Φρένο στις ανατιμήσεις στο καλάθι του νοικοκυριού το πρώτο εξάμηνο του 2024, υποδεικνύουν τα στοιχεία της εταιρείας NielsenIQ, που τοποθετούν τη μέση ανατίμηση στο 0,3%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία τα ποσοστά ανάπτυξης της μέσης τιμής αποκλιμακώνονται μήνα με τον μήνα, καθώς η εξαμηνιαία αύξηση προέρχεται μονάχα από το πρώτο τρίμηνο (+1,0% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023), ενώ το δεύτερο καταγράφεται μια αποπληθωριστική πορεία (-0,5%).
Ενδιαφέρον έχει να επισημανθεί ότι σε αντίθεση με την μελέτη του ΙΟΒΕ που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα και εμφανίζει μέχρι και αρνητικό πληθωρισμό στα τυποποιημένα τρόφιμα το Μάιο, οι μετρήσεις της NielsenIQ υποδεικνύουν ότι σε επίπεδο εξαμήνου αύξηση στις τιμές καταγράφεται μονάχα στις υπερ-κατηγορίες των τυποποιημένων τροφίμων όπου υπάρχει ανάπτυξη της μέσης τιμής κατά 1,2%, ενώ στις υπερ-κατηγορίες των μη τροφίμων καταγράφεται πλέον αποπληθωριστικές τάσεις, σε σχέση με ένα χρόνο πριν, με τα Προϊόντα Οικιακής Φροντίδας να έχουν μειώσει τη μέση τιμή τους κατά 4,6%, καθώς και τα Προϊόντα Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς κατά 3,2%.
Με την πραγματική εξέλιξη της πορείας των τιμών στα βασικά καταναλωτικά είδη να βρίσκεται τελικά κάπου στην μέση των μετρήσεων της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, του ΙΟΒΕ , του ΙΕΛΚΑ και των λοιπών εταιρειών ερευνών – δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται διαφορετικές παράμετροι και μεταβλητές στα στατιστικά- σε αυτό που φέρεται ότι συγκλίνουν τα στοιχεία είναι ότι σε ό,τι αφορά στο ράφι έχει υπάρξει μια αποκλιμάκωση της έντασης των ανατιμήσεων τη φετινή χρονιά. Παρόλα αυτά οι τιμές εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα, γεγονός που δύσκολα θα ανατραπεί.
Θετικό το αποτύπωμα στην κατανάλωση
Ωστόσο, σε όρους πραγματικής κατανάλωσης το αποτύπωμα του πρώτου εξαμήνου του 2024 είναι θετικό για την αγορά της οργανωμένης λιανικής ( σ.σ. καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα, Κρήτη & Νησιά Ιουνίου & Αιγαίου) καθώς ο τζίρος εμφάνισε αύξηση κατά 3,4% σε σχέση με το 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία αγοράς της NielsenIQ και οι όγκοι πωλήσεων ενισχύθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 3,6% στην κατηγορία των επονομαζόμενων ταχυκίνητων κωδικών, ήτοι τα πλέον βασικά προϊόντα που αποτελούν το 70% των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Στο πλαίσιο της σύγκρισης είναι καλό να υπενθυμιστεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023 η οργανωμένη λιανική εμφάνισε ενισχυμένο τζίρο κατά 8,7%, εξέλιξη αμιγώς πληθωριστική, δεδομένου ότι, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι όγκοι πωλήσεων την ίδια περίοδο ήταν αρνητικοί κατά 2,5%.
Μείωση τιμών στην ιδιωτική ετικέτα
Επιστρέφοντας στις επιδόσεις του φετινού πρώτου εξαμήνου, για ακόμα μια φορά οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, έχοντας αυξήσει τα επίπεδα των πωλήσεών τους σε αξία κατά 4,7% και φτάνοντας, για το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 25%.
Άξιο σχολιασμού είναι το γεγονός ότι τα Private Labels στο σύνολό τους παρουσίασαν μείωση της μέσης τιμής τους κατά 2,0%, με τους πωλούμενους όγκους αυτών να αυξάνονται κατά 6,7% και να κερδίζουν περισσότερο χώρο στο καλάθι του νοικοκυριού. Την ίδια στιγμή, η προωθητική ένταση στα επώνυμα προϊόντα συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα υψηλή, ωστόσο παρέμεινε κατά βάση σταθερή σε σχέση με το σύνολο του 2023, στο 68,6%, ποσοστό που σηματοδοτεί ότι σχεδόν 7 στα 10 προϊόντα διατίθενται στο ράφι με κάποιο είδους προσφοράς.
Πάντως όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της NielsenIQ στις κατηγορίες του μη τρόφιμου υπήρξε υποχώρηση του ποσοστού των προϊόντων που πωλούνται υπό κάποιου είδους προωθητική ενέργεια, εξέλιξη που αποδίδεται και στα κυβερνητικά μέτρα που από 1η Μαρτίου περιόρισαν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, σε συγκεκριμένες κατηγορίες όπως τα προϊόντα γενικού καθαρισμού όπως απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής.