Σε περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης φέτος στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται στην Ελλάδα, στο επίπεδο των 36 εκατομμυρίων επιβατών έναντι 33,9 εκατ. το 2023, προσβλέπει η Fraport Greece, σε συνέχεια της ανοδικής πορείας του 2023.
Παράλληλα δρομολογεί την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, ρομποτικών συστημάτων και drones μέχρι το τέλος του 2024 και εντός του 2025.
Όπως ανακοίνωσε σχετικά σε συνέντευξη τύπου στο Περίπτερο της Γερμανίας στην 88η ΔΕΘ ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της εταιρείας, Γιώργος Βήλος, ήδη στο οκτάμηνο της φετινής χρονιάς η επιβατική κίνηση στο σύνολο των 14 αεροδρομίων είναι αυξημένη κατά 6%-6,5%, με ήδη καταγεγραμμένο πρόσθετο 1,5 εκατ. επιβατών σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ειδικότερα το αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης αναμένει αύξηση των επιβατών που διακινεί στο επίπεδο των 7,3 εκατ. έναντι 7 εκατ. το 2023, με το 68% της περσινής επιβατικής κίνησης να είναι επιβάτες εξωτερικού. Σημειωτέον ότι έχουν “χαθεί” λόγω των πολεμικών κρίσεων περίπου 1 εκατ. επιβάτες από τη Ρωσία, την Ουκρανία και το Ισραήλ.
Η Θεσσαλονίκη, όπως τόνισε επίσης ο κ.Βήλος, είναι και θα είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο για την Fraport Greece όχι μόνο λόγω της κίνησής του αλλά και λόγω των πολύ ισχυρών, όπως σημείωσε προοπτικών ανάπτυξης της πόλης ως τουριστικός προορισμός, ενώ σε αυτό εργάζεται άμεσα ή έμμεσα το ένα τρίτο των 15.000 εργαζομένων (άμεσα ή έμμεσα σε συνδεδεμένες εταιρείες) στο σύνολο των 14 αεροδρομίων.
Ερωτηθείς σχετικά από τη “Ν” ο κ. Βήλος εάν η εταιρεία ενδιαφέρεται για τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας που οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση, διευκρίνισε ότι ως εταιρεία ειδικού σκοπού η Fraport Greece δεν μπορεί να μετέχει σε τέτοιες διαδικασίες, αλλά η μητρική Fraport σε συνεργασία με τους Ομίλους Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου ενδιαφέρονται για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Όσον αφορά, πάντως, το ενδεχόμενο απευθείας σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις ΗΠΑ, ο κ. Βήλος εκτίμησε ότι αργεί, τονίζοντας ότι πρέπει να προηγηθούν στοχευμένες προσπάθειες προβολής της πόλης στην Αμερική, όπως και ότι ένα αεροπλάνο πρέπει όχι μόνο να προσγειώνεται γεμάτο με επιβάτες στη Θεσσαλονίκη αλλά και να φεύγει με κόσμο. Με βάση μελέτη της Fraport στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται, οι επιβάτες που μένουν στη Θεσσαλονίκη και αναχωρούν από το “Μακεδονία” προέρχονται από Ελλάδα, Γερμανία, Αγγλία, Κύπρος, Ιταλία, Πολωνία, Ολλανδία, Ισραήλ, Ελβετία, Αυστρία και στην 11η θέση η Αμερική.
Συνεχείς επενδύσεις – Νέες τεχνολογίες
Συνολικά από το 2017 μέχρι σήμερα, επενδύθηκαν από την Fraport 500 εκατ. ευρώ και διακινήθηκαν 205 εκατομμύρια επιβάτες και τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία συνδέονται με 42 χώρες και 900 πόλεις.
Επί του παρόντος “τρέχει” πρόγραμμα για την πιστοποίηση των 13 αεροδρομίων (το «Μακεδονία» είναι ήδη πιστοποιημένο) ως προς τις απαιτήσεις ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αεροδρομίων (EASA), ύψους 30 εκατ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση η Fraport Greece επενδύσει περί τα 50 εκατ. ευρώ για συντηρήσεις υποδομών και νέες τεχνολογίες.
Ο κ.Βήλος μαζί με τον Επικεφαλής του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της εταιρείας, Γιάννη Θεόφιλο, παρουσίασαν τις καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις που θα εγκατασταθούν στα 14 αεροδρόμια της Fraport, βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση των επιβατών με χρήση ρομποτικής, drones, Τεχνητής Νοημοσύνης κ.ο.κ. Η εγκατάσταση των εν λόγω τεχνολογιών θα ξεκινήσει από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» εντός του 2025, συμπληρωματικά στις υπάρχουσες υπηρεσίες από το προσωπικό.
Πρόκειται για τo ρομπότ «Ozzie Generation 1» της Ozzie Robotics (εταιρεία spin off του ΕΚΕΤΑ), για σκανάρισμα εισιτηρίων και πληροφορίες για check-in, αφίξεις και αναχωρήσεις, το οποίο θα βρίσκεται από τον Οκτώβριο στην είσοδο του αεροδρομίου, ενώ με το Self Service Bag Drop θα μειώνονται οι ουρές στο check-in στο γκισέ του αεροδρομίου για τις βαλίτσες των επιβατών. Οι πρώτες δοκιμές στο «Μακεδονία» θα αρχίσουν μέχρι τα τέλη του 2024 από την εταιρεία Aegean και αργότερα θα τοποθετηθούν και στα αεροδρόμια της Ρόδου, της Κέρκυρας, της Κως και των Χανίων, ενώ με το σύστημα Smart Path της SITA, οι επιβάτες θα δηλώνουν τα βιομετρικά τους δεδομένα προκειμένου να αποφεύγουν τους συνεχείς ελέγχους του εισιτηρίου, της ταυτότητας και του διαβατηρίου τους από την άφιξη στο αεροδρόμιο μέχρι και την αναχώρηση τους και θα τεθεί δοκιμαστικά σε λειτουργία μέχρι τις αρχές του 2025. Παράλληλα, το ρομποτικό σύστημα MANiBOT αφορά σε δίχειρα κινούμενα ρομπότ με ικανότητα εκτέλεσης μεγάλης ποικιλίας χειρισμών όπως η μεταφορά υπέρβαρων βαλιτσών στο αεροδρόμιο, ενώ επίσης η Fraport Greece θα χρησιμοποιήσει drones που θα κάνουν περιμετρικές επιθεωρήσεις στα αεροδρόμια (αεροδιαδρόμους, φράχτες κ.ο.κ.) εντοπίζοντας ενδεχόμενα προβλήματα.