεκέμβριο ωστόσο το μερίδιό των υβριδικών είχε διαμορφωθεί σε 53% και αν σε αυτό προστεθεί και το μερίδιο των BEV φτάνουμε στο 65%.
Πώς κινήθηκαν οι μοτοσυκλέτες
Παράλληλα, πέρυσι τον Δεκέμβριο κυκλοφόρησαν 3.277 νέες μοτοσυκλέτες άνω των 50 cc (καινούργιες και μεταχειρισμένες εξωτερικού) έναντι 2.543 τον αντίστοιχο μήνα το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 28,9% (μείωση 0,2% είχε παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο του 2023 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022). Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες ανέρχονται σε 3.166 έναντι 2.413 που κυκλοφόρησαν τον Δεκέμβριο 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 31,2%.
Όλο το 2024 κυκλοφόρησαν 81.897 νέες μοτοσυκλέτες άνω των 50 cc (καινούργιες και μεταχειρισμένες εξωτερικού) έναντι 69.425 που κυκλοφόρησαν το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 18% (αύξηση 15,9% είχε σημειωθεί το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022). Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες ανέρχονται σε 77.979 έναντι 65.814 που κυκλοφόρησαν το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 18,5%.