Σε αρνητική τροχιά έχει περιέλθει η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, όπως δείχνουν τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου Ιανουάριος-Απρίλιος 2024, σύμφωνα με τις μετρήσεις της GFK.
Ωστόσο οι επιχειρήσεις του κλάδου στοιχηματίζουν στην μπάλα κατά το φετινό καλοκαίρι αλλά και σε πλήθος άλλων αθλητικών γεγονότων, που μπορούν να επηρεάσουν θετικά τις πωλήσεις τηλεοράσεων καθώς και πολλών άλλων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, υποστηρικτικών της οικιακής ψυχαγωγίας.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, στο διάστημα Ιανουάριος-Απρίλιος 2024 η αξία της αγοράς ανήλθε στα 863 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση στις αξίες κατά 12% και πτώση στα τεμάχια κατά 6%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, το οποίο όμως ήταν ενισχυμένο λόγω των επιδοτήσεων μέσω του προγράμματος Ανακυκλώνω Αλλάζω Συσκευή και της υποβοηθούμενης κατανάλωσης.
Για το σύνολο της φετινής χρονιάς οι εκτιμήσεις είναι δυσοίωνες και γίνεται λόγος για αρνητικό πρόσημο που μπορεί να φτάσει στο -8 έως -9% σχετικά με την αξία της αγοράς. Πάντως, το σίγουρο είναι πως ο κλάδος έχει περάσει πολύ δύσκολα συνολικά την τελευταία πενταετία. Όπως δείχνουν τα συγκριτικά στοιχεία από το 2019 μέχρι και σήμερα οι επιχειρήσεις του χώρου προσπαθούν να βρουν το νέο ισορροπίας τους έπειτα από αλλεπάλληλες πτώσεις. Ειδικότερα το 2019 η αξία της αγοράς είχε ανέλθει στα 2,155 δις. ευρώ, το 2020 στα 2,120 δις.ευρώ, το 2021 στα 2,628 δις. ευρώ, το 2022 στα 2,865 δις. ευρώ και το 2023 στα 3,219 δις. ευρώ.
Συγκρίνοντας τα αντίστοιχα τετράμηνα το διάστημα Ιανουάριος-Απρίλιος 2019 η αξία της αγοράς είχε διαμορφωθεί στα 613 εκατ. ευρώ, το 2020 στα 546 εκατ. ευρώ, το 2021 στα 735 εκατ. ευρώ, το 2022 στα 736 εκατ. ευρώ, το 2023 στα 982 εκατ. ευρώ και το 2024 στα 863 εκατ. ευρώ. Σε ποσοστιαία μεταβολή στο τετράμηνο Ιανουάριος-Απρίλιος 2024 η αξία της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αυξήθηκε κατά 40% σε σύγκριση με το 2019, κατά 58% σε σύγκριση με το 2020, κατά 18% σε σύγκριση με το 2021, κατά 17% σε σύγκριση με το 2022. Όμως είναι μειωμένη κατά 12% σε σύγκριση με το 2023 και το στοίχημα είναι εάν αυτή η νέα πτώση που παρατηρείται από τις αρχές της τρέχουσας οικονομικής χρήσης ανακοπεί και η αγορά καταφέρει να περάσει σε θετικό πρόσημο, πράγμα που οι περισσότεροι του κλάδου θεωρούν πολύ δύσκολο λόγω συγκυρίας και καταναλωτικής δυσπραγίας.
Στοιχεία που επιβεβαιώνουν και τα ίδια τα στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς, διευκρινίζοντας πάντως πως η κατανάλωση στο χώρο είναι πιεσμένη για όλους τους γνωστούς λόγους που περιλαμβάνουν αυξήσεις τιμών λόγω πληθωρισμού, ενεργειακή αβεβαιότητα και γεωπολιτική αστάθεια, κυρίως όμως οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών λόγω χαμηλών εισοδημάτων και παρατεταμένων κρίσιμων περιόδων.
Στην μπάλα και σε πλήθος αθλητικών γεγονότων στοιχηματίζει φέτος ο κλάδος
Επίσης τα στελέχη του κλάδου τονίζουν πως φέτος δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα επιδότησης για αγορές προϊόντων του κλάδου, γεγονός που έχει συμβάλει στην πτώση των συσκευών με πρωταγωνιστικό ρόλο στις πωλήσεις και υψηλό περιθώριο κέρδους, και συγκεκριμένα τα ψυγεία, οι καταψύκτες και τα κλιματιστικά. Μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο είναι οι πληροφορίες πως ενδεχομένως να υπάρξει ένας νέος κύκλος επιδότησης στον κλάδο με εστίαση στο ΙΤ, καθώς επίσης και το γεμάτο αθλητικά γεγονότα καλοκαίρι που μπορεί να επηρεάσουν θετικά τις πωλήσεις των τηλεοράσεων και όχι μόνο. Τα φετινά αθλητικά γεγονότα όπως το Κόπα Αμέρικα, το Euro 2024 14 Ιουνίου-14 Ιουλίου, το NBA Playoff Finals και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού, δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για να μετατραπούν σαλόνια, βεράντες, κήποι, καφετέριες, χώροι εστίασης και άλλα σε κερκίδες θεατών οπαδών, φίλων του ποδοσφαίρου και του αθλητισμού εν γένει με την υποστήριξη των κατάλληλων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών φυσικά.
Με βάση τις κατηγορίες προϊόντων, κατά το διάστημα Ιανουάριος-Απρίλιος 2024 η αγορά των ειδών πληροφορικής και γραφείου διαμορφώθηκε στο -1,6%, των λευκών συσκευών και ειδικά των ψυγείων και καταψυκτών στο -21,9%, των κλιματιστικών διαμορφώθηκε στο -52,1%. Αντίθετα η αγορά των φωτογραφικών ειδών κινήθηκε ανοδικά στο +3,4%, των μικροσυσκευών στο +2,6%, των τηλεπικοινωνιών στο +4,8%, των μαύρων συσκευών όπως οι τηλεοράσεις στο +1%. Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη από το χώρο τω προμηθευτών μεγάλων επωνυμιών του κλάδου, στη λιανική η μάχη των μεριδίων θα ενταθεί το φετινό καλοκαίρι οπότε αναμένεται κύμα προσφορών και προωθητικών ενεργειών. Επίσης εκτιμούν ότι η αποκλιμάκωση των επιτοκίων θα απελευθερώσει μέρος της κατανάλωσης και κυρίως της χρηματοδότησής της.