Skip to main content

Πάροχοι και ΦΗΜ: Μύθοι και Αλήθειες  

Είναι εμφανές ότι εντείνεται το τελευταίο διάστημα η “μάχη” που δίνουν οι επιχειρήσεις – Πάροχοι (Υ.ΠΑ.Η.ΕΣ.), να “αλώσουν”  την αγορά λιανικής, σε βάρος της χρήσης Φορολογικών Ταμειακών Συστημάτων - Sponsored content.

Είναι επίσης αντιληπτό ότι, στην προσπάθειά τους αυτή, κάποιοι εκ των Παρόχων, ευτυχώς ελάχιστοι, μετέρχονται μεθόδων που μακράν απέχουν των καλώς νοούμενων κανόνων ανταγωνισμού.

Απορίας άξιο βέβαια το γεγονός ότι, αντί να προβάλλουν τα πλεονεκτήματα των υπηρεσιών του Παρόχου, κάποιοι εξ αυτών, αναλώνονται στην δυσφήμηση των Φορολογικών Ταμειακών Συστημάτων, χρησιμοποιώντας μάλιστα αστήρικτα και παραπλανητικά επιχειρήματα.

Αντί αυτής της απαράδεκτης τακτικής, είναι αναγκαία και επιβεβλημένη η ακριβής, αντικειμενική  και χωρίς παραπλανητικά τεχνάσματα και εκφοβισμούς, ενημέρωση των επιχειρήσεων, προκειμένου να επιλέξουν την πλέον πρόσφορη για αυτούς λύση.

Στη βάση αυτής της αντίληψης οφείλουμε να υπερασπιστούμε την αλήθεια, ευελπιστώντας ότι θα φανούμε χρήσιμοι στις επιχειρήσεις του κλάδου της λιανικής.

Πιο συγκεκριμένα:

Μέσω διαφόρων καναλιών επικοινωνίας (δημοσιεύσεις σε έντυπα ή ηλεκτρονικά μέσα, news letters κ.λπ.) επιχειρείται από συγκεκριμένους Παρόχους (ελάχιστους βέβαια) η  απαξίωση των Φορολογικών Ταμειακών Συστημάτων  με ψευδής και παραπλανητικούς ισχυρισμούς, κάποιοι εκ των οποίων είναι ότι:

Τα Ταμειακά Συστήματα είναι «παρωχημένης τεχνολογίας»

Τα Ταμειακά Συστήματα επειδή είναι συσκευές hardware “χαλάνε”

Τα Ταμειακά Συστήματα απαιτούν ιδιαίτερη εκπαίδευση? και δύσκολο χειρισμό?

Ας δούμε όμως τι πραγματικά ισχύει:

Τα σημερινά Ταμειακά Συστήματα βασίζονται σε πρόσφατες θεσμοθετημένες τεχνικές προδιαγραφές οι οποίες  ενσωματώνουν τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες, τόσο από πλευράς λειτουργικότητας και επικοινωνιών, όσο και ασφάλειας.  Πρόκειται για “κλειστά” συστήματα (embedded), τα οποία δεν έχουν ανοικτό και προσβάσιμο λειτουργικό, με συνέπεια να καθιστούν ανέφικτη την πρόσβαση και αλλοίωση των δεδομένων τους. Για όλα αυτά ελέγχονται και λαμβάνουν έγκριση από ειδικό τμήμα του Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), εξουσιοδοτημένο από την ΑΑΔΕ,

Το γεγονός ότι υπάρχει η πιθανότητα ένα Ταμειακό Σύστημα να “χαλάσει”,  όπως βέβαια το ίδιο ακριβώς μπορεί να συμβεί και σε άλλες συσκευές της επιχείρησης, όπως το τραπεζικό POS, ο Router, το PC, ο Server κ.λπ. δεν μπορεί να είναι επιχείρημα για να απορρίψουμε την χρήση όλων των τεχνολογικών συσκευών που χρησιμοποιούμε σήμερα.

Αυτός ο ισχυρισμός, βέβαια, προβάλλεται για να  τονίσει το γεγονός ότι το Software δεν  “χαλάει” λες και υπάρχει software που δεν έχει ανάγκη το hardware για να λειτουργήσει.

