Άνοδο εργασιών καταγράφει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και φέτος, παρά την πολεμική κρίση στη Γάζα και τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα, που έχουν επιφέρει μείωση φορτίων σε άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής, σε συνέχεια των ανοδικών ρυθμών του 2023.
Ο ΟΛΘ, μάλιστα, σύμφωνα με τη διοίκησή του, ξεκίνησε τη φετινή χρονιά κάνοντας μια πολύ καλή αρχή, ενώ φέτος τίθενται ξανά σε λειτουργία τα dry ports της ΟΛΘ Α.Ε. στα Βαλκάνια.
Όπως ανακοινώθηκε σχετικά στην τακτική ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, στα μέσα Μαΐου, έχουν ήδη ξαναρχίσει τα σιδηροδρομικά δρομολόγια προς και από Νις (Σερβία) και Σκόπια, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Arie Koppelaar, έθεσε χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ με το dry port που διαθέτει στη Σόφια εντός οκτώ εβδομάδων.
Επενδύσεις 71,3 εκατ.
Από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, το 2018, μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις 71,3 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό, υποδομές, παρεχόμενες υπηρεσίες και εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού, με τις οποίες, όπως τονίζει στη «Ν» ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., Θάνος Λιάγκος, «επιτυγχάνουμε την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των συνεργατών μας, δημιουργώντας νέα ορόσημα για τον Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ενδεικτικό παράδειγμα, η υψηλότερη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που έχει καταγραφεί ποτέ στον λιμένα (520.048 TEUs).
Επιπλέον, το 2023 ενισχύσαμε την εξωστρέφειά μας με τη δυναμική συμμετοχή της ΟΛΘ Α.Ε. σε εθνικού και διεθνούς κύρους εκθέσεις και με πρωτοβουλίες για τη διενέργεια διοργανώσεων στη Θεσσαλονίκη, όπως το 7ο “Posidonia Sea Tourism Forum” και το 1ο “Southeast Europe Connectivity Forum”.
Με όραμα να λειτουργούμε ως κάτι περισσότερο από ένα λιμάνι και με διεθνή προσανατολισμό, ισχυροποιούμε διαρκώς τον ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο λιμενικό κλάδο, ως κυρίου παρόχου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης».
Το «κλειδί» βέβαια για την «απογείωση» του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και τη μετεξέλιξή του σε λιμάνι κύριων γραμμών, δεν είναι άλλο από τη μεγάλη επένδυση για την επέκταση και εμβάθυνση του 6ου προβλήτα.
Η διοίκηση του λιμανιού, όπως υπογραμμίζει ο κ. Λιάγκος, τρέχει για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος επί του επικαιροποιημένου master plan και της ΣΜΠΕ του ΟΛΘ το γρηγορότερο δυνατό, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο, για το οποίο έχει αναδειχθεί ανάδοχος η Κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ Α.Ε. στον νεότερο σχετικό διαγωνισμό.
Ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα έκδοσης του εν λόγω Π.Δ. και έναρξης των εργασιών στον 6ο προβλήτα θεωρείται το 4ο τρίμηνο του έτους, με προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης τους 36 μήνες από την έναρξή της, ενώ για τη χρηματοδότηση του έργου εξετάζονται διάφορα σενάρια, με πιθανότερο τον συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων με τραπεζικό δανεισμό, δεδομένου ότι η ΟΛΘ Α.Ε. είναι μια εταιρεία με μηδενικό δανεισμό.
Αύξηση μεγεθών το 2023
Η φετινή τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της ΟΛΘ Α.Ε. ενέκρινε την πρόταση της διοίκησης για διανομή μικτού μερίσματος 1,30 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι καθαρού μερίσματος 1,235 ευρώ ανά μετοχή, για τη χρήση 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα του ομίλου για το έτος 2023 αυξήθηκαν σε 85,9 εκατ. από 85,3 εκατ. το 2022.
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκε σημαντική αύξηση άνω του 12% (στα 59,8 εκατ.), επίσης στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης (κρουαζιέρας – ακτοπλοΐας) σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα (στα 3,9 εκατ. και 0,9 εκατ. αντίστοιχα), ενώ ο τερματικός σταθμός συμβατικού φορτίου σημείωσε μείωση εσόδων κατά 21,5% (στα 20,2 εκατ.) και τα έσοδα από τη θυγατρική στη Σόφια διαμορφώθηκαν σε μη σημαντικά επίπεδα.
Αναφορικά με τις επιδόσεις του ομίλου, σημειώθηκε καθαρή αύξηση κερδοφορίας σε όλα τα επίπεδα: τα Μικτά Κέρδη αυξήθηκαν κατά 1,9%, στα 37,6 εκατ., τα Λειτουργικά Κέρδη (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 3,4% στα 34,1 εκατ. και τα Καθαρά Κέρδη μετά φόρων αυξήθηκαν κατά 8,9%, στα 20,3 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα κεφαλαιουχικών δαπανών για το σύνολο του 2023 ξεπέρασε τα 9,2 εκατ. και αφορούσε κατά βάση τον νέο Σταθμό Κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος», αποκατάσταση βαθών, επισκευή και αναβάθμιση κρηπιδωμάτων, αναβαθμίσεις υποσταθμών ηλεκτρικού ρεύματος, αγορά εξοπλισμού φορτοεκφορτώσεων και συστημάτων ασφάλειας ISPS. Smart Ports Υπό την ιδιότητά του και ως Προέδρου της ΕΛΙΜΕ (Ένωση Λιμένων Ελλάδος), ο κ. Λιάγκος δίνει παράλληλα ιδιαίτερη έμφαση στη μετεξέλιξη των λιμένων πόλης σε Smart Ports (Έξυπνα Λιμάνια) και στην προσέλκυση στην Ελλάδα σημαντικών διεθνών εκδηλώσεων του κλάδου.
Στην κατεύθυνση αυτή, στις αρχές Μαΐου του 2025 θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το ετήσιο μεγάλο ευρωπαϊκό συνέδριο του ESPO (Οργανισμός Ευρωπαϊκών Θαλάσσιων Λιμένων), με αναμενόμενα πολλαπλά οφέλη για την πόλη και το λιμάνι της.