Πάνω από 4.000 άτομα βρέθηκαν στο Ωδείο Αθηνών για το ετήσιο συνέδριο Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024, με τη συμμετοχή παγκόσμιων ηγετών στο χώρο της Αρχιτεκτονικής και της Φιλοξενίας και επιχειρηματιών του Τουρισμού.
Παράλληλα, περισσότεροι από 3.000 από Ευρώπη και ΗΠΑ συμμετείχαν μέσω διαδικτύου, με απευθείας σύνδεση.
Η μοναδική στην χώρα μας και η μεγαλύτερη συνάντηση για τις προοπτικές και τις δυνατότητες που ανοίγονται στο εξελισσόμενο τουριστικό τοπίο της Ελλάδας και της Ευρώπης με 70 ομιλητές -διακεκριμένοι αρχιτέκτονες, επιχειρηματίες της Φιλοξενίας, επενδυτές, κοινωνικοί επιστήμονες και θεσμικοί εκπρόσωποι από την Ελλάδα και το εξωτερικό- συγκέντρωσε το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.
Εστιάζοντας στην αρχιτεκτονική ως ενοποιητικό θέμα, αναλύθηκαν οι οικονομικές, κοινωνικές και διαστάσεις της ανάπτυξης, μέσα από τις τάσεις που βελτιώνουν τη διαμονή των επισκεπτών.
Στο επίκεντρο βρέθηκε η εμπειρία του ταξιδιώτη στο ξενοδοχείο ως μέρος ενός συναρπαστικού ταξιδιού, βαθιά συνδεδεμένο με τον τοπικό πολιτισμό, εμπλουτισμένο με τεχνολογία αιχμής και με δέσμευση στη βιωσιμότητα. Κάθε λεπτομέρεια στο ξενοδοχείο, συμβάλλει στην ατμόσφαιρα και την ποιότητα της προσφερόμενης υπηρεσίας.
Η αθρόα συμμετοχή -ιδιαίτερα από τον χώρο της Φιλοξενίας- απέδειξε ότι οι ξενοδόχοι αναζητούν λύσεις και στρατηγικές με ποιοτικές επιλογές και εξατομικευμένες εμπειρίες, στοχεύοντας τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για την επιχείρηση τους.
Hotel Experience: Τάσεις και συμπεράσματα
- Η ανάγκη «επιστροφής στις ρίζες» γίνεται αντιληπτή και εκφράζεται με ποικίλους διαφορετικούς τρόπους και στα ταξίδια, όπως υπογράμμισαν αρκετοί ομιλητές στο Hotel Experience.
- Η συνέχεια της σχέσης των ανθρώπων με τη γη και την πρωτογενή παραγωγή στην ελληνική ύπαιθρο είναι αναγκαία, γιατί εδραιώνει τη μοναδική ταυτότητα του προορισμού, η οποία δεν μπορεί να κλαπεί ή να αντιγραφεί, όπως επισημάνθηκε στο πάνελ για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά (Ήβη Νανοπούλου, Βίλλυ Φωτοπούλου, Δρ. ιωάννης Σπιλάνης, Τάσος Τέλλογλου).
- Ένα σημείο/ μουσείο storytelling που είναι ο αφηγητής της ιστορίας και του πολιτισμού -από το παρελθόν μέχρι σήμερα- μπορεί να συνδέσει τους επισκέπτες με τον προορισμό δίνοντας μια μοναδική αίσθηση του τόπου.
- Την ίδια στιγμή, όπως προτείνει ο Δρ Στάθης Καλύβας, η Ελλάδα, ως market maker θα πρέπει, με αυτοπεποίθηση, να επιδιώξει μία μονοπωλιακή θέση, για μεγάλα, μακροπρόθεσμα κέρδη στον τουρισμό και όφελος για όλη την κοινωνία. Ένα από τα εργαλεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν είναι οι εκπαιδευτικές καμπάνιες για το εσωτερικό μας κοινό στην Ελλάδα.
- Με την αύξηση του τουρισμού να είναι δεδομένη, η διαχείριση, σημειώνει ο Γιάννης Τσάκαλος, θα πρέπει να γίνει κατά τρόπο που συνδέει το στόχο το συντονισμό και έλεγχο των ροών στη χώρα με την τάση του experimental travel, που προβλέπεται να ξεπεράσει το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια μέχρι το 2025.
- Το wellness είναι η αδιαμφισβήτητη τάση, η οποία έρχεται να επηρεάσει όχι μόνο το χώρο, αλλά το σύνολο των operations, αγγίζοντας και HR θέματα.
- Ως προς την εφαρμογή του και την εμπειρία των επισκεπτών, είναι σαφές πως η ευεξία κάνει καλό στο εκάστοτε segment των επισκεπτών με άξονες την κοινότητα, την κίνηση του σώματος και την τροφή ψυχής και σώματος.
