Επιστροφή κεφαλαίου ύψους περίπου 267 εκατ. πετυχαίνουν οι εταιρίες μέλη της παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί) από την αναχρηματοδότηση – αναδιάρθρωση δανείων της.
Η αναχρηματοδότηση έχει συμφωνηθεί με τις δανείστριες τράπεζες και γίνεται δυνατή, έπειτα από την ψήφιση χθες στη Βουλή νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών που εισηγήθηκε ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και τροποποιεί τους όρους της εν λόγω σύμβασης παραχώρησης.
Η σύμβαση παραχώρησης
Στη σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου συμμετέχουν η Hochtief με 38,89%, η Άβαξ με 23,61%, η Άκτωρ Παραχωρήσεις (θυγατρική της Ελλάκτωρ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Το προαναφερόμενο ποσό θα επιστρέψει στα ταμεία τους αναλογικά (για την Hochtief περί τα 105 εκατ., την Άβαξ 63 εκατ., την Άκτωρ Παραχωρήσεις 59 εκατ. και την Vinci 40 εκατ. ευρώ).
Πρόκειται ειδικότερα για μια άτυπη επιστροφή κεφαλαίου στους τέσσερις μετόχους της παραχώρησης, οι οποίοι έχουν εκδώσει ομόλογο μειωμένης εξασφάλισης προκειμένου να χρηματοδοτήσουν αρχικά την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, με το ομόλογο αυτό να αποπληρώνεται στο πλαίσιο της συνολικής αναδιάρθρωσης του δανεισμού της παραχωρησιούχου.
Στο μεταξύ σύμφωνα με όσα είπε χθες στη βουλή ο κ. Σταϊκούρας στόχος της τροποποίησης της σύμβασης είναι να προβλεφθούν οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί και ταυτόχρονα να εξασφαλιστεί ότι το Δημόσιο θα εισπράττει κάθε φορά μέρος της ωφέλειας από την αναχρηματοδότηση αυτή.
Όπως εξήγησε έπειτα από διαπραγμάτευση το υπουργείο Υποδομών πέτυχε ο παραχωρησιούχος, προκειμένου να λάβει την έγκριση για την αναχρηματοδότηση, να μοιραστεί με το ελληνικό Δημόσιο το όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή το οποίο ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – σε περίπου 14 εκατ. ευρώ.
Η νομοθετική ρύθμιση
Με νομοθετική ρύθμιση, που άμεσα θα εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή, θα προβλεφθεί ότι τα 14 εκατ. αφού εγγραφούν ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθούν με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών. Με σκοπό να διατεθούν είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (π.χ. ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων.
Η σύμβαση παραχώρησης Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υπογράφηκε στις 28 Ιουνίου 2007, κυρώθηκε με τον ν. 3605/2007 και λήγει το 2038 έτος κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα επιστρέψει στο δημόσιο.