Υπό πίεση βρίσκεται η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών , σύμφωνα με τα στοιχεία του διμήνου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2024 της GFK, μιας και λείπουν προγράμματα επιδότησης αγορών, γεγονός που επιβεβαιώνει πως στη χώρα μας εφικτή πλέον είναι μόνο η υποβοηθούμενη κατανάλωση, μιας και η ακρίβεια συνεχίζει να εξαϋλώνει τα εισοδήματα.
Ειδικότερα για το συγκεκριμένο διάστημα ο κύκλος εργασιών του κλάδου ανήλθε στα 467 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αρνητικό πρόσημο τόσο σε αξία όσο και σε τεμάχια, στο -9,7% και -1,8% αντίστοιχα. Αναφορικά με τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, ιδιαίτερα πτωτικά κινήθηκαν οι λευκές συσκευές στο -22,2% και ειδικότερα τα ψυγεία και οι ψυγειοκαταψύκτες καθώς επίσης και τα κλιματιστικά που κινήθηκαν στο -57,6%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της GFK, η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη μιας και δεν τρέχει πλέον κανένα πρόγραμμα επιδότησης όπως το «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή» που υπήρχε μέχρι τον Οκτώβριο 2023 και πριμοδότησε τις πωλήσεις των λευκών συσκευών, ψυγείων –καταψυκτών και κλιματιστικών, οι οποίες κατέχουν ηγετικά μερίδια στο σύνολο της αγοράς και αφορούν κυρίως premium ακριβά προϊόντα, με μεγάλο περιθώριο κέρδους.
Για αυτό ακριβώς τον λόγο με βάση τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις η αγορά αναμένεται να παραμείνει σε αρνητικό πρόσημο στο σύνολο του εξαμήνου, μιας και οι υπόλοιπες κατηγορίες των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, παρά το γεγονός ότι κινήθηκαν ανοδικά στο δίμηνο, δεν μπορούν να καλύψουν τις απώλειες των πωλήσεων σε λευκές και κλιματιστικά. Επίσης προβλέπεται η συμβολή του προγράμματος «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» στον κλάδο, ενώ υπάρχει η εκτίμηση για μικρή βελτίωση των πωλήσεων στα κλιματιστικά λόγω θέρους, όπως επίσης και των τηλεοράσεων λόγω διεθνών ποδοσφαιρικών διοργανώσεων.
Αναλυτικά, τα είδη πληροφορικής κινήθηκαν στο +3,8%, τα φωτογραφικά είδη διαμορφώθηκαν στο +12,5%, οι μικροσυσκευές είναι σταθερά ανοδικές στο +4%, τα τηλεπικοινωνιακά είδη ανήλθαν στο +4,4% και τα consumer electronics (μαύρες συσκευές, τηλεοράσεις) έφτασαν στο +13,8%. Από τις κατηγορίες που κινήθηκαν ανοδικά, ενθαρρυντικές είναι οι επιδόσεις στα επιμέρους είδη προσωπικής περιποίησης αντρών και γυναικών που κινήθηκαν το δίμηνο στο +19%, ιδιαίτερα ανοδικά κινήθηκαν και ορισμένες κατηγορίες μικροσυσκευών (για παράδειγμα air fryers στο +80%) καθώς και οι συσκευές παρασκευής πρωινού (καφετιέρες, βραστήρες, τοστιέρες στο +6%).
Διακύμανση τιμών
Σύμφωνα με τους αναλυτές, όσον αφορά την πορεία των τιμών των προϊόντων του κλάδου παρατηρείται διακύμανση τιμών. Ειδικότερα στο Α’ δίμηνο της τρέχουσας χρήσης η μέση τιμή προϊόντος στην κατηγορία μικροσυσκευές διαμορφώθηκε στο +13% ακριβότερα, στα είδη τηλεπικοινωνιών στο +1,5%, και στις τηλεοράσεις στο +3,4%. Αντίθετα η μέση τιμή προϊόντος στις λευκές συσκευές διαμορφώθηκε στο -12,4% και στα κλιματιστικά στο -10,6% και στα είδη πληροφορικής στο -4,8%. Ειδικά στις λευκές συσκευές παρατηρούνται και περισσότερες προσφορές.
Στη λιανική του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών η μάχη των μεριδίων συνεχίζεται και υπάρχουν ανακατατάξεις, ενώ ανοδικά κινείται το ηλεκτρονικό κανάλι, ειδικά από τις οργανωμένες αλυσίδες που μπορούν να εκπληρώσουν σωστά όλα τα στάδια μιας ηλεκτρονικής πώλησης από την παραγγελία μέχρι την παράδοση και την εγκατάσταση προϊόντος.