Έπειτα από 15 μήνες από την καταστροφική καταιγίδα στη Θεσσαλία το υπουργείο Υποδομών προσκάλεσε χθες τους 4 μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους προκειμένου να αναλάβουν τα έργα αποκατάστασης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου.
Άβαξ, Aktor, Μέτκα (όμιλος Metlen) και ΓΕΚ Τέρνα θα μοιραστούν μετά από διαπραγμάτευση, 8 έργα, 4 οδικά και 4 σιδηροδρομικά, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,350 δις. ευρώ, γεγονός πάντως που προκαλεί την αντίδραση των υπολοίπων τεχνικών εταιριών (εκτός δηλαδή της 7ης τάξεως).
Εξαρχής είχε λεχθεί από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ότι τα εν λόγω έργα θα εκτελεστούν με την έκτακτη διαδικασία του άρθρου 32 γ του ν.4412/2016 η οποία προβλέπει ανάθεση τους με πρόσκληση τεχνικών εταιριών σε διαπραγμάτευση, και αυτό εξαιτίας του χαρακτηρισμού τους ως επείγοντα.
Αρχικά, ωστόσο, είχε ειπωθεί ότι τα έργα θα ανατίθεντο την περασμένη Άνοιξη δηλαδή σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα από τις καταστροφές, κάτι που δικαιολογούσε την απουσία διαγωνισμού.
Πριν λίγες μέρες οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ, διαμαρτυρήθηκαν για τον αποκλεισμό τους από τα έργα με επιστολή τους προς την κυβέρνηση. Υποστήριξαν μεταξύ άλλων ότι οι εταιρίες 7ης τάξης «έχουν συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο τεχνικών έργων, περίπου 18 δις ευρώ και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους στα τρία τελευταία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δις περίπου».
Οι εργοληπτικές οργανώσεις έχουν ανακοινώσει ότι θα κλιμακώσουν την αντίδρασή τους, ενώ με ερώτηση της προς τον υπουργό Υποδομών η κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Αριστεράς χαρακτηρίζει «προκλητική» την ανάθεση των έργων αποκατάστασης της Θεσσαλίας σε 4 εργολάβους.
Ειδικότερα, οι προσκλήσεις που αναρτήθηκαν χθες το βράδυ στη Διαύγεια αφορούν τα παρακάτω, «κατεπείγοντα», όπως χαρακτηρίζονται έργα, αποκατάστασης βλαβών των οδικών υποδομών, συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων Daniel και Elias, στους Δήμους:
- Ιστιαίας – Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων», συνολικού προϋπολογισμού 169,999 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ όπως και όλοι οι προϋπολογισμοί που παραθέτουμε).
- Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, συνολικού προϋπολογισμού 183,999 εκατ. ευρώ.
- Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης συνολικού προϋπολογισμού 267,499 εκατ. ευρώ.
- Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, συνολικού προϋπολογισμού 278,199 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των 4 προαναφερόμενων έργων είναι 899,696 εκατ. ευρώ.
Για την αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών τα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 450,120 εκατ., για τα οποία θα γίνει διαπραγμάτευση είναι τα εξής:
- Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ (Σιδηροδρομικό Σταθμό) Κράννων, προϋπολογισμού 37,200 εκατ. ευρώ. Στο έργο αυτό, λόγω της φύσεως του, εκτός από τους 4 κατασκευαστικούς ομίλους έχουν κληθεί σε διαπραγμάτευση και οι εταιρίες Alstom Transport και Siemens Mobility.
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, προϋπολογισμού 173,600 εκατ. ευρώ.
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, προϋπολογισμού 181,660 εκατ. ευρώ.
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, προϋπολογισμού 57,660 εκατ. ευρώ.
Για τις μελέτες
Επιπρόσθετα, με την ίδια διαδικασία θα επιλεγούν οι μελετητικές εταιρίες που θα αναλάβουν να βοηθήσουν την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών στην παρακολούθηση των μελετών και των εργασιών στα προαναφερόμενα έργα. Το υπουργείο έχει απευθύνει πρόσκληση στις εταιρίες Aecom, Ηill International N.V. Greek Branch, Planet και ΣΑΛΦΩ, με αμοιβή 3,7 εκατ. ευρώ για τις οδικές υποδομές και 4,582 εκατ. για τις σιδηροδρομικές.