Πέραν αυτού όμως πόσοι από εμάς δεν έχουμε αντιμετωπίσει αρκετές φορές το “κρασάρισμα” του S/W; Δυστυχώς στο κόσμο της τεχνολογίας τίποτα δεν λειτουργεί άψογα και για πάντα!

Όσο αφορά την εκπαίδευση και τον δύσκολο χειρισμό, αυτό το αφήνουμε στην κρίση αυτών που τα χειρίζονται επί σειρά πολλών δεκαετιών.

Υπήρξε όμως ακόμα πιο λυπηρό παράδειγμα παραπληροφόρησης:

Αναφερόμαστε στο πρόσφατο γεγονός, όπου σε μεγάλη πολυεθνική αλυσίδα λιανικής, οι  Ελεγκτικές Αρχές εντόπισαν παράλειψη αποστολής των αποδείξεων στο Πληροφοριακό Σύστημα ΦΗΜ (ESEND) της ΑΑΔΕ.

Εξαιτίας του ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση χρησιμοποιούσε Φορολογικό Μηχανισμό (ΕΑΦΔΣΣ), αυτό αξιοποιήθηκε ως επιχείρημα εναντίον των Φορολογικών Συστημάτων και ως απειλή έναντι όλων εκείνων που τολμούν να επιμένουν στην χρήση τους, επισείοντας προς αυτούς τον κίνδυνο των εξουθενωτικών προστίμων, του κλεισίματος του καταστήματος και εν τέλει της φήμης τους.

Παρελήφθη όμως σκοπίμως μια ….μικρή λεπτομέρεια

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, την ευθύνη της αποστολής στο ESEND δεν την έχει ο Φορολογικός Μηχανισμός, αλλά η εφαρμογή λογισμικού, μέσω της οποίας εκδίδει η επιχείρηση τα παραστατικά της.

Ως εκ τούτου, η  συγκεκριμένη εφαρμογή λογισμικού ήταν αυτή που έπαψε, από κάποια ημερομηνία και μετά, να αποστέλλει τις αποδείξεις στο ESEND. Είναι προφανές ότι το ίδιο θα συνέβαινε αν στην θέση του ESEND ήταν ο Πάροχος.

Ο Φορολογικός Μηχανισμός δεν είχε απολύτως καμία συμμετοχή σε αυτή την δυσλειτουργία, αντιθέτως, ήταν αυτός που τεχνικά μπορούσε να αξιοποιηθεί, αφενός για να εξαχθεί ο αριθμός και το σύνολο του ποσού των αποδείξεων που δεν είχαν αποσταλεί και αφετέρου για να αποδείξει η επιχείρηση ότι όλες αυτές οι αποδείξεις εκδόθηκαν και μπορεί από δυσλειτουργία του λογισμικού να μην πήγαν στο ESEND, αλλά είχαν καταχωρηθεί σύννομα και με ασφάλεια στην μνήμη του Φορολογικού Μηχανισμού.

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι, εξαιτίας αυτών των περιστατικών, που προκαλούνται είτε ηθελημένα είτε λόγω προβλήματος στο λογισμικό, η Φορολογική Αρχή επέβαλλε την χρήση νέων Φορολογικών Μηχανισμών (διατίθενται σήμερα) οι οποίοι υποχρεούνται να πραγματοποιούν οι ίδιοι την σχετική αποστολή στο ESEND και να μην επαφίεται αυτή στο Software. Πρόσθετα, διαθέτουν λειτουργία όπου καθημερινά ενημερώνουν τον χρήστη, με μήνυμα στην οθόνη αλλά και με την εκτύπωση ενημερωτικού δελτίου, στην σπάνια περίπτωση, όπου έστω και για μια ημέρα απέτυχε η αποστολή.

Το πιο πάνω είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα όλων των έως σήμερα ανάλογων περιστατικών όπου, σε κάθε είδηση που αφορούσε φοροδιαφυγή σε επιχείρηση λιανικής, παρόλο ότι ουδέποτε εντοπίστηκε παραβίαση του Φορολογικού Μηχανισμού, κατ’ ομολογία των Ελεγκτικών Αρχών, η μόνιμη επωδός στις αναφορές των μέσων ενημέρωση ήταν ο ψευδεπίγραφός τίτλος, «πειραγμένες ταμειακές μηχανές».

