Κοντά στο μέσο όρο των κρατών-μελών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά τον δείκτη αγοράς προϊόντων σε σχέση με το 2018.
Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισαν οι μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα έτη.
Ο συγκεκριμένος δείκτης μετρά τις στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό που μπορεί να προκληθούν από τα εμπόδια εισόδου και επέκτασης που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σε ολόκληρη την οικονομία, καθώς και από τη συμμετοχή του κράτους στην οικονομία.
Όπως σημειώνει η έκθεση του ΟΟΣΑ, παρά τη σημαντική πρόοδο, που έχει σημειώσει η χώρα μας, εξακολουθεί να έχει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης ώστε να προβεί σε παρεμβάσεις γύρω από το ρυθμιστικό πλαίσιο του τομέα των επαγγελματικών υπηρεσιών και του λιανικού εμπορίου ώστε να είναι πιο φιλικό στον ανταγωνισμό.
Ο ΟΟΣΑ καλεί την Ελλάδα να εξετάσει το ενδεχόμενο βελτίωσης των μηχανισμών της για την αξιολόγηση του αντίκτυπου νέων και υφιστάμενων νόμων και κανονισμών στον ανταγωνισμό, καθώς και να αντιμετωπίσει τους υψηλούς μη δασμολογικούς εμπορικούς φραγμούς.
Όπως τονίζεται «δεδομένου του σχετικά μεγάλου εύρους των κρατικών επιχειρήσεων στην ελληνική οικονομία, η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί από την περαιτέρω ευθυγράμμιση της διακυβέρνησης των κρατικών επιχειρήσεων με βασικές βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ που αποσκοπούν στη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού με τον ιδιωτικό τομέα επιχειρήσεις».
Στο σκέλος των αδειοδοτήσεων, ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι η χώρα μας παρά τα βήματα που έχουν γίνει ως προς την απλοποίηση των διαδικασιών έναρξης μίας επιχείρησης «η απόκτηση αδειών μπορεί να είναι δύσκολη για τις επιχειρήσεις.
Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να μειωθεί όταν οι χώρες διατηρούν κατάλογο όλων των αδειών και τακτικά αναθεωρούνται προκειμένου να αφαιρούνται άδειες που δεν είναι πλέον απαραίτητες». Προτείνει μάλιστα να υιοθετήσει την αρχή της «σιωπηρής αποδοχής».
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το ρυθμιστικό πλαίσιο στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των ηλεκτρονικών επικοινωνιών ευνοεί αρκετά τον ανταγωνισμό, με εξαίρεση τις οδικές μεταφορές και σταθερές ηλεκτρονικές επικοινωνίες.
Ωστόσο, οι ρυθμιστικοί «φραγμοί» στην είσοδο και στον ανταγωνισμό θα μπορούσαν να μειωθούν στις μεταφορές –logistics και στη λιανική πώληση φαρμάκων.
Επιπλέον, ορισμένα επαγγέλματα ρυθμίζονται αυστηρότερα από ό,τι στη μέση οικονομία του ΟΟΣΑ, ιδίως οι δικηγόροι, και θα μπορούσαν να επωφεληθούν περισσότερο από τον ανταγωνισμό.
Με βάση τον ΟΟΣΑ, έχουν αναδυθεί νέες αγορές που βασίζονται στην εντατική χρήση δεδομένων, όπως διαδικτυακές αγορές, μηχανές αναζήτησης, και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Σαν μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα συμμετέχει στις προσπάθειες της Ε.Ε. για την αξιολόγηση και την αντιμετώπιση των πολυάριθμων προκλήσεων ανταγωνισμού που προκύπτουν από την ανάπτυξη από αυτές τις αγορές» τονίζεται στην έκθεση.