Skip to main content

Motor Oil: Μέρισμα – ρεκόρ 1,8 ευρώ ανά μετοχή – Στα 806 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη

(EUROKINISSI-Β.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ)

O όμιλος εμφάνισε τη δεύτερη καλύτερη επίδοση ιστορικά, μετά τη χρήση-ρεκόρ 2022, όπου τα «απρόσμενα» κέρδη της ενεργειακής κρίσης
αποτυπώθηκαν στα βασικά μεγέθη

Στα 806 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα καθαρά κέρδη της Motor Oil το για το 2023, μειωμένα σε σχέση με τα 968 εκατ. το 2022.

Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε αντίστοιχα σε 13,3 δισ. ευρώ έναντι 16,6 δισ. ευρώ το 2022 (-20%) και τα λειτουργικά κέρδη EBITDA σε 1,38 δισ. ευρώ έναντι 1,69 δισ. ευρώ.

Οι επενδύσεις αυξήθηκαν σε 318 εκατ. ευρώ από 258 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να αυξηθούν περαιτέρω σε 340 εκατ. ευρώ το 2024.

Το ΔΣ της εταιρείας θα προτείνει στη γενική συνέλευση των μετόχων την διανομή μερίσματος ύψους 1,8 ευρώ ανά μετοχή, (1,4 ευρώ μετά την αφαίρεση του προμερίσματος 0,4 ευρώ που έχει ήδη διανεμηθεί) που είναι όπως επισημαίνεται το υψηλότερο από την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο.

Τα ενοποιημένα EBITDA τη χρήση 2023 διαμορφώθηκαν σε Ευρώ 1.383,2 εκατ. έναντι Ευρώ 1.692,9 εκατ. τη χρήση 2022 με τη συνεισφορά των θυγατρικών Ομίλων CORAL & AVIN να ανέρχεται σε Ευρώ 96,4 εκατ. (Ευρώ 125,3 εκατ. το 2022), της θυγατρικής MOTOR OIL RENEWABLE ENERGY ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. σε Ευρώ 126,4 εκατ. (Ευρώ 83,8 εκατ. το 2022), της NRG σε Ευρώ 44 εκατ. (Ευρώ 52,4 εκατ. το 2022) και της LPC σε Ευρώ 15,8 εκατ. (Ευρώ 20,3 εκατ. το 2022).

Τα ενοποιημένα κέρδη προ Φόρων (EBT) διαμορφώθηκαν σε Ευρώ 1.038,5 εκατ. τη χρήση 2023 έναντι Ευρώ 1.557,5 εκατ. τη χρήση 2022.

Τα ενοποιημένα κέρδη μετά από Φόρους (EAT) διαμορφώθηκαν σε Ευρώ 806,7 εκατ. τη χρήση 2023 έναντι Ευρώ 967,2 εκατ. τη χρήση 2022.

Επενδυτική Δαπάνη

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της Εταιρίας τη χρήση 2023 διαμορφώθηκε σε Ευρώ 207,7 εκατ. Το εν λόγω ποσό επενδυτικής δαπάνης είναι από τα υψηλότερα σε μία εταιρική χρήση στην ιστορία της Εταιρίας και το μεγαλύτερο μέρος της (περίπου Ευρώ 92 εκατ.) αφορούσε συνδυαστικά στο εκτεταμένης κλίμακας πρόγραμμα περιοδικής συντήρησης επί του συνόλου σχεδόν των μονάδων του Διυλιστηρίου, στις εργασίες αναβάθμισης και μετατροπών (revamping) στη βασική μονάδα κατεργασίας αργού για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας του Διυλιστηρίου στα 200.000 βαρέλια ημερησίως από 185.000 βαρέλια προηγουμένως, και, σε σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) με σκοπό την ενίσχυση των όρων ασφαλείας και υγιεινής καθώς και την ενίσχυση των περιβαλλοντικών όρων του Διυλιστηρίου.

Ποσό Ευρώ 42,4 εκατ. διετέθη στο έργο κατασκευής της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου συνολικού προϋπολογισμού Ευρώ 125 εκατ. Επιπλέον, ποσό Ευρώ 24,6 εκατ. διετέθη στο έργο κατασκευής νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, δυναμικότητας 57 MW και συνολικού προϋπολογισμού Ευρώ 60 εκατ.

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της Εταιρίας για τη χρήση 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί σε Ευρώ 210 εκατ. με το μεγαλύτερο μέρος αυτής να αφορά: την κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου, την κατασκευή της νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, τα έργα επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων του Διυλιστηρίου  και, σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) για τη διασφάλιση υψηλού βαθμού λειτουργικότητας και ευελιξίας στην παραγωγή του Διυλιστηρίου.

Μέρισμα

Η διοίκηση προτείνει στην ερχόμενη Ετήσια Τακτική  Γενική Συνέλευση τη διανομή συνολικού μερίσματος για τη χρήση 2023 ποσού Ευρώ 1,80 ανά μετοχή που αποτελεί το υψηλότερο ποσό που έχει διανείμει η Εταιρία από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Σημειώνεται ότι έχει ήδη καταβληθεί και αναγνωρισθεί ως προμέρισμα χρήσης 2023 ποσό Ευρώ 0,40 ανά μετοχή από το Δεκέμβριο του 2023 και ως εκ τούτου το υπόλοιπο ποσό μερίσματος χρήσης 2023 θα διαμορφωθεί σε Ευρώ 1,40 ανά μετοχή.

Το προτεινόμενο συνολικό ποσό μερίσματος ανά μετοχή για τη χρήση 2023 αντιστοιχεί σε μερισματική απόδοση 7,58% με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Εταιρίας στις 29.12.2023.

Αύξηση επενδύσεων το 2024

Όπως τόνισε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές , η Motor Oil εμφάνισε πολύ ισχυρές λειτουργικές επιδόσεις, που έλαβαν ώθηση -μεταξύ άλλων- από τα εύρωστα περιθώρια διύλισης (που μπορεί να υποχώρησαν από τα επίπεδα ρεκόρ του 2022 αλλά παρέμειναν πολύ υψηλότερα σε σχέση με τον ιστορικό μέσο όρο), αλλά και την «αναπτυξιακή πνοή» από το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ που συνεισέφερε τη μερίδα του λέοντος (75%) του κλάδου ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου.

Ο κ. Τζαννετάκης έκανε ειδική μνεία στην αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των αιολικών και φωτοβολταϊκών της θυγατρικής MORE στα 839 MW (από 772 MW στο τέλος του 2022), ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην εξαγορά του υπόλοιπου 25% της ANEMOS RES από τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ στις αρχές του έτους. Σημειώνεται ότι η MORE διαθέτει χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη έργων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 2,2 GW το οποίο ωριμάζει.

Σημαντική προτεραιότητα της Motor Oil είναι και η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, όπου διευρύνει με ταχείς ρυθμούς το δίκτυο των φορτιστών και ταχυφορτιστών της, διαθέτοντας 1.249 σημεία φόρτισης στο τέλος του 2023 από 780 έναν χρόνο πριν. Η δραστηριότητα αυτή αναπτύσσεται μέσω της θυγατρικής NRG, που πέτυχε αύξηση του μεριδίου αγοράς της στην προμήθεια ηλεκτρισμού σε 5,7% από 4,8% στο τέλος του 2022.

Παρουσίασε λεπτομερώς και τη σχεδιαζόμενη αύξηση των σχετικών δαπανών στα 340 εκατ. ευρώ φέτος από 318 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2023, κατά την οποία το σχετικό κονδύλι ξεπέρασε κατά τι τον προϋπολογισμό, επειδή «κάποια έργα προχώρησαν πιο γρήγορα», όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά. Για τη φετινή χρήση, ο όμιλος σκοπεύει να επενδύσει ένα σημαντικό ποσό για την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ.

Περί τα 50 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για τη νέα μονάδα παραγωγής προπυλενίου (συνολικού προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ), 15 εκατ. ευρώ για τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο που κατασκευάζει η Motor Oil σε σύμπραξη με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή (και προγραμματίζεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του έτους), 40 εκατ. ευρώ για τα projects υδρογόνου και δέσμευσης άνθρακα (που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του ευρύτερου έργου Blue Med) και για βιοκαύσιμα και 60 εκατ. ευρώ για εργασίες συντήρησης.

Τέλος, ο κ. Τζαννετάκης ανέδειξε τη μείωση του δανειακού βάρους της Motor Oil κατά το 2023 (στο 1,51 δισ. ευρώ από 1,76 δισ. ευρώ στο τέλος Δεκεμβρίου 2022) και τη σημαντική αύξηση των ελεύθερων ταμειακών ροών κατά το έτος που πέρασε στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ σημείωσε ότι οι ταμειακές ροές κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 επηρεάστηκαν από την καταβολή 90 εκατ. ευρώ για την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης που επιβάρυνε τη χρήση του 2022, συνολικού ύψους 358 εκατ. ευρώ, με το υπόλοιπο ποσό να έχει καταβληθεί κατά το προηγούμενο έτος.