Skip to main content

Προς απογείωση ο κατασκευαστικός κλάδος

Τα περιθώρια κέρδους και το υψηλό ανεκτέλεστο κινητήριες δυνάμεις για το μέλλον των εισηγμένων εταιρειών

Η βελτίωση του περιθωρίου κέρδους στους εισηγμένους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους σε συνδυασμό με το υψηλό ανεκτέλεστο συνηγορούν στη θετική εκτίμηση για την πορεία του κλάδου τα επόμενα χρόνια που κυριάρχησε κατά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του 2023.

«Οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικές, καθώς στα επόμενα χρόνια ο προϋπολογισμός των νέων έργων που θα βγουν προς δημοπράτηση θα ξεπεράσει τα 20 δισ. ευρώ» σημείωσε σχετικά η διοίκηση του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, στην οικονομική της έκθεση για την περυσινή χρήση.

Το συνολικό ανεκτέλεστο έργων των ΓΕΚ Τέρνα, Intrakat, Άβαξ και Μέτκα (Μυτιληναίος) βάσει των στοιχείων που ανακοίνωσαν τις προηγούμενες ημέρες, κινείται στην περιοχή των 14,5 δις. ευρώ (συμπεριλαμβάνονται και οι προς υπογραφή συμβάσεις για έργα στα οποία έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος).

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το στοίχημα είναι πλέον η χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις εκτέλεση των έργων που έχουν αναληφθεί κάτι που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Μεταξύ αυτών είναι η δυνατότητα των εταιριών να επιλύσουν το πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού, η ομαλότητα στις πληρωμές και η γρήγορη εκτέλεση των διαδικασιών ωρίμανσης των έργων από την πλευρά του δημοσίου.

Όπως σημειώνεται σχετικά, αν οι αποκλίσεις στα χρονοδιαγράμματα (που δεν είναι δυνατόν να αποφευχθούν εντελώς) είναι λελογισμένες ο κλάδος θα απογειωθεί τα επόμενα χρόνια. Αν όμως τα έργα που έχουν σχεδιαστεί για να εκτελεστούν στην πενταετία ολοκληρωθούν εν τέλει στην δεκαπενταετία η επίδραση της «εποχής των παχιών αγελάδων» στις μεγάλες τεχνικές εταιρίες δεν θα είναι η προσδοκώμενη σήμερα.

Συμβάσεις και ΣΔΙΤ στο επίκεντρο

Οι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι στο μεταξύ στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις συμβάσεις παραχώρησης και στα ΣΔΙΤ, αν και αυτά τα έργα καθυστερούν επίσης πολύ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σύμβαση παραχώρησης για την Εγνατία Οδό υπεγράφη μόλις πριν λίγες εβδομάδες, ενώ η ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects ως προτιμητέου επενδυτή από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) έγινε τον Αύγουστο του 2021. Και μπορεί η σύμβαση να υπεγράφη δεν γνωρίζει όμως κανείς πότε η κοινοπραξία θα αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο και θα ξεκινήσει τα έργα που είναι αναγκαία.

Με σύμβαση παραχώρησης θα εκτελεστεί και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο έργο για το οποίο εκκρεμεί η ανάθεσή του. Ανάδοχος υπάρχει (ΓΕΚ Τέρνα) το άγνωστο είναι ο χρόνος που θα ξεκινήσει.

Θετικό θεωρείται το γεγονός ότι σημαντικό κομμάτι του ανεκτέλεστου των μεγάλων ομίλων αφορά σε ιδιωτικά έργα. Μόνο το Ελληνικό έχει σε εξέλιξη, σε διάφορα στάδια, αναπτύξεις κατασκευαστικής αξίας πάνω από 2 δις. ευρώ.

Στη ΓΕΚ Τέρνα το ανεκτέλεστο στο τέλος του 2023, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν ίδιες επενδύσεις, ήταν 5,3 δισ. ευρώ.    Το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων ανερχόταν σε 3,4 δισ., ενώ έκτοτε ο Όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους 1,9 δισ. που έχει εξασφαλίσει. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου πάνω από 70% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους) και άνω του 55% σε έργα ιδίων επενδύσεων.

Κατά την περυσινή χρήση η ΓΕΚ Τέρνα αύξησε σημαντικά τα έσοδά της από τον κατασκευαστικό τομέα (1.413,3 εκατ. έναντι 1.024,2 εκατ. το 2022), με την λειτουργική κερδοφορία της (προσαρμοσμένα EBITDA) να διαμορφώνεται σε 585,5 εκατ. έναντι 661,8 εκατ. και το περιθώριο να παραμένει σταθερό (16,7%).
Στην Intrakat το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων και των προς συμβασιοποίηση έργων, σχεδόν τριπλασιάστηκε στα 4,9 δισ. (από 1,3 δισ. 2022) με την Άκτωρ, την οποία εξαγόρασε από τον Ελλάκτωρ, να προσθέτει ανεκτέλεστο 2,7 δισ. ευρώ. Τα έργα με υπογεγραμμένες συμβάσεις είναι αξίας 3,8 δις. (1,1 δις. είναι προς υπογραφή). Την Ελλάδα αφορούν έργα 3,9 δις. και τη Ρουμανία 1 δις. ευρώ.

Το 2023 τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της Intrakat διαμορφώθηκαν σε 40 εκατ. από 18 εκατ. (122%) με το περιθώριο μικτού κέρδους στο 10%, ποσοστό που σύμφωνα με διοίκησή της είναι δυνατόν να διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια.

Για ιστορικό ρεκόρ, 3,3 δισ. ευρώ, στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων έκανε λόγο η διοίκηση της Άβαξ, εκτιμώντας πως η αύξηση των οικονομικών μεγεθών που σημειώθηκε πέρυσι θα συνεχιστεί και φέτος, αλλά και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το 54% του ανεκτέλεστου της Άβαξ αφορά σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ. Τα έργα εξωτερικού αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου.

Το μικτό κέρδος των ενοποιημένων αποτελεσμάτων της Άβαξ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 36,8 εκατ. το 2023 έναντι 20,9 εκατ. με το σχετικό περιθώριο κέρδους να διαμορφώνεται σε 8,1% έναντι 5,2% του 2022. Η ενίσχυση της μικτής κερδοφορίας πέρυσι αποδόθηκε από τη διοίκηση στη γενικότερη βελτίωση της απόδοσης του κλάδου των κατασκευών.

Η Μέτκα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιοποιημένα στοιχεία, διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο, συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, 1 δισ. (περιλαμβάνει μόνο το ποσοστό της Μέτκα, όπου αφορά σε κοινοπραξίες).

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Μυτιληναίος οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι θετικές, με ιδιαίτερη ανάπτυξη και ιδιωτικών έργων. Όπως σημειώνει το 2024 αναμένεται η πρώτη θετική επίδραση από την ενοποίηση των ετήσιων αποτελεσμάτων της 100% κατασκευαστικής θυγατρικής, Μέτκα.