Skip to main content

Γιάννης Γρατσώνης, CEO της BSH, στη «Ν»: Γκάζι στην αγορά οικιακών συσκευών το 2025

Κινητήριοι μοχλοί, ο εξοπλισμός χώρων, οι ανακαινίσεις, ο τουρισμός και οι αντικαταστάσεις λόγω παλαιότητας

Στη στρατηγική διατήρησης αλλά και μεγέθυνσης των μεριδίων αγοράς της BSH τόσο στις μεγάλες όσο και στις μικρές οικιακές συσκευές εστιάζει, μιλώντας στο naftemporiki.gr, ο Γιάννης Γρατσώνης, CEO της BSH Οικιακές Συσκευές. Αναλύοντας την αγορά, τονίζει ότι το 2025 αναμένεται να είναι χρονιά ομαλοποίησης και ανάπτυξης του κλάδου.

Κύριε Γρατσώνη, η BSH μετρά δεκαετίες δραστηριότητας στην ελληνική αγορά. Πώς διαμορφώνεται η πορεία της εταιρείας στην παρούσα συγκυρία και ποιοι είναι οι στόχοι της για το σύνολο της οικονομικής χρήσης 2024 αλλά και μεσο-μακροπρόθεσμα όσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις αλλά και το μερίδιο αγοράς της;

H BSH είναι παρούσα στην Ελλάδα από το 1976. Είναι «κλισέ» αυτό που θα πω αλλά η κάθε χρονιά, η κάθε περίοδος έχει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες. Ο ρόλος μας είναι να προβλέπουμε, προγραμματίζουμε και προετοιμάζουμε τον οργανισμό για τις προκλήσεις που βλέπουμε να έρχονται. Τουλάχιστον μέχρι σήμερα ο απολογισμός είναι θετικός! Αυτό που περιμένουμε για το 2024 είναι άνοδο στην αγορά σε όλες τις κατηγορίες που δραστηριοποιούμαστε (μεγάλες λευκές συσκευές, μικροσυσκευές, κλιματισμός, aftersalesservice) εκτός από την κατηγορία της ψύξης (ψυγεία & καταψύκτες) που ευνοήθηκαν το 2022και 2023 από τα κυβερνητικά προγράμματα επιδοτήσεων για αντικατάσταση παλαιότερων ενεργοβόρων συσκευών με νεότερες, φιλικές προς το περιβάλλον και ενεργειακά πιο αποδοτικές. Εδώ θα ήθελα να τονίσω τη σημαντικότητα τέτοιων προγραμμάτων για την μείωση στην κατανάλωση ενέργειας στον οικογενειακό μηνιαίο προϋπολογισμό. Εκτιμούμε ότι το μέσο μερίδιό μας στις μεγάλες οικιακές συσκευές είναι της τάξης του 32% και στις μικρές στο 19%. Στόχος μας είναι η υπεράσπιση και αύξηση αυτών των μεριδίων. Αυτό συνεπάγεται ότι είμαστε στενά δεμένοι με τις επιδόσεις της αγοράς, και αυτό που προβλέπουμε είναι μια μεσοσταθμική άνοδο για τα επόμενα χρόνια, όπου, αναμενόμενα, θα εξαλειφθεί η έντονα θετική επίπτωση στην αγορά της ψύξης της προηγούμενης διετίας και η πτώση του συνολικού τζίρου στην αγορά για το 2024.

Τι περιλαμβάνει το πλάνο ανάπτυξης και επενδύσεων της BSH στην ελληνική αγορά;

Δύο είναι οι άξονες που κινούμαστε: η σωστή παρουσία μας στην αγορά της Ελλάδας και Κύπρου, δηλαδή να έχουμε προϊόντα που να ταιριάζουν στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, να έχει την εύκολη πρόσβαση σε αυτά τα προϊόντα ο καταναλωτής μέσω της λιανικής και να φροντίζουμε να τα γνωρίζει! Ο άλλος άξονας έχει να κάνει με το εργατικό δυναμικό της εταιρείας και την δυνατότητά του να είναι πάντα κορυφαίο σε απόδοση και να μας κρατάει ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Στο τελευταίο αυτό να προσθέσω την σταθερή μας επένδυση στο after sales service των καταναλωτών που μας τίμησαν με την επιλογή τους, προσπαθώντας πάντα να προσφέρουμε τις καλύτερες ποιοτικά υπηρεσίες στους κατόχους συσκευών Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau, Pitsos.

Στην Ελλάδα ποια είναι η πορεία της αγοράς κατά το Α’ τρίμηνο 2024; Τι δείχνει η καταναλωτική τάση και ποιο είναι το ύψος της μέσης ετήσιας καταναλωτικής δαπάνης στον κλάδο, βάσει των στοιχείων της ΒSH;

Το πρώτο τρίμηνο του2024 ήταν αρνητικό στο σύνολό του για τις μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές, αλλά λόγω της μεγάλης πτώσης της αγοράς ψύξης. Οι υπόλοιπες κατηγορίες έχουν θετικό πρόσημο και αναμένουμε η τάση να συνεχιστεί σε όλη την χρονιά και να τολμήσω μια πρόβλεψη και στο 2025.

Ποια είναι η εκτίμηση σας για τις επιδόσεις της αγοράς μετά το τέλος του Α’ εξαμήνου αλλά και για το σύνολο του έτους;

Στο σύνολο του 2024 πιστεύω ότι το πρόσημο για την αγορά των μεγάλων συσκευών θα είναι αρνητικό σε σχέση με το 2023. Όμως όσο προχωράμε προς το τέλος του έτους η σύγκριση του 2024 με την προηγούμενη χρονιά θα τείνει προς το θετικό μιας και η επίδραση των επιδοτούμενων ενεργειών έληξε τον Οκτώβριο. Πιστεύω επίσης ότι το 2025 θα είναι χρονιά ομαλοποίησης και για την κατηγορία της ψύξης οπότε αναμένω από το 2025 και μετά μια σταδιακή ανάπτυξη της αγοράς. Στις μικρές οικιακές συσκευές, η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ανάπτυξη νέων κατηγοριών για παράδειγμα Handsticks και robots για τις σκούπες, Airfryers για convenience cooking, βοηθάει στην αύξηση της αγοράς και δεν διαφαίνεται κάτι το οποίο θα ανατρέψει αυτή την τάση. Στον κλιματισμό, επίσης, φαίνεται ότι οι καιρικές συνθήκες θα υποστηρίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη  της αγοράς.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι αλλά και ποιες οι ευκαιρίες για τον κλάδο, τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική; 

Η αγορά μας, τουλάχιστον από πλευράς ζήτησης, οδηγείται από δύο βασικές δυνάμεις: 1. Εξοπλισμός νέων χώρων, δηλ. καινούργιες κατοικίες, ανακαινίσεις παλαιών κατοικιών, νέες εμπορικές εκμεταλλεύσεις με τουριστική κυρίως στόχευση και 2. Αντικατάσταση παλαιότερων συσκευών είτε λόγω αδυναμίας ή μη συμφέρουσας  επισκευής, είτε λόγω εξελίξεων στην τεχνολογία των συσκευών. Και οι δυο αυτοί δρόμοι έχουν τις ευκαιρίες τους αλλά και τα ρίσκα τους όπως μας έδειξε η κρίση που άρχισε το 2009. Η αύξηση του συνολικού μεγέθους της αγοράς λιανικής δημιουργεί ίσως τις κρίσιμες οικονομικές μάζες που πιθανά να επιτρέπουν σε νέους παίκτες να εισέλθουν. Αυτό δημιουργεί επιπλέον πίεση στους υπάρχοντες παίκτες τόσο της λιανικής όσο και της χονδρικής να παραμείνουν μαχητικά μέσα στο παιχνίδι, αφού τουλάχιστον βραχυχρόνια, χαμένοι είναι οι υπάρχοντες και όχι οι νεοεισερχόμενοι.

Πώς διαμορφώνεται το κόστος των προϊόντων του κλάδου έπειτα από μεγάλο διάστημα πληθωριστικών πιέσεων και γεωπολιτικών συνθηκών και πόσο έχει επηρεαστεί η εμπορική πολιτική της εταιρείας;

Οι πληθωριστικές πιέσεις, που οφείλονται σε γεωπολιτικούς παράγοντες είναι δύσκολο να προβλεφθούν τόσο χρονικά όσο και σε ένταση, παρόλα αυτά οι τελευταίοι μήνες έχουν δείξει μια ελαφρά υποχώρηση της πίεσης στα κόστη με αποτέλεσμα να έχουμε σταθεροποίηση στις τιμές.

Ποια προϊόντική κατηγορία αποτελεί αιχμή του δόρατος για τη BSH και εάν σχεδιάζετε νέα λανσαρίσματα προϊόντων;

Τα προϊόντα εντοιχισμού είναι η αιχμή του δόρατος και ακολουθούν τα πλυντήρια ρούχων μεγάλης χωρητικότητας, 9 και 10 κιλών, καθώς και οι ελεύθεροι ψυγειοκαταψύκτες μεγάλης χωρητικότητας (XXL). Σημαντική άνοδο παρατηρούμε επίσης και στους εντοιχιζόμενους ψυγειοκαταψύκτες μεγάλης χωρητικότητας (XXL) που λανσάραμε φέτος στην αγορά, κάτι που πάντα αναζητούσαν οι Έλληνες καταναλωτές, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να απολαμβάνουν 45% επιπλέον χωρητικότητα σε λίτρα σε σύγκριση με ένα συμβατικό μοντέλο εντοιχιζόμενου ψυγειοκαταψύκτη. Επενδύουμε διαρκώς στην εξέλιξη των προϊόντων μας, για να διευκολύνουμε ακόμη περισσότερο τη ζωή των καταναλωτών στο σπίτι, συνεπώς πάντα θα έχουμε σημαντικά νέα να μοιραστούμε και νέες προϊοντικές λύσεις να προσφέρουμε στην αγορά.

Ποιος είναι ο ρυθμός αντικατάστασης συσκευών στην Ελλάδα, εάν υπάρχει η τάση αλλαγής λόγω τεχνολογικής εξέλιξης και εάν υπάρχει επίσης η τάση των secondhand προϊόντων στον κλάδο;

Εκτιμούμε ότι ο ρυθμός αντικατάστασης συσκευών κυμαίνεται περίπου στα 12-14 χρόνια, με πρώτη αιτία την χρονική στιγμή μιας ανακαίνισης, όπου σε αυτήν την περίπτωση συνήθως επιλέγονται συσκευές σύγχρονες τεχνολογικά. Αναφορικά με τα second hand προϊόντα, προς το παρόν στην Ελληνική αγορά δεν καταγράφεται σημαντική τάση στον κλάδο των οικιακών συσκευών.

Ποια είναι η επίδραση των νέων τεχνολογιών (AI, smart home, remote control) στα είδη που διαθέτει η εταιρεία; 

Το σίγουρο είναι ότι σταδιακά και επιταχυνόμενα, όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις μπαίνουν στις οικιακές συσκευές-μικρές και μεγάλες. Αυτό έχει σαν έμμεσες επιπτώσεις το να δημιουργείται ταχύτερα η αίσθηση ότι οι συσκευές χωρίς νέες τεχνολογίες «παλιώνουν» γρηγορότερα και πιθανά χρήζουν αντικατάστασης, αλλά και οι νέες συσκευές που μπαίνουν στην αγορά παρέχουν δυνατότητες διάδρασης με τον καταναλωτή-χρήστη. Αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής αποκτά περισσότερες ευκαιρίες διάδρασης με τις οικιακές συσκευές. Μην ξεχνάμε επίσης ότι απότοκο της τεχνολογικής εξέλιξης είναι η «υποχρεωτική» ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογιών στις συσκευές για να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητάτους! Όπως μας έχει δείξει η αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρονικών, στην αρχική φάση η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στις συσκευές πιέζει τις τιμές προς τα πάνω, αλλά σε βάθος χρόνου η τάση αντιστρέφεται και η απόκτηση ποιοτικών συσκευών με ενισχυμένα χαρακτηριστικά γίνεται πιο οικονομική για τον καταναλωτή.

Πόσο έχει αλλάξει η λιανική του κλάδου, ποιος είναι ο ρόλος του ψηφιακού καναλιού;

Η περιπέτεια του COVID έδωσε μεγάλη ώθηση στο ψηφιακό κανάλι. Πλέον όμως βλέπουμε την σταθερή επιστροφή του καταναλωτή στο κατάστημα. Αυτό δεν σημαίνει ότι γυρίζουμε στα προ 2020 consumerjourneys. Αυτό που βλέπουμε πλέον είναι ένας καταναλωτής διαβασμένος, με κυριότερο πλεονέκτημα (για τον καταναλωτή) να εχει ιεραρχήσει τις ανάγκες και προτεραιότητες για την απόκτηση ενός προϊόντος. Η διαδρομή για την απόκτηση έχει εξελιχθεί και η αγορά γίνεται όπου ο καταναλωτής αισθάνεται πιο άνετα. Αυτό σημαίνει ότι τόσο η λιανική όσο και η χονδρική είναι υποχρεωμένες να έχουν το ίδιο υψηλό επίπεδο ενημέρωσης και παροχής υπηρεσίας σε όλα τα κανάλια και σε όλα τα σημεία επαφής καταναλωτή με προϊόν.