Το έργο των αριχτεκτόνων
Οι αρχιτέκτονες αποκτούν μία κοσμοπολίτικη και διεθνή θεώρηση με ποικίλους τρόπους. Ενδεικτικά, δουλεύοντας σε υβριδικά έργα του πρωτογενούς και του τριτογενούς τομέα (γραφείο OOAK) με έμφαση στην ελάχιστη κάλυψη της διαθέσιμης γης.
Επίσης αναπτύσσουν έργα στο εξωτερικό, αξιοποιώντας τη σχέση με τους ξένους πελάτες σε έργα που δουλεύουν στην Ελλάδα, την επικοινωνία, την αριστεία στην εσωτερική λειτουργία των γραφείων και τον κοσμοπολιτισμό των Ελλήνων.
Το πάνελ σχετικά με την κλίμακα, ανέδειξε δε μία νέα πραγματικότητα. Επιχειρηματίες του εξωτερικού ζητούν την εφαρμογή του «ελληνικού στυλ», κυρίως κυκλαδίτικου, σε έργα εκτός Ελλάδας.
Οι Έλληνες αρχιτέκτονες έχουν ξεκινήσει σε επίπεδο γραφείων τη διερεύνησή του και αναζητούν τα κριτήρια
Νέοι ξενοδόχοι με καταγωγή και γνώση του τόπου, εμπειρία στη φιλοξενία και διάθεση για continuous learning δημιουργούν τις νέες τοποθετήσεις υπαρχόντων ή καινούργιων ξενοδοχείων, με γνώμονα την απάντηση στο «τι είναι ελληνικότητα;»
Οι αρχιτέκτονες συμμετέχουν δυναμικά και συνεργατικά σε dream teams ειδικών, προσθέτοντας αξία στην αλυσίδα του οράματος, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία γίνονται κονσεπτικά με εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα
Τα design ξενοδοχεία δημιουργούν “necklace of experiences” περιηγήσεις δηλαδή ταξιδιωτών στην Ελλάδα με σταθμούς και σημεία αναφοράς τη διαμονή στα εν λόγω καταλύματα.
Έμπνευση από ξενοδοχεία που συναντάμε σε εμβληματικά κινηματογραφικά έργα
Η έκθεση του Hotel Experience, έκλεψε τις εντυπώσεις και είχε ξεχωριστό ρόλο στην διοργάνωση. Πρωτοποριακή και με έμπνευση από ατμόσφαιρες ξενοδοχείου που συναντάμε σε εμβληματικά κινηματογραφικά έργα, όπως το «Shining» του Stanley Kubrick (1980), το «In the mood for love» από τον Wong Kar-wai (2000) και το «Grand Budapest Hotel» του Wes Anderson (2014), μετέφερε τους επισκέπτες σε μία άλλη διάσταση.
Τα εμπορικά περίπτερα μετατράπηκαν σε δωμάτια ξενοδοχείου, ενώ οι υπόλοιποι χώροι της έκθεσης αναφέρονταν σε χαρακτηριστικά σημεία χώρων φιλοξενίας όπως Ρεσεψιόν, Φουαγιέ, Πισίνα, Ανελκυστήρας, παραπέμποντας σε ένα ατμοσφαιρικό ξενοδοχείο με σινεφίλ αναφορές.
Βασικός στόχος της αρχιτεκτονικής και της οργάνωσης του χώρου ήταν η δημιουργία μιας πολυαισθητηριακής εμπειρίας καθώς ο επισκέπτης της έκθεσης μετατρέπεται σε επισκέπτη του ξενοδοχείου που καλείται να περιηγηθεί σε έναν ελκυστικό και μυστήριο χώρο φιλοξενίας.
Η αλληγορία του ξενοδοχείου αποτυπώνονταν μέσω σκηνικών κατασκευών, κινηματογραφικών αναφορών και του φωτισμού προσκαλώντας σε ένα απρόσμενο περιβάλλον.
Αφετηρία της έκθεσης ήταν η Ρεσεψιόν, ο χώρος υποδοχής των επισκεπτών με αντίστοιχη κινηματογραφική αναφορά που τους εισάγει απευθείας στη ντελικάτη ατμόσφαιρα του ξενοδοχείου. Η Ρεσεψιόν, και τα δύο κλιμακοστάσια που την πλαισιώνουν, συνδέονταν με το μεγάλο lounge, στο οποίο χωροθετούνταν το κυριότερο μέρος των περιπτέρων. Το μεγάλο lounge του φουαγιέ,ήταν ο κεντρικός χώρος της έκθεσης, σημείο συναντήσεων και καθιστικό.
Εκατέρωθεν του εκτεταμένου διαδρόμου του φουαγιέ, που καλύπτεται από μοκέτα που παραπέμπει στην κλασική ταινία «Shining», του Κιούμπρικ, διαμοιράζονταν περίπτερα – δωμάτια ξενοδοχείου.
Η ενσωμάτωση επιγραφών neon, που συχνά συναντάμε στις εισόδους κυρίως των ξενοδοχείων, δημιουργούσαν οπτικούς ορίζοντες και έδιναν ένταση στη θεατρική ατμόσφαιρα του χώρου.