Μείωσης της ανάπτυξης του κλάδου το 2025 σε χαμηλότερο ρυθμό προβλέπουν για το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους τα στελέχη των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα τάσεων λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG (ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών) του ΙΕΛΚΑ.
Τα αποτελέσματα των απόψεων των στελεχών απεικονίζουν ένα δύσκολο και ιδιαίτερα απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων (βιομηχανία και λιανεμπόριο) με χαμηλούς, σχεδόν οριακούς ρυθμούς ανάπτυξης να αναμένονται για το εγγύς μέλλον, τουλάχιστον για τους πρώτους μήνες του 2025, αναφέρεται στην έκθεση.
Συνοπτικά τα αποτελέσματα της έρευνας που καταγράφουν τις προσδοκίες από τα στελέχη του κλάδου για το Α’ εξάμηνο 2025:
- Αύξηση της αξίας των πωλήσεων το Α’ 6μηνο του 2025 (+0,8%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024.
- Σταθεροποίηση του όγκου πωλήσεων το Α’ εξάμηνο του 2025 (+0,1%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024.
- Διατήρηση του επίπεδου του οικονομικού κλίματος σε θετικά επίπεδα, αλλά με προβληματισμό.
- Σταθεροποιητικές τάσεις για τις τιμές.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται, σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, καταγράφεται πλειοψηφικό ποσοστό ερωτηθέντων 48% οι οποίοι θεωρούν ότι η αξία των πωλήσεων του κλάδου θα αυξηθεί το επόμενο εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό 23% οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσει μείωση.
Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,8% στις πωλήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2024.
Επίσης, τα στελέχη εκτιμούν σταθεροποίηση του όγκου πωλήσεων (+0,1%) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Πρακτικά καταγράφεται μία πρόβλεψη μείωσης της ανάπτυξης του κλάδου το 2025 σε χαμηλότερο ρυθμό.
Αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης της χώρας
Η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2022-23 διατηρείται στην παρούσα μέτρηση.
Συγκεκριμένα, στα τέλη του 2024 μόλις το 23% θεωρούσε ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 41% ότι χειροτέρεψε, οι εκτιμήσεις των στελεχών είναι στα ίδια περίπου επίπεδα για την τελευταία διετία.
Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει πιο πτωτική τάση, η οποία οφείλεται στο συνδυασμό των εκτιμήσεων των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Συγκεκριμένα ο συνδυασμός των σταθερών πωλήσεων και της μη αύξησης των τιμών οδηγεί σε αυτό το απότελεσμα. Ο δείκτης καταγράφεται στο 0,11, μειωμένος σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση και οριακά θετικός.
2 στις 3 επιχειρήσεις αναμένουν μικρή κερδοφορία το 2024
Μεταξύ των θεμάτων που εξετάστηκαν, είναι η εκτίμηση της παρούσας οικονομικής κατάστασης των επιχειρήσεων.
Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων σε ποσοστό 51% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2023, ενώ 28% αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα, είτε δεν αναμένουν μεταβολή.
Πρακτικά 2 στις 3 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένουν κάποια μικρή κερδοφορία το 2024, ενώ λίγο περισσότερες από 1 στις 12 αναμένει ζημιές.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο 2024 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 150 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σούπερ μάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.
Διαβάστε ακόμα:
→ Σούπερ μάρκετ: Σταθεροποίηση τιμών στο 12μηνο του 2024 – Πού επιμένουν οι ανατιμήσεις