Την εικόνα της Αθήνας αναμένεται να αλλάξει η νέα σήραγγα στα Σεπόλια που κατασκευάζεται, η οποία θα καταστήσει την πόλη πιο λειτουργική στην κυκλοφορία και με το κόστος του έργου να ανέρχεται στα 66,8 εκατ. ευρώ.
Το 2018 ξεκίνησε η κατασκευή της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια, με το έργο, σύμφωνα με το αρχικό πλάνο, να ολοκληρωνόταν το 2023, ωστόσο υπήρξαν πολλές καθυστερήσεις.
Με βάση τις πιο πρόσφατες τοποθετήσεις στελεχών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο δυτικός διάδρομος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2025 και αμέσως μετά να ακολουθήσει ο ανατολικός.
Η Σιδηροδρομική Σήραγγα των Σεπολίων, όταν θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, θα συμβάλει άμεσα στην αύξηση της οδικής και σιδηροδρομικής ασφάλειας στο κέντρο της πόλης, αφού θα επανασυνδεθεί οδικά ο αστικός ιστός.
Διάδρομος 2,36 χιλιομέτρων
Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, πρόκειται για την κατασκευή δρομικού διαδρόμου συνολικού μήκους 2,36 χλμ., εκ των οποίων το 1,33 χλμ. περίπου είναι πλήρως υπογειοποιημένο.
Ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσ/νίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+180) στην περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων, όπου συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.
Το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό τεχνικά, καθώς το μέγιστο βάθος της σήραγγας είναι στα 19 μέτρα κάτω από το έδαφος. Η σήραγγα ξεκινά από την οδό Σεπολίων και καταλήγει στην οδό Σιώκου, με ενδιάμεση την οδό Αγίου Μελετίου. Έχει προβλεφθεί ειδική αντιστήριξη στο τμήμα που συναντά τη γραμμή 2 του μετρό στο τμήμα Σεπόλια – Αττική.
4 γραμμές
Η σήραγγα περιλαμβάνει 4 γραμμές και κατά τη διάρκεια της κατασκευής η υφιστάμενη διπλή γραμμή θα περιοριστεί σε μονή, προκειμένου να κατασκευαστεί το ανατολικό μέρος της σήραγγας.
Παρά τις αρχικές καθυστερήσεις, το έργο προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς και υπάρχει αισιοδοξία για το τελικό χρονοδιάγραμμα. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ, στις αρχές του 2021 είχε ολοκληρωθεί μόλις το 2,5% του έργου, ενώ σήμερα βρισκόμαστε περίπου στο 40% των εργασιών.
Από την πλευρά του ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έχει αποδώσει τις καθυστερήσεις στα αρχαιολογικά ευρήματα και τα δίκτυα των Οργανισμών Κοινής Ωφελείας – δύο υπόγεια «ευρήματα», με το έργο να είναι απαιτητικό από τεχνικής άποψης.
19 μέτρα κάτω από το έδαφος
Το μέγιστο βάθος της νέας σήραγγας θα φτάνει τα 19 μ. κάτω από το έδαφος, έχοντας να διαχειριστεί σημεία όπου περνά ανάμεσα από τη σήραγγα μετρό της Γραμμής 2 και του μεγάλου αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ. Στο σημείο εκείνο έχει προβλεφθεί η κατασκευή ειδικής αντιστήριξης με διαφραγματικούς τοίχους αυξημένου πάχους (5,7 εκ.).
Κατά μήκος αυτής της διαδρομής, που εκτείνεται από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Αθηνών προς Θεσσαλονίκη και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες, θα διαμορφωθεί ένας διάδρομος πρασίνου και αναψυχής, πάνω απ’ τις υπογειοποιημένες ράγες.
Το μεγάλο κατασκευαστικό έργο ανέλαβε η Intrakat. Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται σε πρώτη φάση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF (Connecting Europe Facilities)