Skip to main content

ΙΟΒΕ: Στα 1,3 δισ. ευρώ η συμβολή του κλάδου μίσθωσης οχημάτων στο ΑΕΠ

Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Ποιες είναι οι προκλήσεις επιβίωσης και ανάπτυξης του κλάδου

Η διατήρηση και η αύξηση της ζήτησης, το κόστος χρηματοδότησης και το ενεργειακό κόστος, το εργατικό δυναμικό, αλλά και το ρυθμιστικό περιβάλλον είναι μερικοί από τους βασικούς παράγοντες που  θα καθορίσουν μακροπρόθεσμα την πορεία του κλάδου μίσθωσης αυτοκινήτων, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ.

Παράλληλα κρίσιμο ρόλο θα διαδραματίσουν οι εξελίξεις λόγω του εμπορικού «πόλεμου» επηρεάζοντας, μεταξύ άλλων, τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Οι επιχειρήσεις του κλάδου υποχρεώνονται να εναρμονιστούν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία αναφορικά με τους στόλους. Με βάση τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, από 1/1/2024 το ¼ των νέων εταιρικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης ανά εταιρεία και οικονομικό έτος πρέπει να είναι αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών (κάτω από 50 grCO2/km).

Οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προσαρμοστούν, ωστόσο καταγράφεται έλλειψη των κατάλληλων υποδομών(πυκνότητα φορτιστών και ταχύτητα φόρτισης) που θα υποστηρίξουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση (με την Ελλάδα να βρίσκεται στη χαμηλότερη θέση στην Ευρώπη σε πυκνότητα φορτιστών). Η διαθεσιμότητα καινούργιων οχημάτων (και ανταλλακτικών) λόγω προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η γρήγορη μεταβολή των τιμών των νέων και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων(υπολειμματική αξία του στόλου) αποτελούν επίσης παράγοντες αβεβαιότητας. Παράλληλα καταγράφονται ελλείψεις εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων (ικανότητες, γλώσσες, επικοινωνία)σε πολλές επιχειρήσεις.

Όπως τονίζουν οι αναλυτές, ο κλάδος μισθώσεων οχημάτων αποτελεί έναν σημαντικό κρίκο σε μια μεγάλη αλυσίδα αξίας που ενσωματώνει τις πωλήσεις οχημάτων, τον ασφαλιστικό κλάδο, τα συνεργεία και τα καταστήματα πώλησης ανταλλακτικών αυτοκινήτων, τα πρατήρια βενζίνης, αλλά και τον τουριστικό τομέα. Τα μεγέθη των κλάδων που επηρεάζονται από τον κλάδο μισθώσεων είναι περίπου 57 χιλιάδες επιχειρήσεις συνολικά, με κύκλος εργασιών 22,1 δισ. ευρώ και 255 χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ ιδιαίτερη επίδραση καταγράφεται στον κλάδο πώλησης και επισκευής οχημάτων μέσω των εταιρικών πωλήσεων οι οποίες αποτελούν πλέον το 58% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών.

Ο κλάδος μίσθωσης οχημάτων περιλαμβάνει 2,4 χιλιάδες επιχειρήσεις (νομικές οντότητες) – 8,1 χιλιάδες επιχειρήσεις στο δίκτυο, με 1,7 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών (2023 εκτίμηση), 9,8 χιλιάδες απασχολούμενους (μέσος όρος έτους) (2023 εκτίμηση). Αριθμεί 280 χιλιάδες οχήματα με μέση ηλικία του στόλου οχημάτων τα 2,9 έτη. Η συνεισφορά του στο ΑΕΠ ανέρχεται στα 1,3 δισ.ευρώ καθώς για κάθε 1 ευρώ προστιθέμενης αξίας από τη λειτουργία των επιχειρήσεων δημιουργούνται άλλα 0,8 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους εγχώριους τομείς (1,8 ευρώ συνολικά) και συμβάλει στην εργασία με 14,6 χιλιάδες θέσεις πλήρους απασχόλησης σε όλη την οικονομία.

RentaCar

Όσον αφορά τις βραχυχρόνιες μισθώσεις οχημάτων, πιο γνωστές ως “RentaCar” η μελέτη τονίζει ότι υποστηρίζουν σημαντικά την ποιότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, καθώς και την οδική ασφάλεια. Παρά τις προκλήσεις στο εγχώριο οικονομικό περιβάλλον, ο συγκεκριμένος τομέας επέδειξε τα τελευταία χρόνια θετική δυναμική.

Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυτών προσέγγιζε τα 577 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ ο στόλος που διαχειρίζονται ανήλθε στα 105 χιλιάδες οχήματα, με αυξητική τάση τα τελευταία έτη, λόγω και των αυξημένων τουριστικών ροών. Η μέση ηλικία του στόλου είναι χαμηλή στα 3,1 έτη, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες συνθήκες οδικής ασφάλειας, κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών αερίων. Τα υβριδικά οχήματα αποτελούν περίπου το 14% του συνόλου, ενώ τα ηλεκτρικά καταλαμβάνουν μικρότερο μερίδιο (2%), κυρίως λόγω του ελλιπούς δικτύου φόρτισης πανελλαδικά, αλλά και της έλλειψης γρήγορων φορτιστών, ιδιαίτερα στα νησιά.

Από την άλλη πλευρά, η μακροχρόνια λειτουργική μίσθωση αυτοκινήτων αποτελεί μια διαφορετική κατηγορία μισθώσεων με πιο σύνθετες παραμέτρους. Τα κίνητρα χρήσης αφορούν σε Ιδιώτες (ευκολία διαχείρισης, προστασία περιβάλλοντος, οδική ασφάλεια, κ.ά.), αυτοαπασχολούμενους (Φορολογικά και διαχειριστικά οφέλη, συνεχής ανανέωση αυτοκινήτου, οδική ασφάλεια, χαμηλή κατανάλωση, προστασία του περιβάλλοντος) και επιχειρήσεις. Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ με τον στόλο τους να φτάνει τα 175 χιλιάδες οχήματα το 2022, με χαμηλή επίσης μέση ηλικία (2,6 έτη). Το 34,8% του στόλου είναι πλέον υβριδικά, ηλεκτρικά ή φυσικού αερίου.

Η άνοδος της αγοράς μακροχρόνιων μισθώσεων οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη βελτίωση σημαντικών παραμέτρων της οικονομίας, όπως η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων, η βελτίωση του εισοδήματος και της αγοράς εργασίας κ.ά. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η μίσθωση επαγγελματικών οχημάτων απευθύνεται σε επαγγελματίες και ιδιώτες, προσφέροντας καλύτερη λειτουργία αλλά και μείωση κόστους, ενώ μπορεί να είναι βραχυχρόνια ή μακροχρόνια. Η βασική κατηγορία οχήματος στη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι τα επαγγελματικά (Van, Pickup, Vanette, C+C) έως 3,5 τόνους (Light Commercial Vehicles – LCV).Στον τομέα δραστηριοποιούνται περίπου 40 επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών που εκτιμάται στα 70 εκατ. ευρώ για το 2023. Ο στόλος που διαχειρίζονται προσεγγίζει τα 16 χιλ. οχήματα για το 2023, με μέση ηλικία τα 4,0 έτη, ενώ τα οχήματα είναι κυρίως diesel (91,5%).

ΠΗΓΗ: ΙΟΒΕ, 2024