Ψηλά στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκονται τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα, σύμφωνα με το δεύτερο μέρος της έρευνας της Nexi για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα.
Ωστόσο οι διεθνείς ηλεκτρονικοί ιστότοποι για αγορές διατηρούν το προβάδισμα.
Σύμφωνα με τη Nexi, το 49% των χρηστών του Ίντερνετ στην Ελλάδα δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν αγορές από τοπικά καταστήματα το 2023.
Οι λόγοι είναι πολλοί. Οι χρήστες του Ίντερνετ επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους από τοπικές επιχειρήσεις για τους ακόλουθους λόγους 72%τιμές, 39% επιλογές παράδοσης, 30%στήριξη μικρών/τοπικών επιχειρήσεων.
Οι τιμές
Οι τιμές αποτελούν σημαντικό στοιχείο της αγοραστικής εμπειρίας και σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι τιμές παίζουν καθοριστικό ρόλο για τους Έλληνες.
Σε συνδυασμό με τις ευνοϊκές επιλογές παράδοσης και με την προτίμηση των καταναλωτών να στηρίζουν μικρές/τοπικές επιχειρήσεις, οι ευκαιρίες προώθησης του τοπικού εμπορίου είναι αμέτρητες.
Ωστόσο το 51% των χρηστών του ίντερνετ στην Ελλάδα δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν κάποια ηλεκτρονική αγορά από ξένο ιστότοπο τις τελευταίες 28 ημέρες του 2023.
Ευκολία και άνεση
Το ευρύ φάσμα των χωρών από όπου μπορούν να ψωνίσουν οι καταναλωτές καθιστά ακόμα πιο ελκυστικές τις ηλεκτρονικές αγορές παγκόσμιας κλίμακας. Τα επεκτεινόμενα παγκόσμια marketplaces, όπως το Amazon και το eBay, έχουν διευκολύνει αυτή τη μετάβαση, προσφέροντας στους καταναλωτές κάτι ιδιαίτερα ελκυστικό: ευκολία και άνεση.
Οι περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν σημαντικό πλεονέκτημα τη δυνατότητα πρόσβασης σε ποικιλία επιλογών, σε συνδυασμό με την εύρεση καλύτερων τιμών.
Υπάρχουν όμως ορισμένοι που προβληματίζονται σχετικά με συγκεκριμένα ζητήματα. Το 42% ανησυχούν για την ποιότητα των προϊόντων, εκφράζοντας ενδοιασμούς ή θεωρώντας πως πρόκειται για μειονέκτημα.
Σύφωνα με τη Nexi, tο ηλεκτρονικό εμπόριο εισήγαγε πολλές τάσεις, δημιουργώντας θετικές εξελίξεις τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές.
Η ευρύτερη γκάμα προϊόντων, η εξοικονόμηση χρόνου και οι χαμηλότερες τιμές είναι λίγα μόλις από τα οφέλη που έχουν προκύψει από την ψηφιακή αυτή επανάσταση.
Παρόλο που οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές εξασφαλίζουν πολλά οφέλη, η προώθηση των τοπικών ηλεκτρονικών αγορών μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τους δεσμούς της κοινότητας, να στηρίξει τις τοπικές οικονομίες και να προσφέρει μοναδική αξία στους καταναλωτές. Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικής σημασίας συστάσεις για την αύξηση της απήχησης και της εμβέλειας των τοπικών ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να τονίσουν τα μοναδικά χαρακτηριστικά των προϊόντων τους και τα πλεονεκτήματα της στήριξης των τοπικών επιχειρήσεων.
Η βιωσιμότητα
Η ανάδειξη χαρακτηριστικών προϊόντων της εκάστοτε περιοχής, όπως χειροτεχνήματα, τοπικές σπεσιαλιτέ και προϊόντα τοπικής παραγωγής είναι ένα κυρίαρχο παράδειγμα αυτού. Η βιωσιμότητα παίζει επίσης πρωτεύοντα ρόλο, γι’ αυτό είναι σημαντικό να προβάλλονται τα περιβαλλοντικά οφέλη των τοπικών αγορών – για παράδειγμα, η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, καθώς απαιτείται η κάλυψη μικρότερων αποστάσεων για την αποστολή, και η στήριξη των βιώσιμων τοπικών πρακτικών.
Η παροχή μιας καλύτερης εμπειρίας για τον πελάτη μπορεί να αναδείξει τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα – οι εξατομικευμένες συστάσεις και ένα σύστημα εξυπηρέτησης με γρήγορη ανταπόκριση μπορούν να αποτελέσουν ένα παράδειγμα αυτού, μαζί με πρακτικές επιλογές παράδοσης ή παραλαβής, όπως αυθημερόν παράδοση, παραλαβή στο πεζοδρόμιο και τοπικές υπηρεσίες ταχυμεταφορών.
Η δημιουργία ισχυρών δεσμών με την κοινότητα μπορεί να δώσει ώθηση στις τοπικές ηλεκτρονικές αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται η αξιοποίηση των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης για άμεση επικοινωνία με τους καταναλωτές της περιοχής, την ανάδειξη των ιστοριών των προϊόντων και την προβολή τοπικών εκδηλώσεων.
Επιπλέον αυτών, η διοργάνωση εκδηλώσεων, η δημιουργίαpop-upκαταστημάτων και οι εποχιακές προσφορές, αποτελούν ορισμένες ακόμη εναλλακτικές για την προσέλκυση καταναλωτών στα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα και την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των επιχειρήσεων.
Παρόλο που σήμερα όλος ο κόσμος έχει γίνει μια «γειτονιά», ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο σημαντικό να αναδειχθούν τα τοπικά προϊόντα και να προωθηθούν τα μοναδικά οφέλη που εξασφαλίζουν οι αγορές μέσα στα όρια της κοινότητας. Υιοθετώντας αυτές τις στρατηγικές, οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν ένα πιο ισορροπημένο και βιώσιμο αγοραστικό οικοσύστημα που θα καλύπτει τις ποικίλες ανάγκες των καταναλωτών.