Skip to main content

Αττική Οδός: Με μείωση τιμής διοδίων το «ποδαρικό» της ΓΕΚ Τέρνα

Κατεβλήθη το εφάπαξ τίμημα των 3,27 δισ.

Έπειτα και από την καταβολή του εφάπαξ τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ χθες, η Αττική Οδός περνά αύριο από την κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ στη ΓΕΚ Τέρνα και συγκεκριμένα στη θυγατρική της, Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση.

Το αντίτιμο των διοδίων για ένα συμβατικό ΙΧ μειώνεται από 2,8 ευρώ σε 2,5 ευρώ και για πρώτη φορά, επιβάλλεται μόνιμη απαλλαγή από την καταβολή διοδίων για επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία και αναπήρους πολέμου.

Βάσει των όσων προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, εκτός από το εφάπαξ τίμημα (το οποίο διατίθεται για τη μείωση του δημοσίου χρέους) η ΓΕΚ Τέρνα θα αποδίδει Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης, που θα ανέλθει τελικά σε 9,3% των συνολικών πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.

Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης ύψους 7,5% επί των πάσης φύσεων εσόδων με τη δυνατότητα αναπροσαρμογής ανάλογα με το ύψος των επιτοκίων κατά την ημέρα έναρξης της παραχώρησης. Σε συνέχεια της σημερινής διαδικασίας προσαρμογής της χρηματοδότησης της σύμβασης στις τρέχουσες τιμές επιτοκίων (rebalancing), τελικώς η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης διαμορφώνεται σε 9,3%.

Στη νέα σύμβαση, η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας που θα λειτουργεί την Αττική Οδό και όχι επί των καθαρών κερδών όπως ίσχυε στη σύμβαση παραχώρησης που έληξε.

Ακόμη, ο παραχωρησιούχος στο πλαίσιο των συμβατικών του υποχρεώσεων οφείλει να εκτελέσει εργασίες για την ελαφριά και βαριά συντήρηση του οδικού άξονα, αξίας 380 εκατ. ευρώ, για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.

Έσοδα και κυκλοφορία στο 9μηνο

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, στο μεταξύ, η Αττική Οδός μεταφέρεται στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ Τέρνα με αυξημένα έσοδα και διελεύσεις. Βάσει πληροφοριών στο 9μήνο φέτος η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώθηκε σε περίπου 270 χιλ. διελεύσεις, αυξημένη κατά περίπου 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Σε σχέση με το 2019 (δηλαδή τη χρονιά προ της πανδημίας), η άνοδος φτάνει σε ποσοστό περίπου 16%. Στο σύνολο του 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τις 260 χιλ. διελεύσεις, το 2022 σε περίπου 236 χιλ. και το 2019 σε επίσης 236 χιλ. διελεύσεις.

Τα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ), την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024 διαμορφώθηκαν σε περίπου 170 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά περίπου 8% έναντι του 9μήνου 2023. Σε σχέση με το 2019 (περίοδος Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου) τα έσοδα εμφανίζονται ενισχυμένα κατά περίπου 18%. Στο σύνολο του 2023 τα έσοδα έφτασαν περίπου στα 214 εκατ. ευρώ, το 2022 σε 196,5 εκατ. ευρώ και το 2019 σε 194 εκατ. ευρώ.