Για τον Νοέμβριο αναβλήθηκε χθες η εκδίκαση των προσφυγών που έχουν καταθέσει οι Δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αναφορικά με τη χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο οδικό έργο προς υλοποίηση με σύμβαση Παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Οι προαναφερόμενοι δήμοι προσέφυγαν κατά όρων της Περιβαλλοντικής Μελέτης και συγκεκριμένα για τις παρακάμψεις στα όρια της περιοχής τους, ζητώντας υπογειοποίηση του οδικού άξονα Χανιά – Ηράκλειο στα επίμαχα τμήματα. Σύμφωνα με πληροφορίες η εκδίκαση των προσφυγών αναβλήθηκε γιατί η πλευρά του δημοσίου (υπουργείο Περιβάλλοντος) δεν υπέβαλε εγκαίρως τον φάκελο με τις απόψεις του.
Από την καθυστέρηση στην έναρξη του έργου που συνεπάγεται η παραπάνω εξέλιξη δεν επηρεάζεται η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του αναδόχου (ΓΕΚ Τέρνα) άλλωστε η σχετική διαδικασία έχει ακόμα αρκετό δρόμο. Το κρίσιμο ζήτημα αφορά στο κατά πόσον θα επιτευχθούν τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης που χρηματοδοτεί με ποσό περίπου 200 εκατ. ευρώ αυτό το τμήμα του ΒΟΑΚ.
Στο μεταξύ αν το ΣτΕ δικαιώσει του Δήμους και επιβάλει αλλαγές στη χάραξη του οδικού άξονα θα μεταβληθεί το κατασκευαστικό αντικείμενο. Αυτό θα σημαίνει πιθανότατα ότι θα χρειαστούν επιπλέον οικονομικοί πόροι που θα πρέπει να εξασφαλιστούν.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων). Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Σύμφωνα με πληροφορίες βάσει της προσφοράς της ΓΕΚ Τέρνα η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων.