Skip to main content

Κατασκευές και τουρισμός έδωσαν «τόνο» στα χρώματα

Η αύξηση παραγωγής οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας ήταν 4% το 2023

Στο 4% διαμορφώθηκε ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης παραγωγής του κλάδου οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας κατά την περίοδο 2015-2023, ενώ στο 1,5% διαμορφώθηκε η αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης των προϊόντων του κλάδου κατά το 2023, σύμφωνα με σχετική μελέτη της ICAP CRIF.

Οι τιμές καταναλωτή επηρεάστηκαν από το κύμα πληθωρισμού και σύμφωνα με τα στοιχεία το 2022 η συνολική αξία της εγχώριας αγοράς χρωμάτων οικοδομής και βερνικιών επιπλοποιίας (σε τιμές χονδρικής) εμφάνισε εντονότερους ρυθμούς αύξησης σε σχέση με το αντίστοιχο μέγεθος της αγοράς σε ποσότητα, εξαιτίας της αύξησης της μέσης τιμής των προϊόντων. Συγκεκριμένα, το 2022 εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 11,7% και το 2023 περαιτέρω κατά 5,6%.

Όπως τονίζουν οι αναλυτές, ο κλάδος εμφανίζει δυναμική πορεία με αυξημένη ζήτηση και τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξή του προέρχεται από την αύξηση της οικοδομικής – κατασκευαστικής δραστηριότητας και των ανακαινίσεων μέσω των προγραμμάτων «Εξοικονομώ», σε συνδυασμό με την ενίσχυση του τουρισμού (καινούργιες μονάδες, ανακαινίσεις ήδη λειτουργούντων μονάδων, Airbnb).

Ειδικότερα, η διευθύντρια Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, Σταματίνα Παντελαίου, αναφέρει ότι «η συνολική εγχώρια παραγωγή (σε τόνους) των οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας ακολούθησε σε γενικές γραμμές ανοδική πορεία την περίοδο 2015-2023, εμφανίζοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4%.

Σημειώνεται ότι οι υψηλότεροι ρυθμοί αύξησης της παραγωγής εμφανίστηκαν τη διετία 2018-2019 και συγκεκριμένα 10,7% το 2018/17 και 9,6% το 2019/18. Το 2022 η εγχώρια παραγωγή οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας αυξήθηκε κατά 1,5% σε σχέση με το 2021. Το 2023 εκτιμάται ότι παρουσίασε περαιτέρω οριακή άνοδο 0,8%.

Οι εταιρείες Vitex Α.Ε., Vivechrom ΔΡ ΣΤ. Δ. Πατέρας Α.Ε. και ΒΕΧΡΩ Α.Ε. καταλαμβάνουν τα υψηλότερα μερίδια συμμετοχής στην εγχώρια παραγωγή οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας, καλύπτοντας από κοινού το 50% περίπου της εγχώριας παραγωγής».

Εξωστρέφεια

Για την περαιτέρω ανάπτυξή τους οι επιχειρήσεις του κλάδου ακολουθούν στρατηγική εξωστρέφειας και εστίασης στην καινοτομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Όπως αναφέρει η Ελευθερία Παραμερίτη, Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, η οποία και επιμελήθηκε την εν λόγω μελέτη, το 2021 η εγχώρια αγορά (σε όρους ποσότητας) ενισχύθηκε κατά 5%, ενώ το 2022 η εγχώρια κατανάλωση οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών επιπλοποιίας παρέμεινε στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2021.

Το 2023 εκτιμάται ότι παρουσίασε μικρή αύξηση 1,5% έναντι του 2022. Η εισαγωγική διείσδυση του κλάδου εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε σε 9% και η εξαγωγική επίδοση σε 19% την τελευταία διετία.

Στον κλάδο δραστηριοποιούνται μεγάλες μονάδες παραγωγής που διαθέτουν σύγχρονες εγκαταστάσεις, αυτοματισμό και τμήματα έρευνας και ανάπτυξης. Παράλληλα, υπάρχουν και αρκετές μικρού μεγέθους επιχειρήσεις, με τις περισσότερες εξ αυτών να μη διαθέτουν εκτεταμένα δίκτυα διανομής.

Οι περισσότερες εγχώριες παραγωγικές επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει δικά τους εμπορικά σήματα και τεχνογνωσία, μέσω συνεχών επενδύσεων στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων βιώσιμων προϊόντων, ενώ οι εισαγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου είναι κυρίως μεσαίου και μικρού μεγέθους, με τις περισσότερες εξ αυτών να εμπορεύονται χρώματα και βερνίκια και άλλων κατηγοριών (βιομηχανικά, ειδικών χρήσεων, χρώματα και βερνίκια αυτοκινήτων κ.ά.).

Η κ. Παραμερίτη αναφέρει επίσης ότι το βασικό κανάλι διάθεσης των εξεταζόμενων ειδών παραμένουν διαχρονικά τα χρωματοπωλεία καταλαμβάνοντας μερίδιο 89% στις συνολικές ποσότητες της εγχώριας αγοράς, το 2022.

Ακολουθούν τα πολυκαταστήματα (αλυσίδες Praktiker, Leroy Merlin, κλπ.) και το εταιρικό δίκτυο που διαθέτουν ορισμένες επιχειρήσεις του κλάδου αποσπώντας η κάθε κατηγορία μερίδιο 4%, το ίδιο έτος.

Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις χρωμάτων δεν είναι εύκολο να αποσπάσουν αξιόλογο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου εξαιτίας της δυσκολίας που υπάρχει στον αξιόπιστο δειγματισμό χρωμάτων διαδικτυακά.

Τα υψηλά κόστη πίεσαν την κερδοφορία της αγοράς

Σύμφωνα με την ανάλυση της ICAP CRIF του ομαδοποιημένου ισολογισμού των εταιρειών του κλάδου, οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν κατά 5,7% το 2022 έναντι του 2021.

Ωστόσο, η αύξηση του κόστους πωλήσεων με μεγαλύτερο ρυθμό (11,8%) οδήγησε σε μείωση των μικτών κερδών κατά 8% την περίοδο 2022/21. Τα λειτουργικά κέρδη των 25 επιχειρήσεων περιορίστηκαν κατά 28,6%.

Ομοίως, τα καθαρά (προ φόρου) κέρδη κατέγραψαν πτώση κατά 30,8% την ίδια περίοδο και διαμορφώθηκαν σε 18 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ και τα EBITDA περιορίστηκαν κατά 20% το 2022 σε σχέση με το 2021. Από το σύνολο των 25 επιχειρήσεων που συμπεριελήφθησαν στην ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, τα EBITDA της εταιρείας Ντρουκφάρμπεν Ελλάς ΑΕΒΕ κάλυψαν το 29,9% των συνολικών EBITDA, το 2022.

Ακολούθησαν, οι εταιρείες Vivechrom ΔΡ ΣΤ. Δ. Πατέρας Α.Ε. με μερίδιο συμμετοχής 26,6% επί του συνόλου, Vitex Α.Ε. με 18,7% και Βερνιλάκ με 7,7%. Τέλος, μείωση κατέγραψε το ποσοστό των κερδοφόρων επιχειρήσεων το 2022 έναντι του 2021.

Συγκεκριμένα, από τις 25 επιχειρήσεις του δείγματος, οι 18 (ποσοστό 72%) ήταν κερδοφόρες το 2022 έναντι 21 το 2021 (84%). Όπως φαίνεται από τα στοιχεία το περιθώριο μικτού κέρδους από το ανώτατο σημείο 33,3% το 2020 (περίοδος 2018-2022) διαμορφώθηκε στο 28,4% το 2022. Το περιθώριο λειτουργικού κέρδους αυξήθηκε από 2% το 2018 σε 4,4% το 2022.

Το περιθώριο καθαρού κέρδους επίσης αυξήθηκε από 1,8% το 2018 σε 4% το 2022. Το περιθώριο EBITDA αυξήθηκε από 5,9% το 2018 σε 7,4% το 2022.