Skip to main content

Κατώτερο των προσδοκιών το 10μηνο για την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών

(MOTIONTEAM // ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)

Αναμένονται ανακατατάξεις στη λιανική του κλάδου – Μικρή ελπίδα για την κατηγορία ΙCΤ το νέο πρόγραμμα  «Ψηφιακά Εργαλεία ΜΜΕ B’»

Κατώτερο των προσδοκιών αποδείχτηκε το 10μηνο 2024 για την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK για το διάστημα Ιανουάριος – Οκτώβριος 2024 ο τζίρος της αγοράς διαμορφώθηκε στα 2,4 δις. ευρώ, σημειώνοντας πτώση  που διαμορφώθηκε στο -5,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Αντίστοιχα αρνητικό είναι το πρόσημο και στα τεμάχια, στο -1,3%. Η πλειοψηφία του κλάδου προσδοκούσε ο τζίρος να φτάσει αισίως τα 2,6 δις. ευρώ, προκειμένου συνολικά στο έτος να διαμορφωθεί στα 3 δις. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του πληθωρισμού. Σύμφωνα λοιπόν με τα μέχρι τώρα δεδομένα ο συγκεκριμένος στόχος για το 2024 φαντάζει φιλόδοξος. Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, έχουν παρέλθει πλέον ανεπιστρεπτί, με τον τζίρο της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών να φτάνει τα 4,2 δις. ευρώ και χωρίς πληθωριστικές τιμές. Γεγονός που καταδεικνύει την πίεση της κατανάλωσης προς τα κάτω και την οικονομική δυσπραγία των νοικοκυριών λόγω των αυξημένων  ανελαστικών δαπανών διαβίωσης, όπως δείχνουν και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Υπό αυτές τις συνθήκες ενισχύεται η άποψη πως έπονται ανακατατάξεις εντός του 2025 στη λιανική του κλάδου, μιας και η μάχη των μεριδίων αγοράς γίνεται πιο σκληρή και δύσκολη. Σε αυτό θα συντελέσει και η ενίσχυση του ανταγωνισμού από την πλευρά των κινεζικών επωνυμιών του χώρου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, που πλέον είναι πιο ώριμες επιχειρηματικά και τεχνολογικά και έτοιμες για μεγαλύτερη διείσδυση στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά. Ήδη σε εξέλιξη βρίσκονται συνεργασίες για την αντιπροσώπευση των κινεζικών επωνυμιών του κλάδου στην Ελλάδα καθώς και εκστρατείες επικοινωνίας τους για τη γνωριμία με το ελληνικό καταναλωτικό κοινό. Παράλληλα η περαιτέρω διείσδυση των προϊόντων που εξυπηρετούν ένα νέο ενεργειακό μοντέλο στα νοικοκυριά αλλά και στους επαγγελματικούς χώρους δημιουργεί τη ζήτηση για τα αντίστοιχα προϊόντα που μπορούν να διαθέσουν συγκεκριμένες αλυσίδες καταστημάτων του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών και αυτό υπό προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με την GFK, στο 10μηνο 2024, οι πωλήσεις των λευκών συσκευών διαμορφώθηκαν στο -18,3%, των κλιματιστικών στο -26,5%. Η πτώση σε αυτές τις δύο βασικές κατηγορίες διαμόρφωσαν και το τελικό αρνητικό πρόσημο του κλάδου στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου που φαίνεται πως θα διατηρηθεί και στο σύνολο του έτους. Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις στις μαύρες συσκευές διαμορφώθηκαν στο +1,9%, στις τηλεπικοινωνίες στο +6%, στις μικροσυσκευές στο +5,7%, στα φωτογραφικά είδη στο +0,7%, και στα είδη πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών στο +3%. Όσον αφορά την ανάλυση του τζίρου του κλάδου, 33% αντιστοιχεί στα είδη τηλεπικοινωνιών, 20,4% στις λευκές συσκευές, 13,2% στα κλιματιστικά, 10,4% στις μικροσυσκευές, 0,5% στα φωτογραφικά είδη, 11,3% στα είδη τεχνολογίας, 10,8% στις μαύρες συσκευές.

Παρόμοια ήταν η εικόνα και στο 9μηνο του έτους. Η αγορά είχε κινηθεί αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%). Καθοριστική για τις τάσεις αυτές είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, -19,4% και -26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.

Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας είχε παρουσιάσει θετική εικόνα, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασε επίσης η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών, καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, περιλαμβάνουν προϊόντα ευκολίας, όπως τα  handsticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως είναι τα air fryers.

Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μια συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.

Σε αυτό το νέο περιβάλλον εντάσσεται και η μετάβαση της Κωτσόβολος σε νέα λογιστική επωνυμία, NEXT GEN RETAIL SERVICES, υπό την ιδιοκτησία της ΔΕΗ, αφήνοντας πίσω την εποχή της Dixons. Η εμπορική δημοφιλής επωνυμία Κωτσόβολος παραμένει αλλά το καταστατικό άλλαξε στις 22/11/2024 με την αλλαγή συγκεκριμένων άρθρων και κυρίως την ενσωμάτωση δραστηριότητας που αφορούν ενεργειακά έργα και τον αντίστοιχο ενεργειακό εξοπλισμό. Γεγονός που σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τη γνωστή αλυσίδα και συνολικά την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

«Ψηφιακά Εργαλεία ΜΜΕ B’»

Στο μεταξύ την ελπίδα για ενίσχυση της ζήτησης στην κατηγορία των τεχνολογικών προϊόντων ενισχύει το νέο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία ΜΜΕ B’», ύψους 42 εκατ. ευρώ. Το Πρόγραμμα χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τη Δράση του ΤΑΑ με τίτλο: «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων». Θα είναι ανοιχτό για υποβολή αιτήσεων για τον πρώτο (1ο) Κύκλο από τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2024 έως και την Παρασκευή 03 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 17:00. Σκοπός του είναι η ενίσχυση της ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων της οικονομίας. Για το σκοπό αυτό το πρόγραμμα θα παρέχει επιταγές (vouchers) που θα διατίθενται για την απόκτηση, μέσω αγοράς ή μίσθωσης, νέων ψηφιακών εργαλείων. Δυνητικοί δικαιούχοι του Προγράμματος είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως των μηνών λειτουργίας τους, οι οποίες, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να δραστηριοποιούνται σε επιλέξιμο-με το Πρόγραμμα-ΚΑΔ κύριας δραστηριότητας και να μην έχουν λάβει και εξαργυρώσει VOUCHER σε προηγούμενο κύκλο του Προγράμματος «ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΜΜΕ».