Skip to main content

Οι όροι δανεισμού της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό

(ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI)

O δανεισμός του κατασκευαστικού ομίλου ανήλθε σε 2,55 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας το 77,3% του τιμήματος

Το σύνολο του τραπεζικού συστήματος περιλαμβάνει η χρηματοδότηση της απόκτησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την απόκτηση της Αττικής Οδού, η οποία ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με την καταβολή τιμήματος ύψους 3,27 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ.

Υψηλόβαθμα τραπεζικά στελέχη επιβεβαιώνουν στη «Ν» ότι ο δανεισμός του κατασκευαστικού ομίλου ανήλθε σε 2,55 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας το 77,3% του τιμήματος, με το υπόλοιπο ποσό των 750 εκατ. ευρώ να προέρχεται από ιδία κεφάλαια. Εξ αυτών, το 10% θα συνεισφέρει τελικώς το επενδυτικό όχημα της Μαριάννας Λάτση, Latsco Direct Investments Cyprus, όπως ανακοινώθηκε την περασμένη Τρίτη.

Από το τμήμα του τιμήματος που χρηματοδοτήθηκε με τραπεζικό δανεισμό, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι τα 2,4 δισ. ευρώ μοιράστηκαν ισομερώς μεταξύ των συστημικών τραπεζών Εθνική, Eurobank, Alpha και Πειραιώς οι οποίες χορήγησαν 600 εκατ. ευρώ έκαστη. Τα υπόλοιπα 150 εκατ. ευρώ θα κατανεμηθούν μεταξύ των μικρότερων Optima Bank και Attica Bank. Σημειώνεται ότι, προς το παρόν, οι δύο μη συστημικές τράπεζες δεν έχουν ενταχθεί στο σχήμα, ωστόσο, η συμμετοχή τους έχει συμπεριληφθεί στον σχεδιασμό της χρηματοδότησης.

Το επιτόκιο και η διάρκεια

Όσον αφορά στην τιμολόγηση του κοινοπρακτικού δανείου, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι το spread κυμαίνεται στο 1,70-1,75% -επίπεδα, δηλαδή, αρκετά χαμηλότερα από το μέσο κόστος δανεισμού των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τα επιτόκια χρηματοδότησης Αυγούστου, στην κατηγορία δανείων corporate άνω του 1 εκατ. ευρώ, το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 5,53%, δηλαδή Euribor (3,223%) συν περιθώριο 2,26%.  Ως προς τη διάρκεια του δανείου, αυτή ορίζεται στα 21 έτη δεδομένου ότι η σύμβαση παραχώρησης -η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 6 Οκτωβρίου- εκτείνεται στα 25 έτη.

Όπως υποδηλώνουν τα επιμέρους μεγέθη του δανείου-μαμούθ, το ticket της Αττικής Οδού δίνει το «φιλί της ζωής» στους στόχους πιστωτικής επέκτασης των τραπεζών.

Και αυτό, διότι ο στόχος του κλάδου για το 2024 ανέρχεται σε 6 δισ. ευρώ περίπου και για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι κάθε συστημική τράπεζα έχει θέσει τον πήχυ της επέκτασης στο 1,5 δισ. ευρώ για το τρέχον έτος, η εκταμίευση 600 εκατ. ευρώ μόνο για την Αττική Οδό είναι πιθανό να διασφαλίσουν υπερκάλυψη των στόχων του business plan τους για το 2024.

Ακόμη μεγαλύτερο θα είναι το αποτύπωμα του δανείου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τις μη συστημικές τράπεζες. Η Attica Bank ανακοίνωσε καθαρή πιστωτική επέκταση 396 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ η Optima Bank πέτυχε καθαρή πιστωτική επέκταση ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Συμπίεση των spreads στα corporate δάνεια

Μέρους της κριτικής που ασκούν πηγές της επιχειρηματικής αγοράς στον τραπεζικό κλάδο την τελευταία διετία είναι ότι οι τράπεζες -κυρίως οι συστημικές- «κονταροχτυπιούνται» για τα μεγάλα tickets που τους φέρνουν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης του χαρτοφυλακίου τους και επίτευξη των στόχων τους με μικρότερη προσπάθεια.

Στο πλαίσιο αυτό, πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για σημαντική συμπίεση των spreads προς τα κάτω την ώρα που τα επιτόκια χορηγήσεων στη στεγαστική και καταναλωτική πίστη όχι μόνο δεν αποκλιμακώνονται αλλά ελαφρώς ενισχύονται (σύμφωνα με τα στοιχεία Αυγούστου της ΤτΕ).

Ασφαλώς το εν λόγω δάνειο θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι επιβεβαιώνει την εν λόγω κριτική, ωστόσο, δεν μπορεί να παραγνωριστεί το γεγονός ότι πρόκειται για εμβληματικό έργο με ρεκόρ τραπεζικής χρηματοδότησης για τα ελληνικά δεδομένα.