Βασικό πυλώνα για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους συνιστούν πλέον οι συμβάσεις παραχώρησης και αυτό φάνηκε και από τις εξελίξεις που σημειώθηκαν στην Ολυμπία Οδό.
Ο αυτοκινητόδρομος που ενώνει την Αθήνα με την Πάτρα και προσεχώς θα φτάσει μέχρι τον Πύργο (το τμήμα Πάτρα – Πύργος ολοκληρώνεται το 2025) αποτιμήθηκε στα 591 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αποχωρήσει από την κοινοπραξία η Hochtief. Το ποσοστό της (17%) αγόρασαν οι υπόλοιποι 4 συμμετέχοντες στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, καταβάλλοντας 100,5 εκατ. ευρώ.
Η Vinci Concessions αύξησε το ποσοστό της στην Ολυμπία Οδό από 29,9% σε 36,03%, η Άβαξ Παραχωρήσεις από 19,1% σε 23,01%, ενώ οι Άκτωρ Παραχωρήσεις (Όμιλος Ελλάκτωρ) και η ΓΕΚ Τέρνα αύξησαν η κάθε μία το ποσοστό τους από 17% σε 20,48%.
Σε όλους τους διαγωνισμούς
ΓΕΚ Τέρνα, Aktor (πρώην Intrakat), Άβαξ και Metlen έδωσαν το «παρών» σε όλους τους διαγωνισμούς για τις παραχωρήσεις τα τελευταία χρόνια και όπως εκτιμάται σε δεύτερο χρόνο είναι πιθανό να γίνουν συμφωνίες π.χ. για την είσοδο ορισμένων στη μεγαλύτερη παραχώρηση που θα υπογραφεί το επόμενο διάστημα και αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Η παραχώρηση του ΒΟΑΚ οδεύει στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ Τέρνα, η οποία έδωσε την υψηλότερη προσφορά, όπως έχει ήδη συμβεί με τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Το 2025 στη ΓΕΚ Τέρνα θα περάσει και η Εγνατία Οδός (το 75% της παραχώρησης, με το 25% να ανήκει στην EGIS Projects).
Η ΓΕΚ Τέρνα διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, ενώ να σημειωθεί ότι μόνον για την Αττική Οδό και την Εγνατία οι προσφορές της ήταν συνολικού ύψους 4,7 δισ. ευρώ.
Μεταξύ άλλων, η ΓΕΚ Τέρνα κατέχει το 100% της Νέας Οδού (από Αντίρριο έως Ιωάννινα και από τον ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας) και επίσης το 100% της Κεντρικής Οδού (από τον Α.Κ. Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό μετά την Οξύνεια), αυτοκινητόδρομος που ολοκληρώνεται το 2025.
Στις παραχωρήσεις εντάσσει η ΓΕΚ και τις συμμετοχές της στο Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι και στο Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό.
Ποσοστά συμμετοχών
Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα του αυτοκινητόδρομου της ΠΑΘΕ από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας έως το Κλειδί Ημαθίας και το τμήμα της ΠΕΟ από τον Ι/Κ Ευαγγελισμό έως τον Ι/Κ Λεπτοκαρυάς) η Hochtief έχει το 38,89% (η μοναδική πλέον συμμετοχή της στην Ελλάδα), η Άβαξ 23,61%, η Ελλάκτωρ 22,22 και η Vinci 15,28%.
Στον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη) η Ελλάκτωρ ελέγχει 71,67%, η Άβαξ 15% και η Aktor (πρώην Intrakat) 13,33%.
Στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου η Vinci ελέγχει το 72,29% και η Ελλάκτωρ το υπόλοιπο 27,71%.
Στο χαρτοφυλάκιο της Άβαξ περιλαμβάνεται επίσης η Μαρίνα Λεμεσού, καθώς και το 50% του Flyover Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ), με το άλλο μισό να ανήκει στη Metlen.
Οι μεγάλοικατασκευαστικοί όμιλοι έχουν επίσης συμμετοχές σε μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, τομέας που αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα.
Οι παραχωρήσεις ενισχύουν τα έσοδα των κατασκευαστικών ομίλων και παρέχουν ρευστότητα. Θεωρούνται ασφαλής επένδυση, με δεδομένο ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα χαρακτηρίζεται από κυκλικότητα.
Νέες μεγάλες οδικές παραχωρήσεις δεν φαίνεται να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον, εκτός αν προχωρήσει ο σχεδιασμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Ωστόσο, αναμένεται να εξελιχθούν διαδικασίες για αρκετά ΣΔΙΤ.
Σε νέους διαγωνισμούς
Είναι χαρακτηριστικό ότι η διοίκηση του Ομίλου Άβαξ, με αφορμή την αύξηση του ποσοστού του στην Ολυμπία Οδό, ανακοίνωσε ότι στοχεύει ταυτόχρονα σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, σε διάφορους τομείς κοινωνικών και δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών, με εκτιμώμενη αξία, σε όρους παρούσας αξίας, άνω των 4 δισ. ευρώ, και ύψους επένδυσης άνω των 3 δισ. ευρώ.