Οι λόγοι βέβαια για όλα τα ανωτέρω είναι προφανείς και ο νοών νοείτω

Χρήσιμο είναι να δούμε τι συμβαίνει σε άλλες χώρες με παρόμοια χαρακτηριστικά με την δική μας, επιλέγοντας ενδεικτικά π.χ. την Ιταλία..

Στην Ιταλία, αρκετά χρόνια πριν από εμάς, λειτουργεί αντίστοιχα ο θεσμός του Παρόχου.

Παρόλα αυτά οι Ιταλικές Φορολογικές Αρχές επέβαλλαν στις συναλλαγές λιανικής για λόγους ασφάλειας, αξιοπιστίας και ταχύτητας αποκλειστικά την χρήση Φορολογικών Ταμειακών Συστημάτων, σχεδόν ίδιων προδιαγραφών με τα δικά μας.  Προδιαγραφές που θεσμοθετήθηκαν το 2018 και με την υποχρέωση να αντικατασταθούν τα προϋπάρχοντα Ταμειακά Συστήματα το αργότερο έως το τέλος του 2021. Γεγονός που συνέβη και έκτοτε οι επιχειρήσεις λιανικής της Ιταλίας, για την έκδοση των αποδείξεών τους αλλά και των τιμολογίων τους, χρησιμοποιούν αποκλειστικά Φορολογικά Ταμειακά Συστήματα, τα οποία σήμερα αριθμούν πάνω από 1.800.000.

Ο σκοπός της παράθεσης όλων των ανωτέρω είναι  αφενός η αποκατάσταση της αλήθειας και αφετέρου η προτροπή προς όλους αυτούς που έχουν την ευθύνη της ενημέρωσης της επιχείρησης (μηχανογράφοι, τεχνικοί , λογιστές), να αγνοήσουν τα σκοπίμως αναληθή και παραπλανητικά  διαδιδόμενα, προκειμένου η πρότασή τους προς τον επιχειρηματία,  να βασίζεται σε αντικειμενικά και πραγματικά δεδομένα, στοχεύοντας αποκλειστικά και μόνο στην πλέον πρόσφορη, τόσο οικονομικά όσο και λειτουργικά για τις συγκεκριμένες ανάγκες της επιχείρησης.

Είναι βέβαια σημαντικό στην αξιολόγηση αυτή πέρα των άλλων να ληφθούν υπόψιν δύο σημαντικοί παράγοντες:

1.     Το Φορολογικό Σύστημα προσφέρει αυτοτέλεια και ταχύτητα στην έκδοση των παραστατικών, η οποία δεν εξαρτάται από την ύπαρξη ή την κακή ποιότητα σύνδεσης Internet, όπως εξαρτάται ο Πάροχος, στοιχείο σημαντικό για τις συναλλαγές λιανικής.

Συνεπώς πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν η διαθεσιμότητα και η ποιότητα της σύνδεσης Internet για το συγκεκριμένο κατάστημα και την συγκεκριμένη περιοχή

2.     Tο Φορολογικό Σύστημα απαιτεί μόνο την αρχική δαπάνη κτήσης του και για έξι περίπου έτη δεν επιφέρει κανένα επιπλέον κόστος στην επιχείρηση, ανεξάρτητα με τον αριθμό των παραστατικών που εκδίδει. Αντιθέτως, το κόστος του Παρόχου είναι πολλαπλάσιο, καθώς αμείβεται με ετήσια συνδρομή η οποία εξαρτάται κάθε φορά από τον αριθμό των παραστατικών που εκδίδονται, αλλά και από οποιεσδήποτε τιμολογιακές προσαρμογές είναι πιθανό να εφαρμόσει μελλοντικά ο Πάροχος.

Άρα θα πρέπει να υπάρξει  σοβαρή οικονομική αξιολόγηση και να εξεταστεί η σχέση οφέλους προς κόστος για την κάθε λύση.

Υ.Γ.

Πρέπει να κάνουμε σαφές ότι δεν επιχειρούμε στο παρόν να δαιμονοποιήσουμε τις Υπηρεσίες Παρόχου, αλλά να αποκαταστήσουμε την αλήθεια για τους ΦΗΜ

Σε αρκετές περιπτώσεις, οι Υπηρεσίες Παρόχου, δεν είναι απλώς η πλέον κατάλληλη λύση, αλλά ίσως είναι και επιβεβλημένη

Σπύρος Κουρούπης
Σύμβουλος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης