Skip to main content

Κατάργηση του ορίου στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων

ΜΑΚΡΗΣ ΝΙΚΟΣ/INTIME

Για τις μικρότερες τεχνικές εταιρείες

Τις δυνατότητες καλύτερου προγραμματισμού και περαιτέρω ανάπτυξης αποκτούν οι τεχνικές εταιρίες, με την κατάργηση του ορίου στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς για δημόσια έργα.

Σχετική ρύθμιση έχει περιληφθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την «αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Η νέα ρύθμιση αφορά επί της ουσίας τις εταιρίες 6ης και μικρότερης τάξεως και όχι τόσο τις 7ης δηλαδή τους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικού ομίλους, για τους οποίους το όριο του ανεκτέλεστου καθορίζεται μέσω αλγoρίθμου και πρακτικά δεν είχαν πρόβλημα.

Πάγιο αίτημα

Αποτελούσε πάγιο αίτημα της κατασκευαστικής αγοράς ειδικά σε αυτή την περίοδο που υπάρχει δουλειά καθώς με το όριο του ανεκτέλεστου οι τεχνικές εταιρίες αποκλείονταν από πολλούς διαγωνισμούς. Π.χ. μια εταιρία 6ης τάξεως μπορεί να πάρει δημόσια έργα με προϋπολογισμό μέχρι 44 εκατ. ευρώ. Αν είναι ανάδοχος σε τρία τέτοια έργα και κάποιο από αυτά κολλήσει για λόγους δικαστικούς ή άλλους, εξαιτίας του ορίου στο ανεκτέλεστο (123 εκατ.) δεν μπορούσε να διεκδικήσει 4ο έργο ώστε να αξιοποιήσει το διαθέσιμο δυναμικό της.

Στην πραγματικότητα η κατάργηση του ανεκτέλεστου ήταν επιβεβλημένη. Με την απαλοιφή της προϋπόθεσης που αφορά στο όριο ανεκτέλεστου από τους υποψήφιους αναδόχους δημοσίων έργων, η διοίκηση συμμορφώνεται με την υπ’ αρ. 1271/2024 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, την υπ’ αρ. 419/2023 απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, καθώς και τις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις Δ.Ε.Ε. C-27, C-28 & C29/86 (Ευρωπαϊκό Δικαστήριο).

Έχει κριθεί ότι οι διατάξεις που αφορούν στο ανεκτέλεστο αντίκεινται εν γένει στις γενικές αρχές που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις, όπως η απαγόρευση των διακρίσεων και οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της ελεύθερης ανάπτυξης του ανταγωνισμού, της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών, της αναλογικότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.

Σημειώνεται ότι σήμερα μια εταιρία 6ης τάξεως από το εξωτερικό μπορεί να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα χωρίς όριο στο ανεκτέλεστο.