Skip to main content

Italgas: Ψηφιοποίηση αλά Ιταλία και για την Ελλάδα

Italgas

Το 2025 σε λειτουργία Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου στην Αθήνα – Το παράδειγμα της Φλωρεντίας

Την αξιοποίηση της τεχνολογίας παρακολούθησης και λειτουργίας που εφαρμόζει στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου στην Ιταλία σχεδιάζει η Italgas για τις υποδομές της Enaon EDA στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas Paolo Gallo, στο περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης εγκαινίων του νέου Κέντρου Διοίκησης και Ελέγχου, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας μέσα στο συγκρότημα της Toscana energia στη Φλωρεντία, ο σχεδιασμός για την Ελλάδα προβλέπει την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του δικτύου μέσα στην επόμενα δύο χρόνια με την εγκατάσταση νέων τεχνολογιών και συστημάτων για τον σκοπό αυτό.

Italgas

Την ίδια στιγμή, όπως συμπλήρωσε ο ίδιος, η εταιρεία αναπτύσσει ήδη ένα ανάλογο κέντρου ελέγχου στην έδρα της Enaon EDA στην Αθήνα με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2025 και επομένως να «υποδεχθεί» την ολοκλήρωση του εγχειρήματος της ψηφιοποίησης του δικτύου. Σημειώνεται ότι η ψηφιοποίηση συνιστά βασική προτεραιότητα στο επενδυτικό πρόγραμμα της Italgas τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα όπου αναπτύσσει ανάλογες δραστηριότητες, γεγονός που αποτυπώνεται με τον πλέον εμφατικό τρόπο με τα εγκαίνια ενός νέου κέντρου ελέγχου στην πόλη της Φλωρεντία.

Italgas

Το εν λόγω κέντρο συνιστά ένα σύμπλεγμα τεχνολογικών καινοτομιών που επιτρέπει την εξ αποστάσεως παρακολούθηση και διαχείριση για το σύνολο του δικτύου διανομής της εταιρείας στην Ιταλία (74.000 χιλιόμετρα) σε πραγματικό χρόνο, βελτιστοποιώντας σημαντικά τόσο την ασφάλεια του δικτύου όσο και την απόδοσή του. Για το σκοπό αυτό, η Italgas έχει αναπτύξει ένα ειδικό λογισμικό με την ονομασία «DANA» και το οποίο θα αξιοποιηθεί αναλόγως στην ελληνική περίπτωση. Επιπρόσθετα, η εφαρμογή της εν λόγω τεχνολογίας στο δίκτυο επιτρέπει την συγκέντρωση δεδομένων για την πραγματοποίηση αναλύσεων ανά πάσα ώρα και στιγμή σε όλο το εύρος του δικτύου.

Οι έξυπνοι μετρητές «Nimbus»

Στην ίδια κατεύθυνση, η Italgas έχει αναπτύξει ένα νέο μετρητή με την ονομασία «Νimbus», μετρώντας ήδη 20.000 ενεργοποιημένα τέτοια συστήματα στην Ιταλία.  Υπενθυμίζεται, όπως έχει γράψει σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η «Ν», ανάλογος σχεδιασμός υπάρχει και για την Ελλάδα με το υφιστάμενο Πρόγραμμα Ανάπτυξης να προβλέπει την συνολική αντικατάσταση των παλιών μετρητών με τους νέους μέσα στην επόμενη τετραετία, ως το 2028. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις 61.4 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2028 για την εγκατάσταση 568.890 έξυπνων μετρητών.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις ύψους 61.4 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2028 για την εγκατάσταση 568.890 έξυπνων μετρητών. Η επιμέρους κατανομή των επενδύσεων ανά περιοχή μέχρι το 2028 αναλύεται ως εξής:

·       Αττική: 22.449.1013 εκατ. ευρώ και 184.384 έξυπνους μετρητές

·       Θεσσαλονίκη: 26.031.743 εκατ. ευρώ και 269.618 έξυπνους μετρητές

·       Θεσσαλία: 11.426.384 εκατ. ευρώ και 114.945 έξυπνους μετρητές

Για τις περιφέρειες Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρο και Δυτική Ελλάδα προβλέπεται ένα «κονδύλι» της τάξης των 227.247 ευρώ για κάθε περιοχή, χωρίς να γίνεται πρόβλεψη αριθμού έξυπνων μετρητών εν λειτουργία το 2028.

Να σημειωθεί ωστόσο ότι το πλάνο διείσδυσης των έξυπνων μετρητών τελεί υπό την έγκριση της ΡΑΑΕΥ, η οποία έχει καλέσει την Εnaon EDA να καταθέσει νέα μελέτη κόστους οφέλους (cost-benefit analysis) για το πρόγραμμα προκειμένου αυτό να προχωρήσει κανονικά.

Να προσθέσουμε, όπως αναφέρθηκε κατά την εκδήλωση εγκαινίων του Κέντρου Διοίκησης και Ελέγχου στη Φλωρεντία ότι ο εν λόγω έξυπνος μετρητής έχει αναπτυχθεί «in-house» από την Italgas, ενσωματώνοντας σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες και δυνατότητες. Μάλιστα, μέχρι τα τέλη του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την συλλογή δεδομένων από την «συμπεριφορά» και την απόδοση του μετρητή, πράγμα που θα αποτελέσει την βάση για τον σχεδιασμό του νέου μοντέλου που θα αξιοποιηθεί τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα.