Skip to main content

Όμιλος Άβαξ: Σε τρεις πυλώνες η στρατηγική ανάπτυξης

Κατασκευές, συμμετοχές και νέες επενδύσεις, το τρίπτυχο επιτυχίας για την εταιρεία

Στρατηγική βασισμένη σε τρεις πυλώνες, κατασκευές, συμμετοχές και νέες επενδύσεις, ακολουθεί η Άβαξ, με τη διοίκησή της να εκτιμά για φέτος αύξηση τζίρου με μεγαλύτερο ρυθμό και περαιτέρω βελτίωση του περιθωρίου EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων).

Ο εκτελεστικός πρόεδρος, Χρήστος Ιωάννου, εξηγώντας στους μετόχους τη νέα στρατηγική του ομίλου κατά την ετήσια γενική συνέλευση, σημείωσε ότι ο πρώτος πυλώνας είναι οι κατασκευές, που αποτελούν το DNA της Άβαξ.

Ο δεύτερος πυλώνας αφορά τις συμμετοχές του ομίλου κυρίως σε ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, αλλά και άλλες, όπως σε μαρίνες, καθώς και στην κερδοφόρα θυγατρική Auteco. Αποτελούν ώριμες συμμετοχές, οι οποίες κάθε χρόνο παράγουν σημαντικά μερίσματα.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, το cash που παράγεται από τους δυο πρώτους πυλώνες, αφού καλυφθούν άλλες υποχρεώσεις όπως τόκοι και Capex, διοχετεύεται στον τρίτο πυλώνα, τις νέες επενδύσεις.

Το 2023 η Άβαξ σημείωσε ιστορικό ρεκόρ 3,3 δισ. ευρώ στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων και νέα μείωση του καθαρού δανεισμού της 17,2% έναντι του 2022 (59,8% από το 2020). Το 54% του ανεκτέλεστου αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ.

Τα έργα εξωτερικού αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου, με τη διοίκηση της Άβαξ, βάσει των παραπάνω, να εκτιμά πως η αύξηση των οικονομικών μεγεθών θα συνεχιστεί και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Τα αποτελέσματα

Ο κύκλος εργασιών της κατασκευαστικής εταιρείας πέρυσι αυξήθηκε 12,6%, στα 453,5 εκατ., ενώ τα κέρδη μετά φόρων, κυρίως από την κατασκευαστική δραστηριότητα, διαμορφώθηκαν σε 10 εκατ. ευρώ, έναντι 12,9 εκατ. το 2022, έτος στο οποίο είχε συμπεριληφθεί έκτακτο κέρδος 9,4 εκατ. από πώληση συμμετοχής.

Η απόδοση του κλάδου των κατασκευών βελτιώθηκε με διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους. Συγκεκριμένα, το περιθώριο EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) των κατασκευών αυξήθηκε σε 6,2% το 2023 από 4,7% το 2022, τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς επιταχύνεται ο ρυθμός υλοποίησης των νέων έργων.

Στον τομέα των ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων η Άβαξ έχει προεπιλεγεί σε 25 διαγωνισμούς με προϋπολογισμό άνω των 3,5 δισ. ευρώ, με τη διοίκηση να αναμένει ότι θα κερδίσει σημαντικό κομμάτι αυτής της πίτας.

Η αξία των συμμετοχών του ομίλου σε παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του 2023, φτάνοντας τα 311,5 εκατ. στο τέλος του έτους, έναντι 295,5 εκατ. το 2022, κυρίως λόγω της υπογραφής της σύμβασης για το ΣΔΙΤ του Flyover στη Θεσσαλονίκη.

Στο real estate η Άβαξ δίνει προτεραιότητα σε οικιστικές αναπτύξεις επιπέδου affordable luxury στα νησιά.

Παράλληλα, σε συνεργασία με την Dimand, συμμετέχει ως μέτοχος, αλλά και ως codeveloper στο έργο 3V / ΒΕΛΚΑ δίπλα στο γήπεδο Καραϊσκάκη.

Στην ενέργεια

Μπορεί στο μεταξύ ο κατασκευαστικός όμιλος να πούλησε τη Volterra, κράτησε ωστόσο την ομάδα των στελεχών της και έχει δημιουργήσει ένα νέο εσωτερικό startup, την IXION, που αποτελεί το ενεργειακό όχημα της Άβαξ.

Δραστηριοποιείται ήδη στις ΑΠΕ και την αποθήκευση, αλλά και σε καινοτόμες εφαρμογές ηλεκτροκίνησης, εξοικονόμησης και διαχείρισης ενέργειας.

Εντός του τρέχοντος έτους ο Όμιλος Άβαξ ανέλαβε νέο ενεργειακό έργο, προϋπολογισμού 82 εκατ. δολ. Συγκεκριμένα υπέγραψε με τον Όμιλο Mass Group Holding (MGH) για τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία σταθμού παραγωγής ενέργειας ανοικτού κύκλου ισχύος 282ΜW στο Ιράκ και συγκεκριμένα στην περιοχή Bismayah της Βαγδάτης. Πρόκειται για την 3η ενεργειακή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που ανατίθεται στην Άβαξ στον ενεργειακό σταθμό της Bismayah, η οποία θα παραδοθεί το καλοκαίρι του 2025.

Σε συνέχεια των δύο προηγούμενων έργων της φάσης 2 και 3 του Σταθμού Παραγωγής Ενέργειας στην πόλη Bismayah του Ιράκ, καθώς και του εν εξελίξει έργου του Mintia Power Plant στη Ρουμανία, η ανάθεση της νέας μονάδας επισφραγίζει την ηγετική παρουσία του Ομίλου Άβαξ σε μεγάλα ενεργειακά έργα διεθνούς βεληνεκούς και ανανεώνει ακόμα μια φορά τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των ομίλων MGH και Άβαξ.

Από τα σημαντικότερα έργα που εκτελεί ο εν λόγω όμιλος είναι η νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η οποία θα εξυπηρετεί περισσότερους από 350 χιλιάδες πολίτες περνώντας από πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας όπως Ιλίσια, Ζωγράφου, Καισαριανή, Κολωνάκι, Εξάρχεια, Κυψέλη και Γαλάτσι.

Στη μεγάλη ανάπτυξη στο Ελληνικό έχει αναλάβει τις υποδομές, στις οποίες περιλαμβάνεται η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος, ενώ στα σημαντικά κτιριακά έργα που εκτελεί περιλαμβάνονται τα τρία νέα νοσοκομεία σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη, δωρεά στο ελληνικό κράτος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.